سیاسی / شناسه خبر: 60575 / تاریخ انتشار : 1395/9/11 15:15
|

متن کامل سخنان رییس جمهوری در مراسم افتتاح بزرگترین تصفیه خانه فاضلاب کشور در مشهد

رییس‌ جمهوری روز پنج‌شنبه در مراسم افتتاح بزرگترین تصفیه خانه فاضلاب ‏کشور در مشهد تصریح کرد: علیرغم کاهش بهای نفت طی دو سال گذشته، ما 20 درصد درآمد نفتی کشور ‏را هم به صندوق ذخیره ارزی واریز کردیم.

به گزارش پایگاه خبری تأمین نیوز، متن سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین

السلام علیک یا مولای یا علی بن موسی الرضا المرتضی(ع) صبرت و انت الصادق المصدق قتل الله من قتلک بالایدی و الالسن

درود و تحیت به محضر مولای ما حضرت موسی الرضا(ع) و همچنین اجر و مزد بی‌پایان خداوند برای همه زائران مرقد مولا در این ایام خاصه و همچنین مجاورین حضرت که میهمان‌نواز بهترین میهمان‌ها در این ایام بودند و همچنین سرآغاز ماه ربیع المولود را که ماه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و ماه امام صادق(ع) و ماه ولادت و برکت برای همه ما است، تبریک می گویم.

الحمد لله در ماه‌ها و روزهای اخیر، هر روز که می‌گذرد خداوند پرچمی از پرچم‌های موفقیت ملت و کشور ما را به اهتزاز در می‌آورد. موفقیت‌های بسیار خوبی در ماه‌های گذشته در بخش‌های مختلف کشور داشتیم.

امسال از آغازش با برکت کار کشاورزان عزیزمان، خودکفایی گندم را داشتیم که موجب مباهات و افتخار ما است و به همه مسئولین حوزه کشاورزی و کشاورزان عزیز در سراسر کشور دست مریزاد می‌گوییم.

طبق آماری که استاندار خراسان داده اند، این استان در تولید گندم رشد بسیار خوبی داشته است. ایشان اشاره کرده اند در اواخر سال 92 ذخیره گندم در استان خراسان در روزهایی برای حدود 10 روز بود آن هم در خراسان و شهر مشهد با این همه زائری که دارد. البته ما در آغاز فعالیت دولت یازدهم استانی هم داشتیم که فقط برای 3 روز ذخیره گندم داشت. مدتی شده بود که همه کار هفته ما به گندم اختصاص پیدا کرده بود. از صبح که کار را آغاز می کردیم به این فکر می کردیم که کدام کشتی از کجا حرکت کند،چگونه به بندر برسد و چطوری ترخیص تا به استان‌ها برسد.

براساس آماری که استاندار دیشب دادند امروز در استان خراسان ما برای 20 ماه ذخیره گندم داریم. یعنی از 10 روز ما رسیدیم به 20 ماه. این جزو نعمت‌های خداوند و جزو تلاش ها و جهادهای مردم عزیز ما است.

در زمینه صادرات نفت و گاز ما از یک میلیون بشکه نفت و 300 هزار میعانات به 2 میلیون بشکه تا 500 هزار  میعانات رسیده ایم. آنجا تلاش کشاورزان ما بود اینجا تلاش صنعتگران نفت و گاز ما بود. در همین چند روز چند طرح را در آزادگان و منطقه یادآوران افتتاح کردیم.

آنجا تولید نفت ما در آغاز، 45 هزار بشکه در روز بود که با طرحهایی که افتتاح شد این رقم به 300 هزار بشکه نفت در روز رسید که یک حرکت بسیار بزرگی است که همه متخصصین ما در صنعت نفت، مدیران محترم، وزارتخانه، کارگران عزیز ، برای تحقق آن ، دست به دست هم دادند. در زمینه گاز اگر ما این پیشرفت را در این 2 الی 3 سال نداشتیم بویژه با موج سرمای غیرقابل انتظار اخیر، با مشکل مواجه می‌شدیم. میزان تولید گاز و توانمندی که امروز برای تأمین گاز مورد نیاز وجود دارد، نشانه آن است که یک حرکت بسیار خوبی در زمینه تولید گاز شیرین در کشور ما بویژه در عسلویه انجام گرفته است.

