printlogo




/موافقان استیضاح وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی؛
فرهنگی: نحوه مدیریت بنگاه های اقتصادی زیرمجموعه وزارتخانه تعاون نادرست بوده است
فرهنگی: نحوه مدیریت بنگاه های اقتصادی زیرمجموعه وزارتخانه تعاون نادرست بوده است
شناسه خبر : 141137 تاریخ : 1396/12/22 10:30
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی از مدیریت ضعیف بنگاه های اقتصادی زیرمجموعه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتقاد کرد.

تامین نیوز / محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 22 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت و گفت: هر ساله در ابتدای کتاب بودجه فرمایشی از امام علی (ع) آمده است که ایشان تاکید دارند که برنامه ریزی خوب و تدبیر صحیح، دارایی کم را افزایش می دهد و بی برنامگی و بی تدبیر مال بسیار را نابود می کند.

 
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: در ابتدای آغاز به کار آقای ربیعی به دلیل سوابق و اطلاعاتی که این روزها درخصوص ایشان بر آن تاکید می شود، از وی حمایت کردم و احساس ما این بود که ایشان خواهد توانست در این مجموعه بسیار گسترده و مهم، از لحاظ تولید و صنعت و حمایت هایی که به صورت قانونی وجود دارد، موفق باشد، اما با گذشت چند سال که وزارت تعاون مکلف شده بود بدهی های خود به سازمان های بازنشستگی و تامین اجتماعی را تسویه کند، متوجه شدیم آقای ربیعی در عمل توانایی انجام کار را نداشت.
 
وی تصریح کرد: براساس ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده بدهی های خود به سازمان های بازنشستگی را از طرق مختلف تسویه کند و آقای ربیعی موظف بود براساس حکم قانونی، از اموال مربوط به سازمان خصوصی سازی و املاک مازاد و سایر ابزارها 10 درصد مطالبات مذکور را در سال جاری از دولت دریافت کند، حال سوال این است که ایشان در این زمینه احساس وظیفه ای دارند یا خیر؟ عملاً اتفاق نیفتاد.
 
فرهنگی گفت: اموال کارگران برخلاف آنچه که تبلیغ می شود و حتی در تیتر اول یکی از روزنامه های کثیرالانتشار در 17 اسفند ماه به نقل از مسئولان تامین اجتماعی عنوان شد که ما داریم 11 هزار میلیارد تومان از اموال تامین اجتماعی را واگذار می کنیم، در توضیحات صفحات میانی همان روزنامه بیان شد که 3 هزار میلیارد تومان سود در سال حاصل شده است.
 
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: باید توجه داشت که  کدام عقل سلیم، اموال در اختیار خود را که سوددهی دارند، واگذار می کند تا یک عدد به دست بیاید که یک صندوق از آن حمایت کند و بعد بگوید دولت امکانات را در اختیار ما قرار دهد؟
 
وی در این رابطه افزود: در جلسه ای که بنده و استاندار آذربایجان شرقی در آن حضور داشتیم، لیست اموال را نشان دادند، فعالان اقتصادی می دانند معنی جمله ای را که می خواهم عرض کنم چه است؟ یکی از بنگاه ها در سال گذشته از فروش خود سود 50 درصدی به دست آورده که این بیانگر موفقیت بنگاه اقتصادی است. بنده نمی خواهم کسی را متهم کنم، اما می گویم سوءتدبیر و برنامه ریزی نادرست است و اگر اراده ای برای ربودن اموال کارگران باشد که بسیار مصیبت بزرگی است.
 
فرهنگی بیان کرد: مدیریت بنگاه های اقتصادی بسیاری در اختیار وزارت تعاون است، اما نحوه مدیریت نادرست است، به طور مثال زمانی که سوال می کردیم چرا یک بنگاه اقتصادی زیان ده است، با الفاظی مانند هلدینگ و تخصصی نگاه کردن به موضوع و نظایر اینها ما را مدتی معطل کردند و بعد نیز که مدیریت یک بنگاه اقتصادی را تغییر دادند، مدیریت جدید توانست شرکت را سودده کند، اما این مدیریت موفق را باز تغییر دادند و مدیریت جدیدی سرکار آمد که حدود 15 مشاور به کار گرفت و هزینه های زیادی را تحمیل کرد و در نهایت بنگاه زیان ده شد. این در حالی است که بنگاه های اقتصادی باید صحیح اداره شوند، ولی می گویم که درست اداره نمی شوند.
 
