printlogo




در جشنواره ملی چاپ ایران مطرح شد؛
دو سازمان برای نابود کردن صنعت چاپ کافی هستند
دو سازمان برای نابود کردن صنعت چاپ کافی هستند
شناسه خبر : 161215 تاریخ : 1398/6/4 18:07
نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران با تقدیر از برگزیدگان این صنعت در حوزه‌های مختلف برگزار شد.

تامین نیوز / مراسم نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران دوشنبه (چهارم شهریورماه) با حضور محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا؛ مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، علی‌اکبر ابراهیمی؛ معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست‌اندرکاران صنعت چاپ در تالار وحدت برگزار شد.

علی‌اکبر ابراهیمی معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی اظهار کرد: جشنواره فرصتی بسیار مغتنم است تا بار دیگر ظرفیت این صنعت دیده شود و همچنین نوآوران و کارآفرینان و خادمان این عرصه معرفی شوند.
او سپس به اقدامات انجام‌شده در سال‌های اخیر در حوزه صنعت چاپ اشاره کرد و توضیح داد: از جمله این اقدامات برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف در راستای حمایت از تولید داخلی و اهتمام و جدیت لازم در راستای بازنگری قوانین و مقررات مرتبط و شفاف‌سازی امور به منظور پاسخگویی ضابطه‌مند به متقاضیان و تسهیل صدور مجوزها بوده است.
معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در گزارشی که از روند برگزاری نوزدهمین جشنواره چاپ ارائه کرد، گفت: طی نشست هم‌اندیشی جشنواره نوزدهم کار خود را با تاکید بر برنامه‌ریزی جشنواره و تجلیل از پیشکسوتان و کارآفرینان و صادرکنندگان آغاز کردیم. در این راستا هیات داوران هر یک از بخش‌ها متشکل از 11 نفر از روسای لیتوگرافان، صحافان، صادرکنندگان چاپ، اتحادیه چاپخانه‌داران و غیره به داوری پرونده افراد معرفی‌شده از سوی ادارات فرهنگی استان‌ها پرداختند.
در ادامه این مراسم، محمدعلی انصاری‌پور رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران اصفهان در سخنانی به نمایندگی از چاپخانه‌داران سراسر کشور و خطاب به مسئولان مرتبط صنعت چاپ خصوصاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: می‌توانم بگویم سرمایه‌دارترین وزیر مملکت آقای صالحی است که این همه پشتوانه و سرمایه تحت وزارتخانه ایشان وجود دارد و این بسیار باعث افتخار است برای یک وزیر. این عزیزان که در اینجا حضور دارند دلسوختگانی هستند که فقط از سر عشق در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این نکته نباید فراموش شود که متولی اینها فعلا وزارت ارشاد است. جایگاه صنعت چاپ را سال‌ها پیش مطالبه کردیم و ظلمی که به صنعت چاپ می‌شد این بود که هرگز به عنوان صنعت به آن نگاه نشده است اما در دنیا آن را به عنوان سومین صنعت می‌شناسند. صنعت چاپ، مادر همه صنعت‌ها دچار زخم بستر شده است و هر روز دچار فشار خون است و شما هستید که باید به آن کمک کنید.
او افزود: زمانی همین چاپخانه‌داران پیشکسوت ما که حالا قامتشان خمیده شده است با یک دستگاه ماشین ملخی سه یا چهار خانواده را ارتزاق می‌کردند و هشت خانواده هم به عنوان کارگر در آنجا تامین می‌شدند اما حالا آنها هیچ انگیزه‌ای برای کار ندارند چون هیچ توجیه مالی در آن وجود ندارد.
 
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران اصفهان با بیان اینکه امروزه تنها دو سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی برای نابودکردن صنعت چاپ کافی هستند، بیان کرد: ما امروز نیازی به تهدیدهای ترامپ نداریم و همین دو سازمان برای نابود کردن ما کافی هستند.
 
او در ادامه ضمن تشکر از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برای تامین مواد اولیه این صنعت و جلوگیری از افزایش قیمت بی‌رویه مواد اولیه گفت: باید دیدگاه صنعت چاپ را دیدگاهی واقعی کنیم. صنعت چاپ فقط نشر و کتاب نیست. ما نیاز به بسته‌بندی خوب هم داریم و بیشتر از آن نیاز به مواد اولیه. با توجه به اینکه کشور ما، کشور تولیدکننده کاغذ نیست پس بحث واردات مقوا و کاغذ از نوع گلاسه جزو واجبات است.
انصاری‌پور همچنین به مشکلات حوزه مالیات برای چاپخانه‌داران نیز اشاره و بیان کرد: براساس بند 9 قانون مالیاتی تمام شرکت‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید معاف از مالیات باشند در حالی که اخیراً دو بند دیگر هم برای پرداخت مالیات این قشر اضافه کردند.
او همچنین به فعالیت غیرمجاز دفاتر چاپ در کارگاه‌های زیرزمینی که به بدنه صنعت چاپ آسیب می‌زند، اشاره کرد و درباره حق بیمه سهم کارفرما و مشکلاتی که چاپخانه‌داران در این خصوص با آن درگیر هستند هم سخنانی گفت.
در ادامه این مراسم، محمداسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک روز ملی چاپ اظهار کرد: درباره سخنانی که فرمودند خوشبختانه لایحه‌ای به مجلس آمد که در کمیسیون حل شده است و در صف ورود به صحن علنی مجلس است. با اینکه صنعت چاپ مظلوم واقع شده است و جفاها در این سال‌ها به آن شده است، مشکلات ساختاری هم وجود دارد که اگر تفکیک وظایف صورت بگیرد بهتر حل می‌شود.
 
او همچنین با بیان اینکه مشکل اصلی ما میل به تمرکزگرایی است، اظهار کرد: در بحث مشکلات مربوط به سازمان تامین اجتماعی اگر مبلغی که دولت به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است، پرداخت شود این مشکلات بهتر حل می‌شود.
 
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین به اینکه اولین چاپخانه در تبریز ایجاد شده است اشاره کرد.
 
منبع: ایسنا
لینک خبر : http://taminnews.ir/News/161215.html