تأمین اجتماعی / شناسه خبر: 161210 / تاریخ انتشار : 1398/6/5 16:10
|
به مناسبت هفته دولت؛

چتر حمایتی دولت اعتدال بر سر اهالی رسانه

ارتباط دولت و اهالی رسانه دوسویه و متقابل است زیرا از یک طرف دولت نیازمند حمایت رسانه ها بوده و از طرفی دیگر نیز باید چتر حمایتی خود را بر سر آنها بگستراند تا در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی موفق عمل کنند؛ اتفاقی که در دولت های یازدهم و دوازدهم شکل گرفت و رئیس جمهوری نیز بارها بر آن تاکید کرد.

تامین نیوز /  به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ رسانه ها که به منظور تشریح، تجزیه و تحلیل و تفسیر وقایع، مسایل اجتماعی و ارائه افکار و عقاید عمومی و انعکاس مشکلات و معضلات جمعی عرضه می شوند، عنصر اساسی رشد و توسعه فکری در دنیای امروز هستند. در حقیقت هیچ جامعه ای بدون آگاهی به رشد و تعالی نمی رسد و بخشی از آگاهی که زمینه ساز رشد و توسعه می شود، مرهون کار رسانه است. بنابراین توجه به این حوزه بسیار مهم و دارای اهمیت بوده که دولت تدبیر به آن توجه ویژه ای دارد و عملکرد مثبتی در این حوزه بر جای گذاشته است. در همین خصوص حسن روحانی رئیس جمهوری در جمع اهالی رسانه گفته است: دولت از شما حمایت همراه با نقد سازنده را می خواهد. دولتمردان و کار ما را نقد دلسوزانه و سازنده کنید. این حمایت نه برای خود دولت که برای اهداف ملی است. پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت هفته دولت به بررسی گزیده ای از عملکرد دولت تدبیر در عرصه رسانه و مطبوعات پرداخته است.

 
اقدامات دولت برای حل بحران کاغذ
 
یکی از موضوعات پیش رو اهالی مطبوعات که طی یک سال گذشته دغدغه های بسیاری برای آنها به ویژه رسانه های مکتوب به وجود آورد، بحران کاغذ است. در واقع رسانه‌های مکتوب به دلیل گرانی افسارگسیخته کاغذ، فیلم؛ زینک و دیگر هزینه‌های جاری چاپ با مشکلاتی روبرو شدند که دولت تمام تلاش خود را به کار بست تا با وجود تحریم ها و نوسانات ارزی این مشکلات را به بهترین شکل ممکن حل کند.
محمدرضا دربندی مدیر کل مطبوعات و رسانه‌های داخلی در خصوص بحران کاغذ گفته است: با وجود اینکه وزارت ارشاد از نظر قانونی مسئول تأمین کاغذ نیست و تنها وظیفه آن ارائه یارانه کاغذ است اما از خرداد ۱۳۹۷ خورشیدی که کاغذ گران شد، به عنوان یک امر وجدانی برای حل این مشکل پیش‌قدم شده و توانست با ارائه راهکارهایی قیمت کاغذ را کاهش دهد.
محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد نیز معتقد است سه عامل باعث بحران کاغذ در ایران شد. نخست شرایطی که ترامپ به کشور تحمیل کرد و سبب شد منابع ارزی کشور مسدود و محدود شود و شریان کاغذی را که از خارج از ایران می‌آمد، دچار اختلال کند و در حین این ماجرا، کمبود کاغذ موجب تفاوت قیمت شد، مورد دوم فاصله در تصمیم‌گیری میان اختصاص ارز نیمایی یا ارز کالاهای اساسی بود که واردات را متوقف کرد و مورد سوم نداشتن آمار مصرف واقعی رسانه‌های چاپی است که عملاً باعث شده است در شبکه توزیع اختلالاتی پیش بیاید.
بنابراین در همین ارتباط خدادی در ۱۶ مرداد ۱۳۹۸خورشیدی تصریح کرد: نخستین موضوعی که باید سریعاً مورد توجه قرار گیرد مساله کاغذ است زیرا بخشی از معیشت اهالی رسانه به بودن رسانه‌هایی است که در آنها مشغول به کار هستند و بودن رسانه‌ها نیز به تامین منابع آنها وابسته است.
در ادامه معاون امور مطبوعاتی در خصوص اقدامات دولت در راستای حل این بحران گفته است که دولت آرامش را در این زمینه برقرار کرد و قیمت کاغذ را از کیلویی ۱۸ هزار تومان به ۱۱ هزار تومان کاهش داد. همچنین کاغذ با نرخ ارز کالاهای اساسی نیز تصویب و سه هزار تُن تاکنون توزیع شده و سه هزار تُن در حال توزیع است. از طرف دیگر، راستی‌آزمایی تیراژ نیز به مقدار ممکن انجام شده است.
به طور کلی در ارتباط با اقدامات دولت دوازدهم برای رفع بحران کاغذ می توان به موارد زیر اشاره کرد: مدیریت بازار کاغذ مطبوعات؛ از زمان تشکیل کارگروه کاغذ در معاونت مطبوعاتی در اردیبهشت ۱۳۹۸ خورشیدی، همچنین تاکنون درخواست واردات ۲۳ هزار تُن کاغذ روزنامه از ۱۰ موسسه یا شرکت به تایید معاونت مطبوعاتی رسیده است و از مجموع درخواست‌های تایید شده معاونت مطبوعاتی، هفت هزار و ۴۱۶ تُن تامین ارز شده است و به گفته روابط عمومی معاونت مطبوعاتی ۲هزار و ۱۰۰ تُن از این کاغذها تا اول مردادماه توزیع شده و و یک هزار ۵۰۰ تُن نیز به‌منظور تأمین کاغذ سه ماهه روزنامه‌ها در ابتدای شهریور توزیع می‌شود و چهار هزار و ۶۰۰ تُن کاغذ دیگر نیز تا اواسط شهریور توزیع خواهد شد.
 