وی با اشاره به اینکه اموال کارگران به درستی مدیریت نمی شود، تصریح کرد: در مورد بیمه روستاییان و عشایر، زحمات فراوانی کشیده شد تا این بیمه بتواند به اندازه 10 سال حق بیمه در زمینه پرداخت حقوق به مانند تامین اجتماعی لحاظ شود، اما وزارت تعاون قیام کرد و اجازه این کار را نداد.
 
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال 93 و 96 حدود 11 درصد از سهام شرکتی که زیان ده بود از مجموعه های دیگر وزارت کار به صندوق بیمه روستایی به قیمت 500 میلیارد تومان واگذار شد، اما امروز ارزش بنگاه 300 میلیارد تومان است که بیانگر این است که 200 میلیارد از اموال روستاییان پریده است، 50 میلیارد تومان نیز بلوکه شده و بالای 100 میلیارد تومان از سهام بازنشستگی شرکت فولاد که در شرایط ناهنجاری قرار دارد، توسط بیمه روستایی خریداری شد که 100 میلیارد تومان از سهام صندوق دچار مشکلات فراوان شده و از اموال روستاییان خریداری می شد.
 
فرهنگی گفت: کارهای مذکور که صورت گرفت، هزینه هایی در پی داشت و باعث شد مدیرعامل و هیات مدیره مخالف اقدامات ناصحیح عزل شوند و بعد نیز کسی به عنوان مدیر وارد شرکت شد که می گفت 14 میلیون تومان حقوق ماهیانه برای بنده کم است و نمی توانم بیشتر از یک محدوده مشخص زمان برای کار بگذارم و این موضوعات به دستور آقای ربیعی صورت گرفت. در حال حاضر حدود 3 درصد رشد سالانه وجود دارد که بیانگر مدیریت ضعیف صندوق بیمه روستایی است.
 
وی تصریح کرد: مهارت آموزی در فنی و حرفه ای بسیار مهم است و با وجود اینکه قانون تعیین تکلیف مربیان حق التدریسی سازمان فنی و حرفه ای به سرانجام رسید و ابلاغ شد از دی ماه سال 90 که هیات وزیران نیز آیین نامه اجرایی آن را ابلاغ و موضوع وارد فاز اجرایی شد، آزمونی در خرداد سال 94 برگزار شد که براساس آن 3 هزار و 568 نفر از شرکت کنندگان قبول شدند و این موضوعات پشت پرده نیست و در سایت رسمی سازمان ذکر شده که اعلام شد تعدادی از پذیرفته شدگان در سازمان فنی و حرفه ای به کار گرفته می شوند و مابقی به دستگاه های دیگر منتقل می شوند.
 
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: یک هزار و 231 نفر از افراد پذیرفته شده در سازمان فنی و حرفه ای بنا بر اعلام رسمی سازمان به سایر دستگاه ها منتقل شدند و این در حالی است که اگر آنها در سازمان فنی و حرفه ای به کار گرفته می شدند، زمینه توسعه بیشتر فراهم می شد و دیگر چرخه معیوبی که درخصوص به کارگیری آموزشیاران نهضت سوادآموزی و معلمان حق التدریسی آموزش و پرورش وجود دارد در کیس جدیدی در سازمان فنی و حرفه ای اجرا نمی شد.
 
فرهنگی ادامه داد: سوال بنده این است که آیا آقای ربیعی حمایت و دفاعی از تصمیمات سنجیده نمایندگان و نظام داشته است که قضاوت با شما نمایندگان است.
 
وی گفت: درخصوص وام اشتغال روستاییان آقای ربیعی به عنوان مسئول اشتغال و بیمه روستایی کشاورزان باید اصطلاحاً پیراهن پاره می کرد و جنگ و دعوا راه می انداخت و با روش صحیح مطالبات قانونی را طلب می کرد، اما آیا می دانید این موضوع به چه نحوی در حال اجرا است.
 
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه بیمه قالیبافان و کارگران ساختمانی را به روش های مختلف حذف می کنند که این موضوعات سوءتدبیر است./
 
لینک خبر : http://taminnews.ir/News/141137.html