printlogo




چشم‌انداز چهار سال پیش رو، نگاهی به وعده های رئیس جمهوری منتخب
چشم‌انداز چهار سال پیش رو، نگاهی به وعده های رئیس جمهوری منتخب
شناسه خبر : 161363 تاریخ : 1400/4/3 15:00
انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، با همه متن و حواشی تمام شد و حالا مردم چشم انتظارند تا ببینند منتخب این دوره چگونه امورشان را تدبیر خواهد کرد؛ طبعاً اولین راه برای داشتن چشم اندازی از سالهای پیش رو، وعده های آیت الله رئیسی است.

تامین نیوز /

خبری از وعده‌های رویایی نیست

در میان وعده ها و شعارهای ابراهیم رئیسی، خبری از وعده های رویایی نیست و حتی برخی وعده ها به صورت کلی و محتاطانه بیان شده است. این رویه در پیش گرفته شده رئیسی، برخلاف یکی دو رقیب اوست که وعده های جذاب رویایی چون یارانه ۴۵۰ هزار تومانی یا حل سه روزه مشکل بورس و مواردی از این دست داشتند.
در این گزارش مروری شده بر وعده های حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی پیروز سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری کشور  که در دوران کاندیداتوری و ایام تبلیغات انتخاباتی بیان  شده است.
 
پایبندی به برجام، بدون گره زدن اقتصاد
 
در حالی که همچنان موضوع رفع تحریم‌ها و برجام از موضوعات مهم و روز کشور است، ابراهیم رئیسی وعده تعامل با همه کشورها به ویژه همسایگان داده و تاکید کرده که  با اجماع ملی و دیپلماسی هوشمند و مبتکر، حتی یک لحظه را برای رفع تحریم‌های ظالمانه از دست نخواهد داد؛ اما تاکیدشد که اقتصاد را شرطی و وابسته به این موارد  نخواهد بود.
او در مناظره انتخابات از پایبندی به برجام سخن گفت، اما لازمه آن را وجود دولت مقتدر خواند و توجه ویژه به دیپلماسی اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه‌ای، از نکات او در سیاست خارجی بود.
رئیسی در اولین کنفرانس خبری خود نیز ضمن بیان پایبندی به برجام به آمریکایی‌ها هشدار داد که به تعهدات خود برگردند.
 
وعده‌های اقتصادی؛ از شغل و مسکن تا تورم
 
در شرایطی که مشکلات اقتصادی دغدغه اکثریت مردم است، وعده های اقتصادی کاندیداها هم پررنگ بود. رئیسی برخی شعارها و وعده های اقتصادی کلی داشت؛ از قبیل توجه به محرومان و طبقات پایین جامعه، جلوگیری از اخراج کارگران، مدیریت بازار ارز، رفع وابستگی سفره مردم به نرخ ارز، اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام قیمت‌گذاری و تامین و توزیع برای حل فاصله طبقاتی، تعدیل مالیات تولیدکنندگان، اجرای سیستم هوشمند مالیاتی برای شفافیت روند اقتصادی، عدم مداخله دولت در بازارها، نظارت بر ارز حاصل از صادرات، هدایت نقدینگی به سمت تولید، پایان روابط فسادانگیز و جریان رانت‌خواری، متناسب‌سازی حقوق مردم با تورم، جهش در تولید و تقویت کسب و کار
این وعده ها کلی و نسبی هستند و البته بعضی از آنها می توانند نشانگر جهت‌گیری سیاستها باشند؛ اما سنجش میزان تحقق آنها راحت نیست.
رئیس دولت سیزدهم، برخی وعده های روشن و دقیق و مبتنی بر اعداد هم داشته است، از قبیل:
۱.  ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال
۲. ایجاد یک میلیون شغل به صورت سالانه
۳. نصف کردن تورم و سپس، تک رقمی کردن آن
۴. تامین حداقل معاش مردم با ارائه کارت خرید برای سه دهک پایین
۵. ایجاد سامانه جامع اطلاعات اقتصادی
۶. ایجاد صندوق بیمه‌ای و جبران خسارت مردم در بورس
این موارد به لحاظ عینی و کمی بودن، بعد از یکی دو سال قابل سنجش و راستی آزمایی خواهد بود.
 