قرار گرفتن شغل خبرنگاری در دسته مشاغل سخت و زیان آور
 
یکی از مهم ترین اقدامات دولت که تا حدودی به امنیت شغلی خبرنگاران منجر شد، موضوع سخت و زیان آور بودن شغل خبرنگاری بود. در واقع به خاطر این موضوع همواره میان خبرنگاران و سازمان تأمین اجتماعی کشمکش بود تا اینکه این موضوع در اردیبهشت امسال به وسیله وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حل شد.
صفر علی اسماعیلی نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس، دولت و دستگاه قضا در حمایت از خبرنگاران باید تلاش کنند تا امنیت شغلی برای این گروه از جامعه فراهم شود، تصریح کرد: با حمایت مادی و معنوی از خبرنگاران به آنها کمک خواهیم کرد تا در امنیت شغلی با قدرت و تفکر از قلم خود دفاع کنند و ترسی از این موضوع نداشته باشند.
مطرح کردن این موضوع در مجلس باعث شد که محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ خورشیدی در نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کند: شغل خبرنگاری در دسته مشاغل سخت و زیان آور قرار دارد.
او این نامه را در پاسخ به تذکر جلال محمود زاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی که ۶ بهمن سال گذشته با موضوع چرا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سختی کار خبرنگاران و اهالی رسانه را نمی‌پذیرد، منتشر کرد.
در این نامه آمده است: براساس ماده ۱۱ آئین نامه اجرایی تبصره ۲ الحاقی ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی پنجم اردیبهشت ۱۳۸۶ خورشیدی شغل خبرنگاری را به عنوان مشاغل سخت و زیان آور معرفی کرده است.
بنابراین قرار گرفتن شغل خبرنگاری در گروه ب مشاغل، یعنی در حرفه های سخت و زیان آور را باید یکی از بهترین دستاوردها دولت دوازدهم در حوزه مطبوعات به شمار آورد.
 
بیمه کردن خبرنگاران
 
خبرنگاران از نظر حقوق و مزایا شرایط خوبی ندارند و در کنار پایین بودن درآمد، استرس زا، سخت و زیان آور بودن شغل خبرنگاری، زیر پوشش نبودن بیمه، موضوع سنوات و بازنشستگی از دغدغه های مهم آنها در تمام دولت ها بوده است. یکی از اقدامات خوب دولت که درچند ماه گذشته رخ داد و سبب خوشحالی خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای شد، طرح بیمه شدن خبرنگاران بود که از ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ خورشیدی و با اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلید خورد. در واقع دولت با این اقدام یکی از معضلات جدی پیش رو خبرنگاران را حل کرد.
محمدرضا دربندی مدیر کل مطبوعات و رسانه‌های داخلی گفته است: توجه ویژه‌ای به بدنه رسانه‌ها شده و حدود سه هزار سهمیه بیمه پایه و سه هزار سهمیه بیمه تکمیلی از صندوق هنر دریافت و خبرنگارانی که بیمه نبودند را از این طریق بیمه کردیم.
همچنین براساس گفته روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی در دولت دوازدهم، تعداد خبرنگاران و روزنامه نگاران دارای بیمه پایه و بیمه تکمیلی با افزایش چشمگیر روبرو بوده به طوری که بیمه پایه خبرنگاران از یک هزار و ۱۰۰تن در ۱۳۹۶ خورشیدی به یک هزار و ۶۸۰ تن در ۱۳۹۸ خورشیدی رسیده است که با همکاری صندوق اعتباری هنر در تمام ایام سال هم امکان اضافه شدن خبرنگاران برای بیمه پایه وجود دارد. همچنین تعداد خبرنگاران دارای بیمه تکمیلی از یک هزار و ۳۰۰ تن در ۱۳۹۶ خورشیدی به حدود سه هزار تن در ۱۳۹۸ خورشیدی رسیده است که با استفاده از یارانه وزارتخانه از بیمه تکمیلی بهره می‌شوند.
 