یکی از بخش‌های بسیار مهم در کشور ما چون الان این نمایشگاه را هم دیدیم، ساماندهی حاشیه شهرها است ما در مسایل اجتماعی، انسانی و بهداشتی و زیست محیطی بار بسیار سنگین را بر دوش داریم و این وظیفه انسانی، اسلامی، انقلابی و ملی ماست. ما باید برای حل مشکلات مردم تلاش کنیم. مشکلات، مشکلات فراوانی است اما می‌شود از مشکلات با تلاش، کوشش و زحمت عبور کنیم. خداوند به مردم کشور ما هم ایمان و استعداد خوبی داده و دیگر چیزی که ما باید مایه بگذاریم جهاد، تلاش و کوشش است. اگر کوشش و جهاد ما با آن استعداد، فرهنگ و ایمان ضمیمه شود،  همه چیز درست می‌شود.

شهر مشهد شهر برکت، شهری که ملجأ و مأوی است و همانطور که گفته شد یک شهری است که سالانه 27 میلیون زائر و میهمان از ایران و کشورهای مختلف دارد. این حاشیه‌نشینی برای ما بسیار سخت است آن هم با مشکلاتی که مردم دارند.

 حرکت بسیار خوبی در 2 الی 3 سال اخیر برای بهبود وضعیت حاشیه شهر مشهد شاهدیم. کارهای انجام شده در نمودارها مشخص است اعم از ساخت مدارس ، مساکن و در زمینه برق، آب، فاضلاب، گاز و بهداشت و درمان. کار بسیار مُعظمی در دولت یازدهم انجام شده که یکی از خدماتی که ان‌شاء الله ماندگار خواهد بود برای کشور، طرح تحول سلامت بود که یک بخشی از آن، مسأله حاشیه‌نشین‌ها در شهرهای مختلف بودند.

86 درصد مردم حاشیه‌نشین شهرها هیچ بیمه ، پایگاه بهداشتی و درمانگاهی نداشتند. امروز یک حرکت بسیار خوبی برای توجه به مردم، بهداشت مردم، غربالگری، مداوای بیماران و توجه دادن به سلامت آنها،  آغاز شده است.

یکی دیگر از بخش‌های مهم  مسأله محیط زیست کل کشور و آب است. مسأله تصفیه فاضلاب به نوعی با حل هر دو مشکل در ارتباط است. برای مشکل آب کارهای فراوانی باید انجام داد یکی همین چرخش درست آب است و برای محیط زیست هم خیلی کارها باید انجام گیرد که یکی آن از کارها، مسأله فاضلاب است. توجه به تصفیه فاضلاب  برای سلامت مردم و حراست از منابع زیرزمینی آب ، بسیار مهم است.

طرحی هم  صبح افتتاح شد برای انتقال آب سد ارداک به شهر مشهد که برای اجرای آن در یک مسیر طولانی لوله‌گذاری انجام شد تا از طریق آن در هر ثانیه یک مترمکعب آب از این سد وارد شهر مشهد ‌شود. این آبرسانی برای روزهایی که فشار جمعیت اینجا زیاد است و کمبود آب و مشکلات پیش می آید، کمک بزرگی است. البته این طرح مدت‌هاست که کشور دنبالش بوده منتها گزارشی که دادند، سال 93 و 94 و اوایل 95 کار بسیار بزرگ و عظیمی انجام گرفت برای اینکه این طرح به اتمام برسد. ما در لایحه بودجه 96 که اگر خدا توفیق داد، یکشنبه آن را تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌کنیم، 4 اولویت دیده ایم . البته همه چیزهایی که در بودجه است جزو اولویت ها است اما  4  مورد اولویت بیشتری دارند برای سال 96 و البته جزو برنامه دولت در برنامه 5 ساله هم هست.

