printlogo




گلایه نمایندگان مجلس از عدم فراگیری شبکه‌های اجتماعی داخلی؛
مردم خارجی می‌پسندند
مردم خارجی می‌پسندند
شناسه خبر : 121073 تاریخ : 1396/10/27 10:38
روز سه‌شنبه ۱۷۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به روسای قوا درخواست جایگزینی پیام‌رسان‌های داخلی به جای پیام‌رسان‌های خارجی را داشتند.

تامین نیوز / روز سه‌شنبه ۱۷۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به روسای قوا درخواست جایگزینی پیام‌رسان‌های داخلی به جای پیام‌رسان‌های خارجی را داشتند و علت این موضوع را ایجاد ناامنی، فساد و آشوب در شهر‌های ایران توسط این پیام‌رسان‌ها، پیشگیری ناامنی و تجاوز به حریم خصوصی آحاد جامعه و صیانت از فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی و تامین حقوق شهروندی با آزادی‌های مشروع و امنیت و آسایش مردم و نیز حمایت از فناوری بومی و توانمندی داخلی بیان کرده‌اند.

اما اگر نگاهی به آمار دانلود فیلتر شکن قبل و بعد از فیلترینگ تلگرام که از ۳۵ هزار به ۷۰۰هزار بار افزایش داشته نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که با وجود عدم دسترسی به این پیام‌رسان‌ها باز هم مردم به سراغ پیام‌رسان‌های داخلی نرفتند و سعی کردند راه‌های قانونی را برای رسیدن به آن‌ها دور بزنند. این موضوع به وضوح عدم اعتماد مردم به پیام‌رسان‌های داخلی را نشان می‌دهد. به همین بهانه به سراغ چند فرد عادی جامعه رفتیم و نظر آن‌ها را در این خصوص جویا شدیم.
 
پیام‌رسان ایرانی ناامن و ناشناخته
 
یک استاد دانشگاه گفت: من از تلگرام، اینستاگرام و توییتر استفاده می‌کنم، علت این که از پیام‌رسان داخلی استفاده نمی‌کنم، چرا که هم فراگیری ندارد و هم ضریب امنیتی پایینی دارند. مسائل خانوادگی برای من مهم است که در این پیام‌رسان‌ها قابلیت هک دارند اما تلگرام را تا امروز نتوانسته‌اند هک کنند.
 
احمد یک مدیر بازرگانی میان‌سال در این خصوص گفت: من از تلگرام، اینستاگرام و فیس‌بوک استفاده می‌کنم اما ایرانی‌ها چون هم از نظر زیرساخت ضعیف هستند و هم چون رصد می‌شوند احساس ناامنی می‌کنم.
 
حسین که یک کارمند جوان است، گفت: من از تلگرام، اینستاگرام، فیس‌بوک، واتس اپ، ایمو، توییتر و فیس‌نما استفاده می‌کنم اما داخلی‌ها را چون هم فراگیر نیستند و هم رصد می‌شوند نمی‌پسندم.
 
فرید که کارمند یک شرکت خصوصی است گفت: از تلگرام، اینستاگرام، لاین و باما استفاده کردم و تنها پیام‌رسانی که با آن به مشکل خوردم پیام‌رسان ایرانی باما بود.
 
علی یک طراح تبلیغاتی گفت: توییتر، تلگرامو اینستاگرام استفاده می‌کنم اما داخلی‌ها هم سرعت ندارد، هم امنیت ندارند و رصد می‌شوند و هم چون IP ‌های داخلی ضعیف است خیلی راحت هک می‌شوند.
 
پیام‌رسان داخلی توانایی ایجاد یک میلیون شغل را دارد
 
این نظرهای یکسان مردمی که از این پیام‌رسان‌ها استفاده کردند خود گویای همه چیز هست اما برای درک موضع نمایندگان مجلس با دوتن از نمایندگان محلس شورای اسلامی استان به گفت‌وگو نشستیم.
 
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله اول این است که فعالیت در فضای مجازی اگر آورده اقتصادی دارد اولویت با جوانان کشورخودمان است و میلیاردها تومان درآمد آن بهتر است در جیب ایرانی‌ها برود. مسئله بعد فضای غیراخلاقی ایجاد شده در پیام‌رسان‌های خارجی است که به شکل‌های مختلف گروه‌های مختلف را تهدید می‌کند.
 
حجت‌الاسلام نصرالله‌ پژمان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار صبح‌امروز افزود: اگر پیام رسان داخلی داشته باشیم می‌توانیم تهدیدهایی که متوجه خانواده‌ها و کودکان است را کنترل کنیم و برخورد لازم با متخلفان را انجام دهیم. همچنین قیمت تمام شده استفاده از پیام‌رسان داخلی خیلی کمتر از پیام رسان‌های خارجی خواهد بود چون پهنای باند مال خودمان است و نیاز به خارجی‌ها نداریم. در این فضا می‌تواند فضای اشتغال ایجاد شود و جوانان ما که بخاطر عدم اشتغال با مشکلات اقتصادی روبرو هستند با ایجاد یک میلیون شغل در این فضا مشغول به کار شوند.
 
پژمان‌فر با بیان این‌که مسئله بعد مسائل امنیت است، گفت: اگر به پلیس فتا مراجعه کنید خواهید دید که انبوهی از پرونده‌های تخلفات رایانه‌ای شکل گرفته و بر این اساس است که با طرف مقابل به علت این که خارج کشور است نمی‌توانند برخورد کنند این‌ها دلایلی است که ما بخاطر آن باید به سمت پیام‌رسان‌های داخلی برویم.
 