احیای خانه های مطبوعات
 
احیای خانه های مطبوعات در سراسر کشور یکی از موضوعاتی است که در دولت تدبیر به آن توجه ویژه ای شد. در زمان حاضر پنج هزار و ٢٠٠ تَن عضو این نهاد هستند و این خانه یک نهاد صنفی و دموکرات است و در کل کشور جامعیت دارد.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ خورشیدی، خانه مطبوعات را فراگیرترین تشکل مطبوعات در کشور دانست و گفت: این نهاد یک نهاد مدنی و دارای جامعیت است باید تلاش کنیم با قوت به کار خود ادامه دهد و دولت های یازدهم و دوازدهم با این نگاه پیش رفته اند.
صالحی بر همکاری مدیران کل فرهنگ و ارشاد استان ها با خانه های مطبوعات و اجرایی کردن وظایف ١٦ گانه این خانه تاکید کرد و گفته است: خانه مطبوعات یک بازوی قوی و مکمل فعالیت های رسانه ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می شود و به دلیل اینکه هم فراگیری و هم مدنی بودن آن برای ما از اهمیت برخوردار است، تلاش برای حمایت از این نهاد را خواهیم کرد.
همچنین محمدرضا دربندی در این باره می گوید: در دولت دوازدهم معاونت امور مطبوعاتی بهترین ارتباط را با خانه مطبوعات مرکز و استان ها داشته است.
 
رشد اعطای مجوز به رسانه ها
 
یکی از اقدامات مثبت دولت ایجاد تکثر و تسهیل مجوز رسانه ای بود. به طوری که تعداد رسانه های دارای مجوز در ابتدای دولت یازدهم از پنج هزار به بالغ بر ۱۱ هزار مجوز در دولت دوازدهم رسید که از این تعداد حدود سه هزار مجوز مربوط به پایگاه های خبری بود. همچنین تعداد دفاتر رسانه های خارجی در ایران در ابتدای دولت یازدهم، ۱۳۵ و اکنون ۱۷۱ دفتر است.  
محمدرضا دربندی  گفته است که در ۱۳۹۷ خورشیدی، هیچ روزنامه ای به وسیله هیئت نظارت تعطیل نشد و این خودش خبری مسرت بخش است که دو علت دارد، دلیل نخست این است که رسانه‌ها به رشدی رسیده اند که مصالح ملی و خط قرمزها را به خوبی تشخیص می‌دهند و رعایت می‌کنند و نکته دوم نیز اقدامی است که در اداره کل مطبوعات براساس اصل پیشگیری بهتر از درمان است، انجام می‌شود. به طور مثال ما نامه ای ارسال می‌کنیم، برای روزنامه‌ها که مثلاً قرار است، ترامپ روز نخست اردیبهشت درباره برجام اظهار نظر کند، اگر این اتفاق افتاد، لطفا این کارها را انجام دهید و این موارد را رعایت کنید و...،   آنها هم مراعات می‌کنند.
تسهیل در اخذ مجوز رسانه و الکترونیکی شدن تمام فرآیندها (زمان انتظار برای صدور مجوز رسانه از ۴ چهارسال به ۶ ماه رسیده است) که از دیگر اقدامات مثبت دولت دوازدهم است.
همچنین سیدعلاء‌الدین ظهوریان دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات گفته است: در ۱۷ تیر ۱۳۹۸ خورشیدی در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات برای ۸۴ رسانه مکتوب و الکترونیک مجوز فعالی صادر شده است.
 
