اقتصادی / شناسه خبر: 80961 / تاریخ انتشار : 1396/3/26 00:47
|

متن سخنان رییس جمهور در ضیافت افطار با اصحاب رسانه

رییس جمهور، بیان موفقیت های دولت را بیان پیروزی ها و موفقیت های ملت دانست و با تاکید بر اینکه رسانه ها باید در انتقال اطلاعات به جامعه امانت دار حقایق باشند، اظهارداشت: در شرایط امروز باید بیشتر به اهداف آینده و نه رقابت های دیروز بنگریم.

تامین نیوز / متن سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در ضیافت افطار با اصحاب رسانه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
 الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین 
امشب، شب بسیار با عظمتی است؛ شب قدر و شب شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع) است.امیدوارم بتوانیم از شب های قدر و از امشب بهره کافی را بگیریم و همواره پیرو و راهرو راه مولایمان امیرالمومنین(ع) باشیم.
پیامبر اسلام (ص) در روز غدیر، آنگاه که امیرالمومنین(ع) را به مردم به عنوان مولا معرفی کرد، همان جا هم به نقش رسانه اشاره کرد و فرمود همه آنهایی که در اینجا حضور دارید موظف هستید تا حادثه امروز را به اطلاع آنها که اینجا نبودند و غایب بودند، برسانید و ابلاغ کنید.
امشب هم که امیرالمومنین (ع) وصیت خودش را به فرزندانش و به تعبیر آن روایت، همه روسای شیعه و بزرگان کوفه که در کنار بستر او بودند، اعلام و گفت که این وصیت برای شماست و همه آنهایی که این وصیت به آنها می رسد، آن را به دیگران اطلاع دهند و این وظیفه رسانه را امشب امیرالمومنین(ع) هم بر آن تأکید کرد...
یک وظیفه ما وظیفه رسانه است، وظیفه اعلام واقعیت ها و پیام های اصلی است؛ پیام دین، تاریخ، ملت و انقلاب ما و پیام اهداف ملی ما به همه مردم است.
رسانه سازنده خبر نیست، رسانه ابلاغ کننده است. خود پیامبر هم رسانه بود. اساسا رسالت یعنی کسی که پیام الهی و آنچه که خداوند مقرر کرده، به بشر ابلاغ می کند. پس کار رسانه کار پیامبری و کار مقدسی است و همانطور که قرآن می گوید که انی رسول امین ، رسول باید امین و امانتدار باشد، همه رسانه ها باید واقعیت ها و حقیقت های این جامعه را به خوبی به مردم ابلاغ کنند و برسانند.
ایام انتخابات که ایام بسیار مهمی بود و عید سیاسی ملت ایران و روزها و شب های قدر ملت ایران بود، مردم قدر،آینده و سرنوشت  خود را کنار صندوق رأی رقم زدند و ساختند.
در حساس ترین موقعیت منطقه، تاریخی و جهانی و در شرایطی که شرایط غرب، شرایط فشار جدید به جمهوری اسلامی ایران بود، در منطقه همه اجتماع کرده بودند تا پیام تهدید را به ملت ما ابلاغ کنند و همه اربابان، دستورهای جدیدی را به تروریست های منطقه داده بودند که حتماً باید تهران را ناامن کنید، مردم و رسانه های ما در روز انتخابات و در روزهای انتخابات به خوبی به صحنه آمدند.
امشب، شب قدر است، دیگر شب گله نیست که از کسی یا از رسانه ای گله کنم. زمان انتخابات هم سپری شده و ما در شرایط امروز بیشتر باید به آینده بنگریم نه به گذشته و به اهداف ملی مان نگاه کنیم و نه رقابت های دیروز.
دولت یازدهم روزهایی را سپری کرد و اگر من بگویم دولت یازدهم مظلوم ترین دولت لااقل در تاریخ بعد از انقلاب ما بوده که می توانم اگر زمان باشد، به اثبات برسانم و خود شما به این امر کاملاً آگاه هستید و بهتر از من می توانید این مظلومیت را برای ملت ما توصیف کنید.
