تأمین اجتماعی / شناسه خبر: 141141 / تاریخ انتشار : 1396/12/22 12:15
|
موافقان استیضاح وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی؛

پورابراهیمی: عملکرد اقتصادی وزارت تعاون اسفبار است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از عملکرد ضعیف ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتقاد کرد و گفت: فارغ از سوابق اجرایی آقای ربیعی وضعیت کنونی وزارت تعاون باید مبنای عمل و تصمیم گیری باشد.

تامین نیوز /  محمدرضا پورابراهیمی داورانیدر نشست علنی امروز (سه شنبه، 22 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد شهدا در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیش بینی هایی در گذشته در صحن علنی مجلس در خصوص معرفی آقای علی ربیعی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمان معرفی ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی در دولت یازدهم داشتم که براساس آن اعلام کردم آقای ربیعی با توجه به ویژگی ها و ماموریت های این وزارتخانه مهم و اساسی که باید پیشانی حرکت اقتصادی کشور باشد، برای تصدی این پست مناسب نیستند.

 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این رابطه افزود: براساس پیش بینی های انجام شده امروز عملکرد بیش از 4 سال آقای علی ربیعیدر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مناسب نبوده و وضعیت اسفباری در شرایط اقتصادی وجود دارد.
 
پورابراهیمی داورانی افزود: برخی از بزرگواران به بنده اعلام کردند که در چند سال گذشته که از وزیر تعاون در صحن علنی مجلس سوال مطرح شد و ایشان چند کارت زرد گرفتند بیشتر مخالفت های بنده با آقای علی ربیعیبه دلیل مسائل شخصی بوده است که اینگونه نیست حتی در جریان رأی اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم بنده خواستم که در مخالفت با وزارت آقای ربیعی در مجلس صحبت کنم اما با لابی گری که انجام دادند اجازه این کار به بنده داده نشد.
 
وی افزود: بنده از روز اول با وزارت آقای ربیعی در دولت یازدهم مخالف بودم و در این رابطه فیلم صحبت های بنده در جریان رأی اعتماد دولت یازدهم در مخالفت با تصدی وزارت توسط آقای ربیعی در سال 92 گویای این موضوع است.
 
پورابراهیمی همچنین افزود: فارغ از سوابق کاری و اجرایی آقای علی ربیعیکه اقداماتی انجام داده اند باید وضعیت کنونی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنای عمل باشد.
 
وی ادامه داد: آقای محبی نیا اشاره کردند که وزیر تعاون اهل منطقه جوادیه تهران و جزء محلات فقیرنشین است اما امروز از آقای علی ربیعیاین سوال را دارم که منزل شما در حال حاضر در جنوب یا شمال شهر تهران است؟ همچنین سوال دارم قیمت منزل شما چند صد میلیونی است یا چند میلیاردی؟ سوال دیگر بنده این است که فرزندان آقای وزیر در حوزه های مختلف چه کار می کنند؟
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سوابق وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برادر بزرگوار ما جناب آقای دکتر ربیعی وزیر کار دولت سابق بوده و از مجموعه فعالان خانه کارگر و با ادبیات و سیاست‌های خانه کارگر وارد مجموعه فضای کاری دولت شده است.
 
پورابراهیمی ادامه داد: ما امروز تصدی مهمترین وزارتخانه اقتصادی کشور را که بعضا و اشتباها وزارت تعاون، کار و رفاه به مفهوم اجتماعی از ادبیات اجتماعی استفاده می‌کنیم به جای اینکه در اختیار فردی اقتصاددان قرار داده و به جای اینکه بتوانیم آن را به شکلی مدیریت کنیم که در حوزه فعالیت‌ها و مأموریت‌هایش به نحو احسن انجام شود در اختیار فردی قرار داده‌ایم که عمدتا در حوزه روابط کار ، قانون کار و مجموعه وزارت سابق کار فعالیت می‌کند.
 
وی با بیان اینکه ما بر اساس سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی در طی سال‌های گذشته وزارتخانه‌های اقتصاد، نفت و نیرو را موظف کردیم که از تصدی‌گری خارج شوند تصریح کرد: وزارت اقتصاد در حال حاضر بیمه‌های خود را آزاد و بانک‌ها را نیز واگذار کرده است.
 
