سیاسی / شناسه خبر: 70646 / تاریخ انتشار : 1395/9/29 11:35
|
حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری معاون حقوقی رییس جمهوری؛

رونمایی از منشور حقوق شهروندی مسیری جدید برای توسعه حقوق اساسی و شهروندی

حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری معاون حقوقی رییس جمهوری در همایش قانون اساسی و حقوق ملت، گفت: دولت تدبیر و امید با تکیه بر قانون مداری و تاکید بر توسعه حقوق شهروندی موجب شد که همه دستگاههای اجرایی به این موضوع مهم اهتمام کنند.

پایگاه خبری تأمین نیوز / به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری معاون حقوقی رییس جمهوری پیش از سخنان دکتر روحانی در همایش قانون اساسی و حقوق ملت، با تاکید بر اینکه  دولت تدبیر و امید با تکیه بر قانون مداری و تاکید بر توسعه حقوق شهروندی موجب شد که همه دستگاههای اجرایی به این موضوع مهم اهتمام کنند ، گفت: امروز رونمایی از منشور حقوق شهروندی نه پایان این مسیر، بلکه مسیری جدید برای توسعه حقوق اساسی و شهروندی است.

حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری با بیان اینکه مردم ثمره استقرار یک حقوقدان بر مسند ریاست جمهوری را با حصول برجام مشاهده کردند، تصریح کرد: برجام سندی است که امروز حتی بدخواهان قادر به نقض آن نیستند و در برابر هر تحرکی قبل از ایران، طرفهای دیگر در جهان معترض به نقض آن هستند که این حکایت از استحکام حقوقی آن دارد. جامعه حقوقی و دانشگاهی کشور می توانند از این سند مستحکم حقوقی به عنوان یک درس و آموزه علمی بهره بگیرند.
معاون حقوقی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در عرصه مدیریت داخلی نیز دولت تدبیر و امید با تکیه بر قانون مداری و تاکید بر توسعه حقوق شهروندی موجب شد که همه دستگاههای اجرایی به این موضوع مهم اهتمام کنند.
حجت الاسلام والمسلمین انصاری با اظهار خرسندی از اینکه امروز زحمات چند ساله رییس جمهوری در توسعه و تکامل حقوق شهروندی در دولت تدبیر وامید به بار می نشیند، اضافه کرد: این همایش نه پایان بلکه آغازی بر این موضوع مهم است . جامعه حقوقی کشور مفتخر است که با حضور یکی از اعضای برجسته خود در مسند ریاست جمهوری، گام بلندی را در موضوعی بر می دارد که برای جوامع پیشرفته شاخص توسعه یافتگی و برای دیگر کشورها آرزویی بلند است.
معاون حقوقی رییس جمهوری اظهار داشت: اینکه رییس جمهوری بر خلاف عرف موجود در جهان که نوعا قوه مجریه توسط دیگر قوا به حقوق اساسی دعوت و الزام می شوند، از ابتدا و حتی قبل از انتخاب تا امروز بر حقوق شهروندی پافشاری کرده و داوطلبانه منشور حقوق شهروندی را عرضه و بر آن متعهد می شود، دستاوردی بزرگ و در نوع خود بی نظیر است.
دکتر الهام امین زاده دستیار رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی هم در این همایش با ارائه پیشنهاد تبدیل منشور حقوق شهروندی به پیوست رسمی قانون اساسی به عنوان سندی ملی، اظهار داشت: همچنین پیشنهاد می کنم کلیه قوانین و مصوبات مراجع قانونگذار از این به بعد پیوست حقوق شهروندی داشته باشند، تا از رعایت حقوق شهروندی از مبدا اطمینان حاصل شود.
دستیار رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی گفت: منشور حقوق شهروندی بر اساس اصول قانون اساسی، تعالیم اسلامی، نظریات امام راحل، رهنمودهای مقام معظم رهبری، کسب نظرات مراجع و اساتید دانشگاه، فعالین جامعه مدنی و پیروان ادیان رسمی در یکصدمین روز فعالیت دولت یازدهم ارائه و به نظرخواهی مردم گذاشته شد.
دکتر امین زاده اضافه کرد: در سه سال گذشته این پیش نویس مورد اصلاح صاحب نظران قرار گفت و نهایتا رییس جمهور در هفته های اخیر با صرف وقت فراوان، متن آن را کلمه به کلمه و عبارت به عبارت با دقت فراوان نهایی کردند.
دستیار رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی با اشاره به تاکید رییس جمهوری برای مدنظر قرار دادن حقوق شهروندی در برنامه های آموزشی وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از وزیر علوم برای ابلاغ دو واحد درسی مهارتهای زندگی و رفتار شهروندی در دوره کارشناسی تشکر کرد.
دکتر حسین مهرپرور حقوقدان نیز در این مراسم با بیان اینکه اعلام منشور حقوق شهروندی تجدید عهد دولت با مردم است، تاکید کرد: با عزم راسخ رییس جمهوری ، همفکری اندیشمندان حقوقی و تلاش مسئولین قوای سه گانه ، گام عملی در اجرای حقوق شناخته شده آحاد ملت، اتباع کشور و شهروندان در منشور حقوق شهروندی به صورت فراگیر برداشته شود.
دکتر سید محمد هاشمی استاد برجسته حقوق عمومی با اشاره به اینکه دکتر روحانی همواره از شروع به کار دولت نگرانی و دغدغه اجرای قوانین و حقوق در کشور داشته اند، گفت: رییس جمهور به عنوان پاسدار حقوق شهروندی باید به ساماندهی تقنینی نظارت کافی داشته باشد.
دکتر حسین آبادی رئیس کانون وکلای مرکز  با تاکید براینکه دکتر روحانی در جریان رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری و بعد از پیروزی در این انتخابات ، حقوق شهروندی را سرلوحه کار قرار دادند، اظهار داشت: از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم، معاونت حقوقی ریاست جمهوری جلسات متعددی درباره منشور حقوق شهروندی برگزار کرد و الحمدالله در همین دولت  از منشور حقوق شهروندی رونمایی می شود.
دکتر ضیایی فر دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی با تبریک به رییس جمهوری برای عمل و دقت چشمگیر به وعده انتخاباتی ایشان در پیشگاه الهی به منظور پیشبرد حقوق شهروندی در کشور، خطاب به دکتر روحانی ادامه داد: با تدوین منشور حقوق شهروندی اراده و همت خود را به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی نشان دادید که قطعا امروز ملت خرسند هستند و اجرای دقیق مفاد منشور حقوق شهروندی چارچوبی برای خدمت مسئولان نظام و به سرانجام رساندن میراث شهدا است.
دکتر صفایی استاد دانشگاه تهران نیز در این همایش گفت: با حقوقگرایی شخص رییس جمهوری که مایه امیدواری کشور است، می توان برخی کاستی ها را جبران کرد و امید داشت در دوره ریاست جمهوری ایشان قانونگرایی در کشور نهادینه شود.
captcha
صدای مشاور
سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان ۱۲۰ درصد افزایش یافت

سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان ۱۲۰ درصد افزایش یافت

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از افزایش ۸۰ درصدی سقف تعهدات و افزایش ۱۲۰درصدی سهم این سازمان در بیمه تکمیلی بازنشستگان خبر داد.

پیشخوان روزنامه ها
معرفی کتاب
نظرسنجی
logo-samandehi

آمار سایت

بازدید امروز : 5

بازدید دیروز : 23

بازدید ماهانه : 631

افراد آنلاین : 0

آمار کل سایت : 1299407