ورزشی / شناسه خبر: 161371 / تاریخ انتشار : 1400/4/8 14:00
|

کشمکش کمیته داوران با دپارتمان داوری

سال‌هاست که فوتبال ما به کار گروهی اعتقادی ندارد و همیشه هر کسی ساز خود را می‌زند و هنوز کشمکش کمیته داوران و دپارتمان داوری وجود دارد و دودش در چشم باشگاه‌ها و داوران می‌رود!

تامین نیوز / گل پرسپولیس به مس‌رفسنجان سرآغاز جنجالی دیگر بود، در حالی که با تصاویر تلویزیونی به هیچ‌عنوان نمی‌توان تشخیص داد که هند بوده یا نه!

ظاهراً باز هم رئیس کمیته داوران بدون توجه به قوانین به جای دپارتمان چیدمان داوری را انجام می‌دهد و این موضوع با توجه به قوانین فیفا، یوفا و ای‌اف‌سی مغایرت دارد زیرا وظیفه کمیته داوران، اعضا و شورای این کمیته این است که سیاست‌گذاری کنند و وظیفه دپارتمان داوری هم اجراست.
 
خلاف آیین‌نامه‌های جدید فیفا، یوفا و ای‌اف‌سی
چیدمان داوری در همه رده‌ها مستثنی نیست و برعهده دپارتمان است.
 
دپارتمان، داورها را می‌چیند و در اختیار رئیس و اعضای کمیته داوران قرار می‌دهد. چون اعضای کمیته داوران بیشتر مواقع به جز موارد ضروری حضور ندارند قاعدتاً این فهرست در اختیار رئیس کمیته داوران قرار می‌گیرد. رئیس کمیته به اسامی نگاهی می‌اندازد بر فرض مثال یک بازی را نباید داوری قضاوت کند و یا آن داور این هفته نباید قضاوت داشته باشد، مشکلی نیست و می‌تواند آن جابه‌جا کند اما اگر قرار باشد همه را خودش بچیند، خلاف آیین‌نامه‌های جدید فیفا، یوفا و ای‌اف‌سی است. 
 
دپارتمان یا کمیته داوران؟
در واقع کار چیدمان داوری با کمیته داوران نیست؛ متاسفانه این چندگانگی‌ها همچنان وجود دارد و با آمدن رئیس جدید فدراسیون فوتبال هیچ تغییری صورت نگرفته و این موضوع باعث شده داورها با مشکل عدم تمرکز مواجه شوند و اکنون نمی‌دانند پاسخ چه کسی را بدهند؛ دپارتمان یا کمیته داوران؟!
 
این قاعده هرگز درست نخواهد شد مگر آن‌که رئیس کمیته داوران خود رئیس دپارتمان را انتخاب کند. رئیس دپارتمان داوری را دبیرکل با هماهنگی رئیس فدراسیون فوتبال معرفی و ابلاغ می‌کند که این کار قانونی است اما وقتی قرار است رئیس کمیته داوران با دپارتمان کار کند دبیرکل باید حداقل نام دو گزینه را به رئیس کمیته داوران بدهد تا از بین این دو گزینه یک نفر به‌عنوان رئیس دپارتمان داوری انتخاب شود. 
 
به کار گرفتن بیش از ۱۸۰ داور
با شرایط موجود داوران نمی‌دانند به چه کسی پاسخ‌گو باشند و این موجب برهم ریختن تمرکزشان در لحظه قضاوت است و اکنون باید رئیس کمیته داوران با هم فکری و مشورت با دبیرکل، فرد مورد نظر خود را رئیس دپارتمان کند.
 
اکنون بیش از ۱۸۰ داور در لیگ برتر این فصل به کار گرفته شده که نسبت به زمان ریاست منوچهر نظری که ۲۴ داور حضور داشتند یا در زمان‌های ریاست مسعود عنایت و حسین عسگری که ۶۰ داور قضاوت می‌کردند رقم بالایی محسوب می‌شود.
 
واقعیت اینکه هرچه کمیت افزایش یابد، کیفیت پایین می‌آید. رئیس کمیته داوران می‌تواند به رئیس فدراسیون فوتبال بگوید من ۶۰ داور دارم، ۶۰ دست گرمکن و ۶۰ جفت کفش می‌خواهم و اگر این رقم به بیش از ۱۸۰ نفر برسد رئیس فدراسیون هم کاری صورت نمی‌دهد!
 
نادیده گرفتن افراد توانمند
هر ساله در پایان لیگ برتر، ۲ تیم به لیگ یک سقوط می‌کنند که فرسایشی بوده و فقط ۲ تیم صعود کنند. شما که به داوران براساس قضاوت‌شان نمره می‌دهید چه اشکالی دارد داورانی که نمره کم گرفته‌اند را به لیگ‌های و پایین‌تر سوق دهید؛ داورانی که در لیگ‌های پایین‌تر خوب سوت می‌زنند را به لیگ برتر اضافه کنید.
 