پورابراهیمی با تأکید بر اینکه در حال حاضر ساختار بخش خصوصی ما به گونه‌ای نیست که بتواند منابع بیاورد، گفت: بزرگترین منابعی را که اتاق بازرگانی در چند سال گذشته وارد کرده است صد هزار میلیارد تومان بوده، وقتی سهام 6 هزار میلیاردی مخابرات قرار است عرضه شود امکان جذب آن وجود ندارد زیرا این شرکت‌هایی که عرضه شده‌اند سهامشان از طریق صندوق تأمین اجتماعی 15 درصد، بازنشستگی کشوری 8 درصد و  بیمه عشایری و روستایی 10 درصدا خریداری کرده است ازاین رو عملا این گونه می شود که مدیرعامل بانک ملت را قبلا وزارت اقتصاد تعیین می کرده اما اکنون وزیر رفاه تعیین می‌کند.
 
وی ادامه داد: متأسفانه پتروشیمی‌ها با این ساختار در این مجموعه نشسته‌اند مجموعه‌های معدنی، صنایع نیز همین وضعیت را دارند، اگر در گذشته صنایع شرکت های ایران خودرو و سایپا را داشت اکنون این دو شرکت متعلق به نهادهای مالی است که مسئولیت آنها عملا به عهده وزیر رفاه است.
 
وزارت تعاون به اندازه 3 وزارتخانه در حوزه اقتصادی نقش دارد
 
پورابراهیمی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اندازه 3 وزارتخانه در حوزه اقتصادی نقش دارند، گفت: یعنی وزارت جدید نفت که کلیه پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها را در دست داشته و  وزارت صنعت، معدن و تجارت ما که اساسا مجموع اقتصاد کشور را در اختیار  دارد و وزارت دارایی ما که بانک‌ها و بیمه ها در آن قرار گرفته اند در این وزارتخانه دیده می شوند.
 
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه جنس آقای ربیعی و جنس امروز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متفاوت است، افزود: در روز اولی که وی به عنوان وزیر معرفی شد ما عنوان کردیم که ایشان برای وزارت اطلاعات انتخاب شود، کسی که سال‌ها در حوزه اطلاعات فعال بوده و معاونت ضد جاسوسی بوده با ادبیات اقتصادی سنخیتی ندارد.
 
پورابراهیمی با اشاره به اینکه این مسائل را به رئیس جمهور عرض کرده بودم، گفت: بنده به رئیس جمهور گفته بودم که اگر به وزیر اقتصاد 100 امتیاز می‌دهید به وزیر تعاون باید از نظر اقتصادی 3 برابر امتیاز بدهید، مگر می‌شود با کسی که فرآیندهای اقتصادی را بلد نیست چنین جایگاه عظیم اقتصادی را به او واگذار کرد.
 
پورابراهیمی با بیان اینکه آقای ربیعی معتقد است مجموعه وزارت تعاون یک درصد GDP کشور است، گفت: به گونه‌ای که ما محاسبه کرده‌ایم اینگونه نبوده و اکنون ارزش مجموعه‌های بورسی ما در 4 یا5 مجموعه بزرگ اقتصادی بیش از 150 هزار میلیارد تومان مجموع ارزش دارایی‌های بورسی و غیربورسی است ، شما با هر عددی که مقایسه کنید به این می‌رسید.
 
وی با تأکید بر اینکه در اقتصاد عبارتی تحت عنوان هزینه فرصت وجود دارد، گفت: هزینه فرصتی که آقای ربیعی در طی چهار و سال و نیم بابت ذی نفعان خود وارد کرد ده‌ها برابر انتفاعی است که در گزارش عملکرد خود می آورد. کجای این وضعیت مطلوب است؟
 
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه اعتقاد بنده بر این است که مشکلاتی در این حوزه وجود دارد، گفت: متأسفانه برخی شایعه کردند که من گفته‌ام که خدای لابی آقای ربیعی است و اوج لابی‌گری را وی بلد است. از آن طرف هم گفته شده که پورابراهیمی مشکل شخصی برای مخالفت با آقای ربیعی دارد در حالی که چنین نیست.
 