این اولویت ها در بخش های آب،  فاضلاب، محیط زیست و  ریل است. ما این 4 اولویت را در بودجه سال 96 دیدیم. در دولت سخت است که بگوییم این 4 تا ، اولویت دارند چرا که اولویت‌ها زیاد است اما این چهار اولویت ضمن اینکه بودجه های عادی خود را دارند 10 هزار میلیارد تومان جداگانه نیز برای شتاب دادن در اجرای آنها اختصاص داده ایم و اینها بسیار برای کشور ما مهم است. اگر توانستیم درآمد بیشتری هم در سال‌های آینده داشته باشیم این طرح‌ها باید به اتمام برسد. شما ببینید مسأله فاضلاب چقدر مهم است، همین مرکز تصفیه فاضلاب شماره 5 خین عرب را شما می‌بینید که 83 هزار مترمکعب ظرفیت تصفیه فاضلاب را داراست که رقم بزرگی است.

آقای وزیر گفتند مجموعه‌اش در سال می‌شود 30 میلیون متر مکعب، مثل یک سد بزرگ می‌ماند که ما یک سد بزرگی بسازیم. ظرفیت سد ارداک مگر چقدر است ؟اینجا مثل یک سد ارداک است. ما می‌توانیم برای بخش کشاورزی از این آب استفاده کنیم و همانطور که گفته شد آب سالم‌تری که الان برای کشاورزی استفاده می‌شود را برای بخش شرب اختصاص دهیم.

 بعد از مساله تامین آب در این موضوع ،مساله مهم‌ زیست محیطی یعنی نیتراته نشدن منابع آب زیرزمینی نیز مطرح است. از سوی دیگر این طرح به دست توانمند مهندسان ایرانی و در شرایط سخت تکمیل شده است .

منبع مالی آن را نیز از صندوق توسعه اسلامی تأمین کردند، وزارتخانه های  اقتصاد و نیرو در این زمینه تلاش و کوشش کرده اند.مقامات محلی،‌استاندار محترم، مدیران کل تلاش‌های خودشان را نشان دادند. کار بسیار ارزشمندی است که انجام گرفته است و الحمد لله امروز روز اول ربیع المولود این دو تا هدیه کوچک را برای مردم عزیز مشهد داریم برای انتقال آب سد ارداک به شهر مشهد و هم برای افتتاح تصفیه فاضلابی که در اینجا افتتاح شد که می‌تواند برای سلامت مردم و تامین آب کشاورزی، مفید و مؤثر باشد.

نکته‌ای که می‌خواهم اضافه کنم این است که ما باید با روحیه و نشاط بالا و با تلاش مضاعف ، کشورمان را پیش ببریم. حرف ها و بحث های حاشیه ای فایده ای ندارد. مشکلات مرتبط با فاضلاب، آب، بهداشت، آموزش و پرورش و زندگی مردم را باید حل کنیم. مردم باید آینده خوبی داشته باشندو  باید به اشتغال جوان‌ها امیدوار باشند. چه فایده دارد وقت تلف کردن سر موضوعاتی که نه تأثیری در زندگی مردم دارد و نه مردم را خوشحال می‌کند. اصلاً بعضی‌ها به جای باران که باران رحمت باشد، باران ممانعت از دست و زبانشان می‌بارد. این ها چه خاصیتی دارد؟ صبح تا شب همه چی اشکال دارد و حرام است.

"قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَهَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ" قرآن حمله می‌کند می‌گوید این همه چیز حلال برای شما درست کردیم، این همه طیبات و زینت. چرا صبح تا شب همه را حرام می‌کنید شما. چیزی که حرام بوده، خدا گفته و مردم هم خودشان بلد هستند. دیگر اینقدر ما نباید مردم را آزار بدهیم ، ما باید کمک کنیم به مردم. مردم ما هم متدین هستند و هم می‌دانند، هنگام عزاداری و در ماه شادی باید چه کار کنند. بدون اینکه ما بگوییم مردم چه تجلیلی کردند از اربعین امام حسین(ع)، چه تجلیلی کردند از امام هشتم(ع) و پیامبر(ص) و امام مجتبی(ع) و در این ماه هم می‌بینید با شادی‌شان چه تجلیلی از پیغمبر(ص) و امام صادق(ع) می‌کنند. اینها را مردم بلدند، ما باید به مردم کمک کنیم و دست به دست هم بدهیم و مشکلات زندگی مردم را حل بکنیم. این مشکلات قابل حل است ما همه اگر  تلاش بکنیم، این کار شدنی است.