حتی روزهای پیروزی ملی هم برای مردم تبیین نشد، نه روزهای پیروزی دولت، دولت چیزی نیست جز نماینده مردم. یکی از اشتباهاتی که رسانه ها باید تصحیح کنند، این است که می گویند این آقا وکیل الدوله است، این رسانه، رسانه طرفدار دولت است، دولت یعنی چه، دولت چه کسی است؟ دولت یعنی نماینده مردم و  چیز دیگری نیست. هر 4  سال یکبار اتفاق می افتد که همه مردم، برای انتخاب یک نفر از لیست کاندیداها، پای صندوق آراء می روند  و دیگر تا 4 سال انتخاباتی در این عرصه نداریم. دیگر انتخابات نیز که مربوط به مجلس شورای اسلامی ، شوراهای اسلامی شهر و روستا و خبرگان رهبری است ،‌ حوزه ای و استانی است و ما  یک انتخابات در سطح کشور و ملی داریم و آن انتخابات ریاست جمهوری است و کسی هم که انتخاب می شود مبنای قانون اساسی ما این است که او رییس جمهور و رییس همه مردم باشد ، به تعبیر قانون اساسی برای اجرای وظایفی که خود این قانون اساسی بر دوش این فرد و این منتخب گذاشته است. طرفدار دولت بودن یعنی طرفدار مردم بودن، پس طرفدار چه کسی باشیم ، آیا طرفدار مردم نباشیم ، طرفدار دیگران باشیم؟
می گویند باید انتقاد کنیم این حرف، کاملاً درست است، اما چند درصد واقعیت را بگوییم  و چند درصد هم انتقاد کنیم. این انتقاد مثل نمک می ماند هر غذایی نمک می خواهد اما آیا باید همه غذا نمک باشد؟ بعضی از رسانه ها از این اول انتقاد می کنند، انتقاد هم نیست، تخریب است.
فرض بگیریم انتقاد صحیح و سازنده باشد اما آیا باید از اول تا آخر انتقاد باشد. انتقاد یعنی ما یک واقعیتی را برای مردم توضیح دهیم. اول به مردم صراحتا بگوییم ما در گندم خودکفا شدیم و بعد یک نقدی هم بکنیم و بگوییم مثلاً  اگر این نوع  بذر را توزیع می کردید محصول ما بیشتر می شد. این انتقاد نه تنها اشکالی ندارد بلکه خوب ، سازنده  و لازم هم هست.
اول بگوییم ما در تولید گازوییل که در سال 92 روزانه 6 میلیون لیتر واردات داشتیم، امروز روزانه 13 میلیون لیتر صادرات داریم، بعد بگوییم که مثلاً این 13 میلیون لیتر کم است، چکار کنیم که این 14 میلیون لیتر شود. البته برنامه ما این است که در آینده این 13 میلیون لیتر بشود 20 میلیون لیتر.
به مردم بگوییم که ما در تولید بنزین داریم خودکفا می شویم و روی پای خود می ایستیم و ان شاء الله به زودی صادر کننده بنزین خواهیم شد و بعد بگوییم بنزینی که صادر می کنیم کم است باید بیشتر شود؛ اصلش را به مردم بگوییم.
واقعیت را برای مردم توضیح دهیم؛ بگوییم در طول 3.5 سال در پارس جنوبی ما 11 فاز را افتتاح کردیم در حالی که در کل دولت های گذشته 10 فاز افتتاح شد، بعد آن وقت بگوییم 11 فاز کم است و ای کاش 12 فاز می شد؛ اصلش را به مردم بگوییم. مردم بدانند چه پیشرفت هایی خودشان کردند و نمایندگان آنها به نام دولت چه کارهایی را انجام دادند. بعد اشکال ندارد، نقد کنید.
بگویید بعد از سالیان دراز بالاخره صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفت در تاریخ بعد از دولت دکتر مصدق برای اولین بار و بعد بگوییم خیلی خوب اما این چرا سال 94 شد، ای کاش سال 93 می شد. این اشکال ندارد.
بیاییم بگوییم ما در رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات غذایی به کجا رسیدیم، بگوییم که حجم تولید مواد غذایی در دولت یازدهم 21 میلیون تن افزایش یافت و بعد بگوییم 21 میلیون تن کم است، باید 22 میلیون تن می شد.
از اول نقد، تا آخر نقد؛ از اول و تا آخر تخریب؟!
رسانه هایی که ادای وظیفه کردند، ما از آنها سپاسگزاریم. رسانه هایی هم که به اعتقاد ما مسیرشان دقیق نبوده از آنها خواهش می کنیم که انتخابات تمام شد، دولت یازدهم هم تمام شد ما می خواهیم وارد دولت دوازدهم شویم؛ با یک فضای جدید، لحن ها را دوستانه و برادرانه کنیم.
امشب شب امیرالمومنین(ع) است. امیرالمومنین(ع) آن همه درسهایی که تاریخش به ما می آموزد و کلمات و سخنانش به ما می آموزد که تبلیغات ناصحیح می تواند حتی چهره امیرالمومنین(ع) و واقعیت این چهره ای را که سراسرش حق و عدل است، مخدوش کند.