رصد دستگاه‌های داخلی بهتر از خارجی‌ها است
 
وی افزود: این مصوبه شورای عالی فضای مجازی است که دولت را مکلف کرده که به سمت پیام‌رسان داخلی حرکت کند. چرا که اگر روزی به هر دلیلی این پیام‌رسان‌ها را به روی ما ببندند تمام زندگی ما مختل می‌شود پس استقلال کشور ما اقتضا می‌کند که به صورت مستقل پیام‌رسان داشته باشیم کما این که در فضای حقیقی این خدمات را داریم.
 
وی با اشاره به این که بحث رصد شدن مردم توسط حکومت در این پیام‌رسان‌ها فقط یک فضاسازی رسانه‌ای است و عمدتا منشا در خارج کشور دارد، عنوان کرد: در صورت وجود چنین شرایطی هم اگر دستگاه‌های داخل کشور امکان رصد را داشته باشند بهتر است یا افراد بیگانه و خارجی؟ همان گونه که در فضای حقیقی دستگاه‌های امنیتی ما مراقب تعرض به مردم هستند در این فضا نیز این گونه باشد. اما این که بخواهند صحبت‌ها و اطلاعات چند دوست یا یک خانواده را رصد کنند فقط یک توهم است که از بیگانگان القا شده است.
 
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته اگر نیاز به ردیابی باشد همین الان در همین پیام‌رسان‌های خارجی نیز این امکان هست پس بگذارید اگر کسی خلافکار است نگران ردیابی شدن باشد و اگر کسی زندگی سالمی داشته باشد دیگر نگرانی ندارد. اما به هرحال در پیام‌رسان‌های خارجی بسیار ناامنی بیشتر است.
 
باید نظارت دقیق‌تری به پیام‌رسان‌ها صورت گیرد
 
در ادامه به سراغ عضو ناظر مجلس در کمیته مصادیق مجرمانه رفتیم تا نظر وی را در خصوص پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی جویا شویم.
 
نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی گفت: در چند مدت اخیر پیام‌رسان‌های خارجی مشکلات بسیاری را بوجود آوردند، در همین راستا باید از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت تا نظارت بیشتری به این فضا داشته باشیم.این پیام‌رسان‌ها یا باید در چارچوب قانون ما رفتار کنند و یا اجازه ندهیم فعالیت کنند، مثل تلگرام که یک‌سری از این قوانین را پذیرفت که البته باز هم در مشکلات اخیر نقش پررنگی ایفا کرد.
 
رمضانعلی سبحانی‌فر افزود: اگر این پیام‌رسان داخلی بود طبیعتا خیلی راحت‌تر می‌توانستیم مانع این اتفاقات شویم، در فضای این پیام‌رسان‌ها کانال‌های خارجی و داخلی با هر محتوای ضد ارزش‌هی ما که بخواهند فعالیت می‌کنند. با آبروی مردم بازی می‌کنند، به مسئولان نظام توهین می‌کنند و تهمت می‌زنند. پس باید نظارت دقیق‌تری داشت تا هر کس نتواند هر محتوا و خبر کذبی را منتشر کند.
 
رئیس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: فضای حقیق باید مثل فضای حقیقی باشد، مگر می‌شود در خیابان راه رفت و به دیگران توهین کرد، صدمه زد و یا دزدی کرد؟ طبیعتا پلیس با این موارد برخورد می‌کند. دسترسی پلیس فتا نیز باید به همین شکل راحت باشد. هر روز یک دروغ، توهین یا خبر کذب منتشر می‌شود که با آبروی افراد بازی می‌کند و بخش زیادی را درگیر خود می‌کند.
 
نظارت را با سرک کشیدن به حریم خصوصی اشتباه نگیرید
 
وی افزود: اگر با چند نفر از این افراد برخورد جدی و اساسی شود دیگر کسی جرات بازی کردن با آبروی مردم و مسولین را نخواهد داشت. در پیام‌رسان‌های داخلی امکان این نظارت بیشتر هست و می‌توان فرد خاطی را راحت‌تر پیدا و جریمه کرد.
 
سبحانی‌فر با بیان این که البته این نظارت را نباید با سرک کشیدن به حریم خصوصی یا گرفتن آزادی بیان اشتباه گرفت، اظهار کرد: مثل این می‌ماند که شما چهاردیواری خود را با امنیت و آسایش خود دارید اما یک نفر مسئول گاهی به شما سر می‌زند تا مشکلی برای شما بوجود نیامده باشد یا خطری شما را تهدید نکند و البته شما برای کسی خطر ایجاد نکنید. اما هرگز این گونه نخواهد بود که همسایه شما از روی دیوار به حریم شما سرک بکشد با دیوار کوتاهی برای شما در نظر گرفته شود تا بتوان حریم خصوصی شما را رصد کرد.
 
وی تصریح کرد: پیام‌رسان‌های داخلی زمانی که وارد تعامل با دولت شوند هم بهتر می‌توانند دیده شوند، هم نظارت دقیق‌تری به آن‌ها صورت می‌گیرد و هم به کمک دولت ضعف‌های آن‌ها می‌تواند پوشانده شود. یادمان نرود که همین پیام‌رسان‌های داخلی مورد بحث تا کنون برای خیلی‌ها از جمله همین نمایندگان مجلس که این نامه را امضا کردند دردسرزا شده است و در فضای این پیام‌رسان‌ها آن‌ها را مورد توهین و تهمت قرار داده‌اند.
 
لینک خبر : http://taminnews.ir/News/121073.html