الحمدالله دیروز در بخش قیمت نفت هم یک تحول مثبتی را شاهد بودیم البته خیلی تلاش شد. ماه‌هاست دارد تلاش می‌شود با کشورها و مسئولین مختلف صحبت شده است. یک توطئه بزرگی در دو سال پیش علیه ما طراحی کردند، بعد خودشان گرفتار شدند. فکر می‌کردند با این توطئه ما را دچار مشکل می‌کنند. البته همه دچار مشکل شدند ما هم مشکل پیدا کردیم اما مشکل ما از همه کمتر بود. فقط این جمله در ذهن شریف‌تان و در تاریخ ایران بماند، نه برای دولت یازدهم، در تاریخ ایران بماند... در طول تاریخ ایران هیچ وقت قیمت نفت درعرض چند ماه  به یک سوم و یک چهارم تقلیل پیدا  نکرد. قیمت نفت کم و زیاد شده در تاریخ ایران، ولی اینگونه نبوده که در ظرف چند ماه قیمت نفت یک سوم و یا یک چهارم کاهش پیدا کند و از 120 دلار به 30 دلار برسد. این بی‌سابقه بود.این وضعیت همه کشورهای نفت‌خیز و تولید کنندگان نفت را دچار مشکل کرد حتی پولدارترین اینها که عربستان سعودی است و روزانه 10.5 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و جمعیتش نیز از ما بسیار کمتر است ، با مشکل مواجه شد. در عین حال در سالی که گذشت عربستان نزدیک 100 میلیارد دلار از ذخایرش برای اداره کشور برداشت کرده است. اما  ما چه کار کردیم؟ ما در همین دوره زمانی مقدار زیادی ارز به ذخایرمان اضافه کردیم. هم پارسال و هم امسال 20 درصد درآمد نفتی را در صندوق توسعه ذخیره کردیم و در بودجه سال دیگر هم همینطور عمل می کنیم.

هیچ کشوری این کار را نتوانسته بکند. تمام کشورهای تولیدکننده نفت بخاطر کاهش نفت از ذخایر گذشته‌شان استفاده کردند، فقط در ایران برای اولین بار در تاریخ این کشور با کاهش قیمت نفت، ما پولی را هم به صندوق ریختیم، هم پارسال، هم امسال و هم سال آینده می‌ریزیم. این قدرت ملت و دولت ما است . هیچ وقت هم اینها در برخی روزنامه‌ها‌ و رادیو و تلویزیون گفته نمی‌شود. هیچ وقت در رادیو و تلویزیون گفته نمی‌شود که همه کشورهای تولیدکننده، از ذخایرشان برداشت کردند و ما تنها کشوری هستیم که پول به ذخایرمان ریختیم و کشور را با سختی اداره کردیم. ان شاء‌الله خداوند راه گشایش را برای ما فراهم می‌کند.

اِنّ مَعَ العُسْرِ یسْراً، ان شاء الله با همه عسر، یسر خواهد بود. پیشرفت خواهد بود و خداوند توفیق بیشتری به مردم ما می‌دهد برای خدمت به کشور عزیزمان ایران مقتدر.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

captcha
صدای مشاور
سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان ۱۲۰ درصد افزایش یافت

سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان ۱۲۰ درصد افزایش یافت

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از افزایش ۸۰ درصدی سقف تعهدات و افزایش ۱۲۰درصدی سهم این سازمان در بیمه تکمیلی بازنشستگان خبر داد.

پیشخوان روزنامه ها
معرفی کتاب
نظرسنجی
logo-samandehi

آمار سایت

بازدید امروز : 13

بازدید دیروز : 21

بازدید ماهانه : 13

افراد آنلاین : 0

آمار کل سایت : 1299436