تأمین اجتماعی / شناسه خبر: 161397 / تاریخ انتشار : 1400/4/22 13:15
|
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی:

جلوگیری از تعارض منافع در جامعه مانع تبعیض و فساد می‌شود

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: جلوگیری از تعارض منافع در کشور می‌تواند از محصولات آن همچون تبعیض و فساد پیشگیری کند.

تامین نیوز / مصطفی سالاری روز سه‌شنبه در نشست خبری با عنوان سلسله نشست‌های رویای تامین اجتماعی فراگیر؛ با موضوع مدیریت تعارض منافع در تامین اجتماعی در هتل همای تهران، افزود:‌ موضوع تعارض منافع به عنوان یکی از مباحث اساسی در تمامی کشور همواره مورد توجه قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران دولتی قرار گرفته است. 

 
وی تصریح کرد: در جامعه ایران این مسأله به رغم انجام برخی از اقدامات جامعیت نیافته و به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از فساد و تبعیض سیستماتیک باید در همه سطوح جامعه مورد توجه قرار گیرد و از تعارضات جلوگیری کند. 
 
سالاری ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی در این زمینه از تجارب برخی مدل‌های موفق بهره‌برداری کرده و امروز در قالب یک بخشنامه ابلاغی به عنوان یک قدم کوچک در این عرصه گام برداشته است. 
 
وی افزود: برگزاری سلسله‌ نشست‌های موضوعی در این زمینه نیز با هدف بحث و تبادل نظر در خصوص این مهم و در حقیقت دریافت نقطه نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران برای تجمیع پیشنهادات و استفاده در برهه‌های مختلف زمانی در سازمان تامین اجتماعی است. 
 
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: در حال حاضر یک طرح پژوهشی نیز در این رابطه در این سازمان آغاز شده که بتواند مبحث تعارض منافع را در قالب کتاب، کتابچه و مقاله و... در سیستم‌های اداری، مدیریتی و تصمیم‌گیری ترویج کند. 
 
سالاری همچنین ضمن تبریک هفته تأمین اجتماعی گفت: با بهره‌گیری از نظرات شرکای اجتماعی، کارشناسان‌، صاحب‌نظران و پیاده‌سازی این برنامه‌ها، امید است، خدمتگزاران شایسته‌ای برای جامعه بوده و در قالب خدمات بیمه‌ای، خدمات‌رسانی کنیم. 
 
بازنشستگان تأمین اجتماعی در تصمیم گیری ها حضور ندارند
 
رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: توسعه خدمات غیرحضوری، اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و ایجاد سامانه وام بازنشستگان این سازمان از اقدامات ارزشمند تأمین اجتماعی طی سال‌های اخیر است.
 
علی اصغر بیات تصریح کرد: به عنوان مثال، ٣۶٠ هزار فقره مراجعه‌ غیرحضوری به بانک‌ها از جانب جامعه بازنشستگان یکی از آثار و نتایج توسعه خدمات غیرحضوری است.
 
وی افزود: کنترل و مدیریت تعارض منافع نیز بی‌شک تاثیرات ارزشمندی بر منافع بازنشستگان خواهد گذشت و کانون عالی بازنشستگان اعلام آمادگی می‌کند که در این زمینه پیشگام بوده و با کمیته تعارض منافع نیز همکاری داشته باشد.
 
بیات با اشاره به طرح سه‌جانبه‌گرایی ادامه داد: در برخی برنامه‌های مربوطه که نمایندگان دولتی و شرکای اجتماعی ایفای نقش می‌کنند، حضور جامعه بازنشستگان نیز ضروری است.
 
وی با تاکید بر ضرورت این مشارکت افزود: جامعه ٣ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری بازنشستگان تأمین اجتماعی که با خانواده برابر با ١١ میلیون نفر برآورد شده و در بسیاری از تصمیم‌سازی‌ها حضور نداشته است، یک نوع تعارض منافع محسوب می‌شود.
 
رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی همچنین با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه کشور گفت: براساس این قانون، دولت تا پایان سال ١۴٠٠ موظف به پرداخت کامل بدهی‌ به سازمان تأمین اجتماعی، عدم تحمیل بدهی‌های جاری به سازمان و همچنین تعهدات حاکمیتی بود و این مسائل نیز در راستای کنترل تعارض منافع باید مورد توجه قرار گیرد. 
 
بیات با قدردانی از اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی پس از ١٢ سال تاکید کرد: دائمی شدن این متناسب‌سازی نیز از مطالبات اصلی جامعه بازنشستگان است و بی‌توجهی به این مساله نیز از مصادیق تعارض منافع به‌شمار می‌رود.
 
کنترل تعارض منافع باید در همه حوزه‌ها شناسایی شود
 
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: نظر تعدادی از شرکای اجتماعی مبنی بر ارزیابی برخی شاخص‌ها و رصد دستورالعمل‌های ابلاغی با هدف تکمیل و اصلاح طرح‌ها و برنامه‌ها نیز از پیشنهادات ارزشمندی بود که باید مورد نظر سازمان قرار بگیرد.
وی با اشاره به طرح پژوهشی سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: این طرح نیز در حقیقت به عنوان یک گفتمان برای برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های سازمان نقشی کمک‌کننده خواهد داشت.
 
سالاری همچنین با اشاره به ضرورت نظارت جامع و دقیق از ضوابط و مقررات ابلاغی افزود: برنامه علمی بی‌شک سبب ماندگاری طرح می‌شود، یک گزارش غیرعلمی در قالب بخشنامه و... می‌تواند با تغییرات مدیریتی متحول شود، اما طرح‌های علمی ماندگار خواهد بود.
 
وی تاکید کرد: ایجاد سامانه اعلام تعارض منافع، عضویت و مشارکت شرکای اجتماعی در کمیته تعارض منافع، مداخله در ارزیابی این تعارضات و احصاء منابع نیز از مباحث مهم مطرح شده از جانب شرکای اجتماعی است که بی‌تردید لحاظ خواهد شد.
 
سالاری با بیان اینکه کنترل تعارض منافع باید در همه حوزه‌ها شناسایی شود، گفت: ترویج گفتمان همواره اثرگذار است و صرف نظر از میزان اجرا اثربخش. بنابراین برگزاری این نشست‌ها و تبادل نظرها بطور قطع یک ضرورت بوده و اثرگذار خواهد بود.
 
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: برای انجام طرح‌ها و برنامه‌ها صرفاً به دنبال زمان بهتر نبوده و در ابتدا و انتهای دولت، مجلس شورای اسلامی و... یک برنامه مهم در صورت امکان باید انجام شود. 
وی عنوان کرد: مساله تعارض منافع امروز در سراسر دنیا در حوزه حکمرانی به عنوان یک ضرورت مطرح می‌شود و هر سازمان در صورت امکان باید سهم خود را در این عرصه ایفا کند، که این امر می‌تواند موجب ترغیب و تشویق سایر ارگان‌ها نیز باشد.
 
سلسله نشست‌های رویای تامین اجتماعی فراگیر تاکنون با موضوع تنقیح قوانین و مقررات سازمان تامین اجتماعی، طرح مدیران آینده، گامی به سوی حاکمیت شایسته‌گزینی و شایسته‌ سالاری و متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران؛ از رویا تا واقعیت و تامین اجتماعی و تحول دیجیتال با ۳۰۷۰ برگزار شده است.
 
۲۲ تا ۲۹ تیرماه هفته تامین جتماعی نامگذاری شده است.
 
منبع: ایرنا
captcha
صدای مشاور
سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان ۱۲۰ درصد افزایش یافت

سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان ۱۲۰ درصد افزایش یافت

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از افزایش ۸۰ درصدی سقف تعهدات و افزایش ۱۲۰درصدی سهم این سازمان در بیمه تکمیلی بازنشستگان خبر داد.

پیشخوان روزنامه ها
معرفی کتاب
نظرسنجی
سامانه پرداخت الکترونیکی بدهی کارفرمایان
logo-samandehi

آمار سایت

بازدید امروز : 14

بازدید دیروز : 23

بازدید ماهانه : 617

افراد آنلاین : 0

آمار کل سایت : 1299393