فراهم شدن فضای مساعد برای رسانه‌ها
 
دولت تدبیر به دلیل اهمیت حوزه مطبوعات از ابتدای فعالیت خود برای ایجاد گشایش هایی چون آزادی مطبوعات تلاش بسیاری کرده است و در واقع آزادی مطبوعات یکی از دغدغه های مهم دولت بوده است که در بسیاری از سخنرانی های آنها به مناسبت های مختلف شنیده می شود. در زیر به برخی از تازه ترین این سخنان اشاره شده است:
حسن روحانی در ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ خورشیدی به مناسبت روز خبرنگار مهم ترین دستاورد دولت را فراهم شدن فضای مساعد برای رسانه‌ها اعم از تضمین آزادی بیان و تثبیت شرایط اقتصادی که به ثبات مالی مؤسسات مطبوعاتی منجر شد، دانست و گفت: تصور دنیایی که در آن مطبوعات و خبرنگار به اندازه کافی آزاد و قدرتمند نباشند و قدرت سیاسی مشروط و مقید به قانون باشد، ممکن نیست. اگر درمان دردهای ایران نیز در همان یک کلمه، قانون، نهفته باشد، تحقق حاکمیت این یک کلمه نیز در دنیایی فارغ از مطبوعات آزاد و مستقل ناممکن است.
وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه آزادی مطبوعات گفته است: دولت‌های یازدهم و دوازدهم کوشیده‌اند تا حد امکان و در حیطه اختیارات دولت، پاسدار آزادی مطبوعات و قوام و دوام آنان باشند. ایده آزادی مطبوعات و قوام و ثبات یافتن آن را از مسیر تأکید بر ضرورت حذف نظارت‌های غیر حرفه‌ای برمطبوعات دنبال کردیم اما هنوز بستر مساعدی برای پذیرش کامل چنین ایده‌ای فراهم نشده است.
سید عباس صالحی در ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ خورشیدی در دیدار با اصحاب رسانه بر آزادی مطبوعات تاکید کرد و گفت:  اختیار کامل آزادی مطبوعات به طور کامل در دست دولت نیست و دولت تنها یکی از ضلع های تاثیرگذار در این ارتباط به شمار می رود.
وی مطبوعات را تجلی گاه و انعکاس دهنده خواست ها، نیازها و تمایلات افراد، مظهر رشد فرهنگی، تحمل پذیری سیاسی و نشانه وجود آزادی در جامعه و کشور دانست و گفته است: باید به نسبت ضرورت ها، ضعف ها و نیازها به این موضوع توجه کرد و دولت می بایست که با شکل دهی به هویت صنفی روزنامه نگاران؛ استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی این قشر از جامعه را تامین کند.
بنابراین می توان گفت فضای رسانه‌ای باز در دولت یازدهم و دوازدهم سبب شد تا دولت تدبیر حتی تخریب‌ها را به دیده انتقاد نگاه ‌کند و فضا را در اختیار رسانه های منتقد برای اعمال نظرات و انتقادهایشان قرار دهد.
 
خلاصه ای از دیگر دستاوردهای دولت دوازدهم در حوزه مطبوعات
 
متولیان فرهنگی و رسانه ای دولت همچنین در دولت دوازدهم اقدامات دیگری در ارتباط با حوزه مطبوعات انجام داده اند که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:
برگزاری ۲۱ تور خبری برای خبرنگاران و عوامل خبری رسانه های خارجی در شهرستان‌های مختلف کشور مانند تبریز، اردبیل، قم، کیش و کرمان، راه اندازی شبکه اطلاع رسانی ویژه برای اطلاع مدیران رسانه های مکتوب و برخط از مصوبات جلسات شورای عالی امنیت و دیگر نهادهای نظارتی، حمایت از برگزاری نمایشگاه عکس سیل از طرف انجمن عکاسان مطبوعاتی، اعطای اینترنت بدون فیلتر به ۶۷۰خبرنگار، تشکیل کارگروه‌های رسانه‌ای ۱۲گانه با هدف هم‌افزایی رسانه‌ای در موضوعات ملی و همگرایی در مورد مصوبات نهادهای نظارتی، کمک به فعالیت‌های بهتر ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور، تشکیل کارگروه‌های سه گانه رسانه‌های خارجی مقیم، خبرنگاران بخش عربی و خبرنگاران بخش انگلیسی رسانه‌های داخلی برای انعکاس بهتر و موثرتر اخبار کشور، آغاز به کار هیات حل اختلاف حوزه فرهنگ و رسانه برای کاهش مشکلات قضایی اصحاب رسانه و افتتاح باشگاه خبرنگاران خارجی در راستای توجه بیشتر به دیپلماسی رسانه ای با هدف توسعه همکاری های رسانه ای برای انتشار بهتر اخبار مدیران ارشد کشور با برگزاری ۱۵ نشست تخصصی برای نمایندگان رسانه های خارجی.
captcha
صدای مشاور
سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان ۱۲۰ درصد افزایش یافت

سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان ۱۲۰ درصد افزایش یافت

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از افزایش ۸۰ درصدی سقف تعهدات و افزایش ۱۲۰درصدی سهم این سازمان در بیمه تکمیلی بازنشستگان خبر داد.

پیشخوان روزنامه ها
معرفی کتاب
نظرسنجی
سامانه پرداخت الکترونیکی بدهی کارفرمایان
logo-samandehi

آمار سایت

بازدید امروز : 10

بازدید دیروز : 15

بازدید ماهانه : 165

افراد آنلاین : 0

آمار کل سایت : 1298941