printlogo




رفتارشناس اجتماعی؛
تماس رییسی با منتقدان سیاسی نشانه استفاده از خرد جمعی است
تماس رییسی با منتقدان سیاسی نشانه استفاده از خرد جمعی است
شناسه خبر : 161408 تاریخ : 1400/4/27 10:26
مجید ابهری رفتارشناس اجتماعی، به ایرنا گفت:حجت الاسلام والمسلمین رییسی اعتقاد به خرد جمعی داشته و به اطلاع از نظریات افراد دیگر که در جناح فکری متفاوت قرار دارند، علاقه مند است. به همین دلیل با آنها تماس گرفته که این مهم را می‌توان استفاده از خرد جمعی و چاره‌جویی ملی دانست.

تامین نیوز / اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، ۱۹ تیر ۱۴۰۰ خورشیدی در مراسم اختتامیه چهارمین دوره جایزه مریم میرزاخانی، تماس رییس‌جمهوری منتخب با جریان‌ های سیاسی منتقد را اقدامی پسندیده توصیف کرد و گفت: «ما نیازمند افزایش همدلی و گفت و گو در کشور هستیم و برای حل مشکلات، چالش‌ ها و ابرچالش‌ ها نیاز داریم همه جریان‌ها را به رسمیت بشناسیم». ماجرای این تماس ها از قرار بوده که طی روزهای اخیر دفتر حجت الاسلام رییسی با منتقدان اصولگرا و اصلاح طلب تماس هایی برقرار کرده تا از نظریات آنها برای استفاده در دولت خود بهره ببرد. البته این تماس ها در فضای رسانه ای کشور بازتاب وسیعی پیدا کرد و دیدگاه مختلفی در مورد آن مطرح شد و حتی عده ای آن را حرکت سیاسی دانستند و از طرفی دیگر عده ای این نسبت به این تماس ها با دیدی مثبت نگاه کرده و معتقدند که اینگونه کارها می تواند سازنده باشد و به حل مشکلات کشور می انجامد. این مساله باعث شد تا پژوهشگر ایرنا گفت و گو یی با «مجید ابهری» رفتارشناس اجتماعی و استاد دانشگاه انجام دهد که مشروح آن را در ادامه می خوانیم:

نظرخواهی از جریان های مختلف سیاسی
 
ابهری در مورد چرایی نظرخواهی حجت الاسلام رییسی از افراد جریان های منتقد سیاسی گفت: سبک مدیریت هر یک از مدیران ارشد تابع معیارها و ضوابطی است که با دیگران متفاوت است. بعد از انتخاب حجت الاسلام رییسی از آنجایی که او اعتقاد به خرد جمعی داشته و علاقه مند به اطلاع از نظریات افراد دیگر که در جناح فکری متفاوت قرار دارند، است، اقدام به نظرخواهی از افراد مختلف اعم از اصحاب رسانه ها و یا نظریه پردازان سیاسی کرده است؛ یعنی افرادی که معتقد به قانون اساسی و حاکمیت ملی ایران هستند در این دایره قرار دارند.
 
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: به همین دلیل حجت الاسلام رییسی از طریق دفتر خود اقدام به برقراری ارتباط با نویسندگان و اصحاب رسانه از جناح های مختلف کرده است. در این راستا نیز عباس عبدی، احمد زیدآبادی و برخی دیگر مورد نظرخواهی قرار گرفتند.
 
جمع آوری نظریات در مدیریت کلان یکی از بهترین روش های مدیریت گسترده است
 
این رفتارشناس در مورد دیدگاه های مختلف در ارتباط با اقدام حجت الاسلام رییسی اظهار داشت: بعضی از افراد تمایل به ساز مخالف دارند، این حرکت حجت الاسلام رییسی را یک ژست سیاسی قلمداد کرده اما از نظر من به عنوان یک رفتارشناس که ۴۰ سال از عمر خود را در پژوهش های میدانی و نظری سپری کرده ام، این حرکت حجت الاسلام رییسی را بسیار ارزنده و در مسیر بهره گیری از نظریات مختلف و دیدگاه های متفاوت است.
 
ابهری در خصوص اینکه اینگونه نظرخواهی چه کمکی به مدیریت کلان کشور خواهد کرد، خاطرنشان ساخت: جمع آوری این نظریات و انتخاب نکات مورد استفاده در مدیریت کلان کشور یکی از بهترین روش های مدیریت گسترده است زیرا کوهی از مشکلات امروز فراروی دولت و ملت قرار گرفته که یافتن راه حل های اساسی برای آنها نیاز به بهره گیری از خرد جمعی و چاره جویی ملی دارد.
 
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که این رفتار حجت الاسلام رییسی می بایست از طرف افراد منتقد چگونه دیده شود، بیان داشت: این حرکت حجت الاسلام رییسی می بایست از طرف نخبگان سیاسی و فرهیختگان جامعه به فال نیک گرفته شده و قشرهای یاد شده می بایست داوطلبانه پیشنهادات و نظریات خود را در اختیار دفتر ریاست جمهوری قرار داده و در این امر خطیر ملی مشارکت جویند. البته ما افرادی که با خط فکری حجت الاسلام رییسی آشنا هستند می‌دانند که او نیازی به ظاهرسازی نداشته واین حرکات خالصانه و در مسیر تخلیص خدمتگزاری دولت وی است.
 
از افرادی که دارای وجاهت حرفه‌ای هستند دعوت به همکاری شود
 
ابهری در پایان یادآور شد: طولانی‌ ترین پیش درآمد در انتخاب دولت، متعلق به حجت الاسلام رییسی است که از یک طرف حاضر به نرمش در مقابل توصیه‌ بازان لیست به دست نیست و از طرفی نظرخواهی او از دلسوزان و سابقون برای ارایه پیشنهادات لازم است.  افرادیکه با واسطه قرار دادن اشخاص وشخصیت‌های مختلف و دریافت توصیه‌ نامه‌های متعدد، به دنبال احراز پست و مقام هستند، تقریباً شناخته شده و محلی از اعتبار گزینش ندارند.
افرادی که دارای وجاهت حرفه‌ ای و جایگاه شایسته انقلابی از حیث تعهد به ولایت وقانون اساسی داشته و تجارب تخصصی لازم را برای احراز جایگاه اجرایی دارا هستند، هیچگاه در صدد خود مطرحی نبوده و در سایه آرام گرفته اند، شایستگی دعوت به همکاری را دارند که باید تیمی از افراد مورد وثوق حجت الاسلام رییسی به دیدار ودلجویی آن‌ ها رفته و از این عزیزان دعوت به همکاری و مشارکت در بدنه اجرایی دولت بر اساس توان‌های علمی و تخصصی کنند چرا که در شرایط عادی آن‌ ها به هیچ عنوان به درگاه خود مطرحی کشانده نشده و دولت و کشور از نعمت علم و تعهد و تقوی آن‌ها محروم خواهند شد.
لینک خبر : http://taminnews.ir/News/161408.html