printlogo




گفت و گو با موسس صنایع غذایی بهروز ؛
تأمین اجتماعی با کارفرمایان آشتی کند
تأمین اجتماعی با کارفرمایان آشتی کند
شناسه خبر : 70825 تاریخ : 1395/11/27 16:26
بهروز فروتن موسس صنایع غذایی بهروز است . او خود را تاریخ زنده صنایع غذایی ایران می نامد، متولد 11 فروردین 1324 تهران است . در رشتة مدیریت دانشگاه تهران تحصیل کرده و در مدت 42 سال زندگی مشترک صاحب سه فرزند و چهار نوه شده است.

تامین نیوز /

عزیز آذرخرداد - بهروز فروتن موسس صنایع غذایی بهروز است . او خود را تاریخ زنده صنایع غذایی ایران می نامد، متولد 11 فروردین 1324 تهران است . در رشتة مدیریت دانشگاه تهران تحصیل کرده و در مدت 42 سال زندگی مشترک صاحب سه فرزند و چهار نوه شده است.

دفتر کار آفرین برتر صنایع غدایی ایران مقابل خیابان جماران قرار گرفته، انبوه لوح های تقدیر و تصاویری که او را درحال دریافت تقدیرنامه از ریاست جموری های مختلف کشور نشان می دهد بر دیوارها و ویترین های دفترش توجه هر تازه واردی را به خود جلب می کند . خودش می گوید تا این سن 39 شغل و حرفه را آزموده تا اکنون در صنایع غذایی موفق شده است .

بهروز فروتن که هفتادو دومین زمستان عمرش را پشت سر می گذارد اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی باید با جامعه کارفرمایی آشتی کرده و شیوه ها و روش های تعامل با کارفرمایان و کارآفرینان را از نو ساماندهی و بازسازی کند .  

وی با اشاره به کارکردهای تأمین اجتماعی در ایران گفت: سازمان تأمین اجتماعی باید به نگرش خود به موضوع کار و کار افرینی و اشتغال را تغییر دهد. من 62 سال است در کشور کار می کنم و بخش اعظم زندگیم که حدود 40 سال است را در حوزه کارفرمایی بوده ام ولی متأسفانه نوع برخوردها و عملکردهای سازمان تأمین اجتماعی را به عنوان حامی و حمایت کننده بخش تولید احساس نکرده ام.

این کارآفرین برتر حوزه صنایع غذایی افزود : یکی از وظایف تأمین اجتماعی ارائه خدمات اجتماعی به کارگران است ولی در موارد بسیاری مشاهده شده که بدلیل مشکلات مالی کارفرمایان و نپرداختن حق بیمه واحدهای اجرایی تأمین اجتماعی از تمدید دفترچه بیمه کارگران خودداری کرده اند . در موارد زیادی هم مشاهده شده مأموران تأمین اجتماعی بدلیل بدهی کارفرما اقدام به بازداشت تجهیزات و دستگاههای کارخانه کرده اند که خود باعث تعطیلی خط تولید و بیکار شدن تمام کارگران شده است مثلا در صنایع غذایی اگر دیگ بخار کارخانه بازداشت شود خط تولید متوقف خواهد شد . یا در مواردی مشاهده می شود سازمان اقدام به توقیف سهام و بازداشت حساب بانکی کارفرما می کند که در همه این موارد نوع عملکرد این سازمان با اخلاق حرفه ای تجارت همخوانی ندارد .

فروتن اظهارداشت : به نظر می رسد سازمان تأمین اجتماعی نیازمند تغییردیدگاه مدیریتی است. معتقدم تا زمانی که مدیران و مسئولان ارشد این سازمان از این طرف میز انتخاب نشوند نمی توانند درمان کننده مشکلات و امراض موجود در حووزه و محیط کارفرمایی کشور باشند .

وی خاطر نشان کرد : سازمان تأمین اجتماعی باید به این نکته مهم توجه داشته باشد که درصد بسیار کمی از کارفرمایان تخلف می کنند و هیچ گاه بخاطر تعدادی متخلف نباید همه را بایک شیوه مدیریت کرد .