هر جا علی بود، حق بود، اما همین رسانه ناصحیح و همین تبلیغات ناصحیح کاری کرد که مردم روبروی امیرالمومنین(ع) در جمل، صفین و نهروان ایستادند.
امیرالمومنین (ع) در آخرین روزهای زندگی خود و بعد از آنکه از یاران گذشته اش سخن گفت و گفت کجاست عمار و ذوالشّهادتین و کجایند برادران من؟ دست به صورتش گذاشت و دقایقی گریه کرد. امیرالمومنین(ع) شیر میدان نبرد، آن مرد بزرگ تاریخ، در برابر فشاری که به او آمد، در حضور مردم، در مسجد کوفه گریه کرد. مرحوم رضی می گوید گریه طولانی کرد و بعد راجع به شرایطی که پیش آمده با مردم سخن گفت.
 این به ما نشان می دهد ما رسالت سنگینی را امروز بر دوش داریم. البته مردم در ایام انتخابات به صحنه آمدند. شهروند رسانه شدند، با موبایل هایشان به صحنه آمدند و جوان ها به صحنه آمدند. اگر رسانه هایی که در مسیر حق حرکت می کردند تنها بودند ما در انتخابات موفق نبودیم.
لحن مان را چرا اصلاح نمی کنیم؟ با چه لحنی می خواهیم با دولت، با منطقه و با دنیا صحبت کنیم؟
با لحن تند ما به جایی نمی رسیم، ولله، بالله، جز اعتدال راه دیگری وجود ندارد. امام هم با اعتدال انقلاب ما را پیروز کرد. اگر امام به مردم می گفت روبروی ارتش بروید بایستید و بجنگید با ارتش، تمام کشور هم حمام خون می شد و انقلاب هم پیروز نمی شد.
امام با اعتدال انقلاب ما را به پیروزی رساند. امام هاضمه ای درست کرد برای انقلاب که هر چیزی را در خودش جذب و هضم کرد. مسیر، مسیر اعتدال باشد.
امیرالمومنین(ع) در جنگ صفین از خیمه اش بیرون آمد و دید عده ای دارند روبروی به اصلاح یاران و اصحاب معاویه ناسزا و فحش و سخن ناروا می گویند. می جنگیدند با هم، دوستی نبود، میدان جنگ بود، طرف هم ناحق بود و امیرالمومنین(ع) بحق و خلیفه مسلمین بود، اما ایستاد و برایشان صحبت کرد و گفت من دوست ندارم شما فحش دهید، من اصحابی را نمی خواهم که به دشمنانش فحش دهد. آیا این بیان امیرالمومنین(ع) نیست؟ بیان نهج البلاغه نیست؟ مگر ما شیعه امیرالمومنین(ع) نیستیم؟ چرا فحش را افتخار می دانیم؟ چرا ناسزا گویی را انقلابی گری می دانیم؟  انقلابی ما امیرالمومنین(ع) است، انقلابی ما پیامبر اکرم(ص) و عماریاسر است. اینها انقلابی ما هستند.
ما انقلاب کردیم برای اینکه راه پیغمبر(ص) را دنبال کنیم. برای چه انقلاب کردیم؟ ما انقلاب کردیم برای اینکه راه امیرالمومنین(ع) را طی کنیم. امیرالمومنین(ع) می گوید چرا ناسزا می گویید؟ چرا بد می گویید؟
یاد بگیریم از امیرالمومنین(ع)؛ با دشمن اینطور حرف بزنیم. در برابر آنهایی که شمشیر کشیدند به رخ امیرالمومنین(ع)، امیرالمومنین(ع) اینطور حرف می زند.
فرمود از خدا بخواهید، بگویید خدایا خون ما را حفظ کن، خون اینها را هم حفظ کن. خونی بر زمین نریزد. خدایا بین ما و اینها صلح برقرار کن. حتی امیرالمومنین(ع) فرمود اینها برادرهای ما هستند، ما یک قبله داریم. در برابر اینهایی که به جنگ امیرالمومنین(ع) آمدند.امیرالمومنین(ع) به ما یاد داد که ما چه مسیری را انتخاب کنیم. شب امیرالمومنین(ع) است. تلاش کنیم راه امیرالمومنین(ع) را انتخاب کنیم. خدا ما را پیرو و شیعه واقعی امیرالمومنین(ع) قرار دهد.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
 
captcha
صدای مشاور
سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان ۱۲۰ درصد افزایش یافت

سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان ۱۲۰ درصد افزایش یافت

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از افزایش ۸۰ درصدی سقف تعهدات و افزایش ۱۲۰درصدی سهم این سازمان در بیمه تکمیلی بازنشستگان خبر داد.

پیشخوان روزنامه ها
معرفی کتاب
نظرسنجی
logo-samandehi

آمار سایت

بازدید امروز : 9

بازدید دیروز : 21

بازدید ماهانه : 185

افراد آنلاین : 0

آمار کل سایت : 1298961