وقتی اصل تشویق و تنبیه ندارید، راهکار و سازه‌کار مشخصی ندارید، چطور توقع دارید داوری ما رشد کند؟
 
مشکل دیگری که فدراسیون فوتبال روی آن پافشاری دارد اینکه باید رئیس کمیته داوران و یا دپارتمان داوری از بین اعضای هیأت‌رئیسه باشند که با این حرکت معمولاً افراد توانمند از دور خارج می‌شوند. حرف ما این نیست افرادی که در راس امور قرار می‌گیرند ناتوان هستند، بلکه واقعیت اینکه سال‌هاست افراد به صورت گروهی نمی‌توانند کار کنند که در نتیجه شاهد اثرگذاری در این زمینه نیستیم.
 
دبیرکل با مشاور خود تصمیم می‌گیرد
دبیرکل با مشاور خود تصمیم می‌گیرد، بدون توجه به خواسته رئیس کمیته داوران، رئیس دپارتمان داوری معرفی می‌کند و این سرآغاز دعوا و مرافعه داوران می‌شود و دودش به چشم داورها می‌رود و در نتیجه در قضاوت آن‌ها تاثیر می‌گذارد.
 
در اینجا دبیرکل می‌توانست با تدبیر و درایت، بهتر عمل کند و با گذاشتن یک جلسه بین خود و رئیس کمیته داوران و با مشورت، رئیس دپارتمان داوری را انتخاب و معرفی می‌کرد. یکی دیگر از راهکارها این است رئیس کمیته داوران با رئیس دپارتمان داوری یک جلسه مشترک بگذارد تا مشکلات و اختلاف‌های خود را با یکدیگر حل کنند. 
 
کمیته داوران یک نفره اداره می‌شود!
در واقع کمیته داوران صاحب اصلی کار است. نکته عجیب این‌که کمیته داوران انتصاب نشده و هنوز یک نفره اداره می‌شود؛ نه نایب رئیس دارد و نه اعضا. باید هر چه سریع‌تر این معضل برطرف شود.
 
در همه فدراسیون‌های فوتبال پیشرفته جهان یک کمیته‌ای وجود دارد سه نفره که رئیس کمیته داوران و دپارتمان هم عضو آنند؛ آن‌ها می‌نشینند چیدمان داوری را انجام می‌دهند، حالا که در کشور ما این‌گونه نیست، رئیس دپارتمان داوری می‌تواند حتی از طریق فضای مجازی انتخاب‌های خود را برای رئیس کمیته داوران ارسال کند تا کارها بدون چالش پیش برود.
 
به نظر می‌آید مشکلات کمیته داوران و دپارتمان از دبیرکل نشأت می‌گیرد و این مشکل اگر ادامه داشته باشد چند روز دیگر انتخاب داوران بین‌المللی است که به مشکل خواهیم خورد.
 
کارشناسی‌های عجیب
یکی دیگر از معضلات داوری، کارشناسی برخی از داوران بازنشسته است که بر داوران تاثیرهای منفی می‌گذارد. اگر کارشناسی به دروغ از قضاوت داوری حمایت و یا عملکرد او را زیرسؤال ببرد تاثیر منفی در روند رشد داوری خواهد گذاشت.
 
از گوشه و کنار شنیده می‌شود برخی از این کارشناسان در پشت پرده مشاور باشگاه‌ها هستند که این موضوع از اهمیت بسیار بالایی دارد که باید بررسی شود. برای کامل‌تر شدن این گزارش با دبیرکل، رئیس کمیته داوران و دپارتمان تماس گرفتیم اما متاسفانه هیچ‌کدام پاسخگو نبودند که امیدواریم این معضل هم به نوعی حل شود تا اهالی فوتبال بتوانند از زبان مسئولان امر بیشتر از حقیقت ماجرا آگاه شوند.
captcha
صدای مشاور
سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان ۱۲۰ درصد افزایش یافت

سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان ۱۲۰ درصد افزایش یافت

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از افزایش ۸۰ درصدی سقف تعهدات و افزایش ۱۲۰درصدی سهم این سازمان در بیمه تکمیلی بازنشستگان خبر داد.

پیشخوان روزنامه ها
معرفی کتاب
نظرسنجی
logo-samandehi

آمار سایت

بازدید امروز : 20

بازدید دیروز : 23

بازدید ماهانه : 646

افراد آنلاین : 1

آمار کل سایت : 1299422