وعده‌هایی برای سلامت مردم
 
همه گیری کرونا، وعده ها و مطالبات معطوف به بهداشت و درمان را مهمتر کرده است. واکسیناسیون کرونا برای همه آحاد مردم در اسرع وقت، کمک به آسیب‌دیدگان از کرونا، توجه به معیشت و حقوق پزشکان و پرستاران، حل مشکل طرح تحول سلامت و آسان کردن دسترسی به متخصصین و پزشکان در همه کشور از وعده های رئیسی برای سلامت است.
 
او البته در اولین روزهای تبلیغات انتخابات در بیمارستانی حضور یافت و وعده کاهش ۵۰ درصد از هزینه‌های درمان را داد. پرداخت هزینه درمان از طریق ارائه کارت سلامت برای برخی از اقشار جامعه نیز دیگر وعده در این زمینه بوده است.
 
از اینترنت رایگان تا آزادی بیان
 
رئیس جمهوری منتخب البته همچنین وعده های اجتماعی و فرهنگی نیز داشته است. او در روز ثبت نام، دولت خود را پاسدار آزادی بیان و قلم و حقوق اساسی همه شهروندان ایرانی و متعلق به همه مردم ایران اعلام و تاکید کرد که باید راه‌ها و بسترها برای نقش آفرینی مردم در تحقق عدالت باز شود و ملت ایران، زنان و مردان، با قومیت های مختلف، با زبان های متنوع و با سلایق و باورهای فرهنگی و سیاسی متفاوت، به یک نسبت به دولت احساس تعلق کنند و «ایرانی بودن» برای تضمین همه حقوق شهروندی آنها کفایت کند. 
او همچنین دولتش را موظف به رشد و بالندگی فکری، علمی، فرهنگی و اخلاقی جامعه دانست که با نقش آفرینی اصحاب فرهنگ و اندیشه، امکان بالندگی و تبلور بیشتر فضائل اخلاقی آحاد مردم ایران را فراهم خواهد کرد.
حل مشکل مسکن جوانان در آستانه ازدواج، داشتن نگاه یکسان به همه مردم، رونق اقتصاد فضای مجازی و رایگان شدن اینترنت برای دهک‌های پایین جامعه از دیگر وعده های حجت الاسلام والمسلمین رئیسی است.
 
وعده‌هایی در حوزه مدیریت و حکمرانی
 
شفافیت و جوانگرایی، دو شعار رئیسی در حوزه مدیریت و حکمرانی بوده است. او دولت خود را دولتی توصیف کرده که دیوارهای برافراشته در مقابل شفافیت عملکرد و قراردادهای پرحاشیه را فرو خواهد ریخت، خود را در اتاق شیشه ای در منظر ارزیابی و قضاوت مردم قرار خواهد داد و همچنین ارکان و مسئولیت های اصلی آن بر دوش جوانان شجاع، تحول خواه، متخصص، پاک و ضد فساد خواهد بود.
استفاده از همه ظرفیت‌های کشور و نیروهای کارآمد، اجماع‌سازی، تحول در نظام اجرایی و شیوه اداره کشور، تجدید نظر در بخشنامه‌های دست و پاگیر، تحول در نظام اداری برای مقابله با فساد اداری، شناخت اقلیمی مسائل کشور، ایجاد گشت ارشاد برای مدیران، ایجاد سامانه شفافیت و شفاف‌سازی اقدامات، به حداقل رساندن یا منتفی کردن تعارض منافع و تشکیل دولت هوشمند، وعده هایی در حوزه مدیریت و حکمرانی است.
 
ساز و کار تحلیل و مطالبه تحقق وعده‌ها
 
روشن است که صرف بیان وعده ، برای تحقق آن کافی نیست و شرایط کشور، همراهی دیگر بخشها، توان و اراده مدیران و بودجه و امکانات مناسب، لازمه عملی شدن وعده هاست. با این حال بررسی وعده ها می تواند ذهنیت و خطوط اصلی نقشه راه رئیس جمهور منتخب را روشن کند و محور مطالبه مردم قرار گیرد.
لینک خبر : http://taminnews.ir/News/161363.html