این کار آفرین برتر حوزه صنایع غذایی با اشاره به این موضوع که تأمین اجتماعی به معنای امنیت اجتماعی است اظهارداشت :  با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی با ارائه خدمات بیمه ای و درمانی و پرداخت مستمری به بازنشستگان در عمل باعث ایجاد و استمرار امنیت اجتماعی در جامعه می گردد لذا این سازمان رفتارها و عملکردهایش را هم باید متناسب با وظایفش اصلاح کند و از رفتارهای تند پرهیز کند. رفتارهای این سازمان باید در راستای حمایت و پشتیبانی از نیروی کار و کارآفرینی تعریف شود نه اینکه عملکردش مانع توسعه اشتغال و کارآفرینی گردد . متآسفانه در برخی موارد بدلیل عدم آشنایی کارکنان این سازمان با کارآفرینان و این که یک کارآفرین چه کار مقدسی در جامعه انجام می دهد رفتار آنها متناسب با شخصیت کارآفرینان نیست . به عنوان مثال در حال حاضر قانون بخشودگی جرائم اعلام شده و ما می خواهیم از تسهیلات قانونی این طرح بهره مند شویم برای تقسیط بدهی می گویند کارفرما باید حداقل 20 درصد مبلغ بدهی را پیش پرداخت بدهد و چون کارفرما توان پرداخت ندارد تأمین اجتماعی هم براحتی از ارائه خدمات بیمه ای به پرسنل خودداری می کند .

فروتن افزود : حرف ما این است که سازمان تأمین اجتماعی باید طوری رفتار کند که کارفرمایان به استقبالش بروند نه اینکه از این سازمان مخفی شوند . تأمین اجتماعی باید حامی تفکر کارگری که همان کارکردن است باشد نه اینکه فکی کند با حمایت کنونی از کارگر باعث بقای او می شود تأمین اجتماعی باید حامی اصلی استمرار کار در جامعه باشد زیرا وقتی کار نباشد کارگر و کارفرمایی هم نخواهد بود .

موسس صنایع غذایی بهروز و عضو اتاق بازرگانی ایران  خاطر نشان کرد : سازمان تأمین اجتماعی باید نگرش خود را مبتنی بر کمک و همراهی با کارفرمایان و کارآفرینان قرار دهد و از سوی دیگر اگر مشکلی را تشخیص داد با ارائه مشاوره ها به مرور کارفرما یان را برای رسیدن به اهداف مورد نظر همراهی و راهنمایی کند .

این کارآفرین برتر با اشاره به تجربیات کشورهای پیشرفته اظهار داشت : مردم ایران نسبت به جوامع پیشرفته پرتلاش تر هستند اما بدلیل نبود زیر ساخت های لازم دچار عقب ماندگی شده ایم . ایران حدود یک صد سال است که دارای صنعت شده است این درحالی است که اروپا حدود 300 تا 400 سال این تجربه را پشت سر گذارده است برای همین است که معتقدم ما باید زمان را تجربه کنیم تا به آن پیشرفت البته در زمان کمتر دست یابیم .

وی افزود : کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیده اند که باید از کار تجربه بدست آورند و آن تجربه را به نسل های بعد منتقل کنند . کار در نگاه آنها مقدس است . اگر قرار باشد اقتصاد در کشور نضج بگیرد هیچ راهی جز این که به تجربه بها داد و به مشاوره ارزش قائل شد نداریم به همین علت هم سازمانهایی مانند تأمین اجتماعی در نهایت گریزی ندارند مگر این که از نظرات مشاوره ای کارآفرینان و صاحبان بنگاههای اقتصادی استفاده کنند .

موسس صنایع غذایی بهروز که اکنون در صنایع غذایی بهرنگ مشغول فعالیت است است ادامه داد : به عنوان یک بیننده  بی طرف معتقدم سازمان تأمین اجتماعی باید به گونه ای فعالیت می کرد که دولت از این سازمان طلبکار می شد نه این که در حال حاضر می شنویم که تأمین اجتماعی بیش از 100 هزار میلیارد تومان از دولت مطالبات دارد .

فروتن با اشاره به ضرورت تغییر نگرش ها در سازمان تأمین اجتماعی افزود : رفتارهای سازمان تأمین اجتماعی باید به نحوی باشد که جامعه کارفرمایی کشور بسمت این سازمان جذب شوند و این سازمان را پناهگاه خود بدانند و این شدنی نیست مگر این که نگرش کارکنان این سازمان مبتنی برکمک و همراهی با شرکای اجتماعیش باشد .

وی با اشاره طرح دیدار کارشناسان تأمین اجتماعی با کارفرمایان برتر گفت : از این که می بینیم برای اولین با کارشناسان تأمین اجتماعی به سراغ کارفرمایان آمده و پای صحبت و درد دل آنها نشسته اند بسیار خوشحال هستم اما حال که این حرکت را شروع کرده اید باید آن را ادامه دهید و در مراحل اول با صبر و حوصله هیجانات کارفرمایان و گلایه های گاه تند و تیز آنها را تحمل کنید و لی مطمئن باشید این طرح و حرکت شما تآثیر مطلوبی در مناسبات جامعه کارفرمایی با سازمان تأمین اجتماعی خواهد گذاشت . 

لینک خبر : http://taminnews.ir/News/70825.html