حرکت اقتصاد در پشت لوکوموتیو بسیار کند و ناکارآمد وزارت تعاون متوقف شده  است
 
وی با بیان اینکه من در سال اولی که آقای ربیعی به مجلس برای رأی اعتماد معرفی شد وی را نمی‌شناختم، افزود: بنده مطالبه‌ای از وی نداشتم که مورد مخالفت واقع شود، نگاه ما بینی و بین‌الله تخصصی است ، امروز اگر این رویکرد بخواهد اتفاق بیفتد نظام اقتصادی مورد چالش است.
 
پورابراهیمی گفت: ذینفعان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مجموعه‌های دیگری که در مجموعه کلان اقتصاد کشور است باید از این موضوع استفاده کند متاسفانه بنگاهی که نرخ بازده آن به جای 5 درصد به 30 درصد افزایش می‌یابد در اینجا ذینفعان استفاده می‌کنند و اقتصاد کشور از آن بهره می گیرد، امروز حرکت اقتصاد در پشت لوکوموتیو بسیار کند و ناکارآمد وزارت تعاون متوقف شده  است.
 
پورابراهیمی خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای روحانی شما باید برای اقتصاد کشور فکری کنید چقدر از شما خواهش کردیم که برای دور دوم ایشان را به عنوان وزیر تعاون معرفی نکنید؟ چرا شما تحت تأثیر لابی سیاسی قرار گرفتید؟
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم ادامه داد: در طول 4 سال و نیم گذشته نرخ‌های بازدهی در حوزه‌های مختلف عبارت است از نرخ بازده سرمایه‌گذاری، شاخص بورس که حدود 60 درصد بوده، متوسط نرخ بازدهی در حوزه نفت و گاز که بزرگترین مجموعه‌های متعلق به آقایان است حداقل نصف عددی است که در متوسط عملکرد بازار سرمایه دیده می‌شود و حدود 30 درصد است.
 
پورابراهیمی گفت: متوسط نرخ عملکرد بورس در طول این مدت 60 درصد است در حالی که متوسط عملکرد صنعت دارویی یک سوم این است.
 
وی ادامه داد: شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی یا همان شستا میزان سودی که در طی سال‌های 92، 93، 94 و 95 و 96 داشته مشخص است.
 
ربیعی باید منافع کارگر و بازنشستگان باشد
 
پور ابراهیمی با بیان اینکه آقای ربیعی باید حافظ منافع کارگر و  بازنشتگان باشد،افزود:اینگونه اقتصاد کشور را اداره نمی‌کنند واز  همین رو ناکارآمدی بخشی ازموضوعات ماست.
 
نماینده مردم کرمان درمجلس تصریح کرد: موضوع تخلفات صندوق بازنشستگی را دردستورکارقراردادیم و تحقیق و تفحص را در کمیسیون نیز دنبال کردیم بنابراین شما حجت خود را باید امروز با خدای خود بدهید و درآن دنیا در مقابل شهدا مدیون هستید.
 
 وی با بیان اینکه مگر ما می‌توانیم از حق مردم بگذریم تصریح کرد: به بنده مراجعه کردندو فشارآوردند، ده ها لابی کردند که شما درآینده می خواهید چکارشوید و اینگونه اذیت می‌شوید.
 
 وی ادامه داد: بنده خوشحالم که امروزمدیری که به آن جا فرستاده شده است، گزارش های مارا تایید می کندو این درحالی است که 95 درصد  حقوق این بازنشگان از  محل بودجه عمومی کشور است اما ما صندوق را تعطیل کردیم.  /
 
captcha
صدای مشاور
سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان ۱۲۰ درصد افزایش یافت

سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان ۱۲۰ درصد افزایش یافت

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از افزایش ۸۰ درصدی سقف تعهدات و افزایش ۱۲۰درصدی سهم این سازمان در بیمه تکمیلی بازنشستگان خبر داد.

پیشخوان روزنامه ها
معرفی کتاب
نظرسنجی
سامانه پرداخت الکترونیکی بدهی کارفرمایان
logo-samandehi

آمار سایت

بازدید امروز : 4

بازدید دیروز : 21

بازدید ماهانه : 4

افراد آنلاین : 1

آمار کل سایت : 1299427