printlogo




بازتاب انتخابات ایران در رسانه های خارجی
بازتاب انتخابات ایران در رسانه های خارجی
شناسه خبر : 70939 تاریخ : 1396/2/25 17:37
چهار روز مانده به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران(29اردیبهشت)باکناره گیری یکی ازنامزدهای اصولگرا پس ازمناظره سوم، رقابت های انتخاباتی تشدید و توجه رسانه های بین المللی به این انتخابات و نتیجه آن بیشتر شده است.

تامین نیوز / رسانه های خارجی مهم دنیا درکنار شبکه های اجتماعی که لحظه به لحظه رویدادهای این انتخابات را مخابره می کنند، همچنان در باره تازه ترین رویدادهای انتخابات ایران به تحلیل و تفسیر پرداخته اند که در ذیل به عنوان بیستمین گزارش از سلسله بازتاب های انتخابات ایران در رسانه های خارجی می آید: 

 
*** الجزیره: جوانان ایرانی، خواسته های اجتماعی فرا جناحی دارند 
پایگاه شبکه تلویزیونی الجزیره 'قطر' درگزارشی نوشت: جوانان ایرانی دارای خواسته های اجتماعی هستند که فراتر از جناح بندی های سیاسی است. 
این پایگاه روز دوشنبه نوشت: جوانان در ایران بیش از 40 درصد جمعیت را تشکیل می دهند وهمین امر چالش هایی را در زمینه اشتغال، مسکن و ازدواج برای دولت ها در این کشور بویژه پس از افزایش بیکاری و کاهش ازدواج در جامعه ایران ایجاد کرده و می کند. 
این شبکه قطری افزود: جدای از خواسته های اجتماعی، جوانان ایرانی، نقش مهمی در زندگی سیاسی این کشور دارند و پایگاهی تاثیرگذار و فعال برای جریان های سیاسی به شمار می روند. 
الجزیره تصریح کرد: در ایران، جوانان طرفدار اصلاح طلبی و میانه روی زیاد است؛ آنها نمی خواهند از میدان سیاسی به دور باشند و خواسته هایشان گاهی مطابق با میل نظام و گاهی مطابق با آرزوهایشان است. 
الجزیره افزود: جوانان از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خواسته های اجتماعی دارند که به نظرشان اساس هر برنامه انتخاباتی است از جمله اشتغال و ازدواج از یک سو، آمار بیکاری به بیش از 12 درصد رسیده و از سوی دیگر، آمار ازدواج به 6 درصد کاهش یافته است؛ موضوعات اجتماعی دیگری هم وجود دارد که جوانان ایرانی پیش از رای دادن به هر یک از نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری به آنها توجه خواهند کرد. 
 
**** الجزیره: آیا روحانی بار دیگر رئیس جمهور می شود؟ 
تارنمای شبکه تلویزیونی ماهواره ای الجزیره قطر در صفحه روز دوشنبه خود در گزارش دیگری با عنوان آیا روحانی برای دومین دوره رئیس جمهور می شود؟' را چاپ و منتشر کرد. 
دراین گزارش آمده است:'حسن روحانی قبل ازتصدی ریاست قوه مجریه درکشور، نقش روشنی درمذاکرات هسته ای داشت. او به مدت 15سال دبیرکل شورای امنیت ملی ایران بود ودراین پست مسوول مذاکرات هسته ای بود.پرونده هسته ای درسال 2005 با تشکیل دولت های نهم و دهم از دست او خارج شد اما شرایط در آن زمان تغییر کرد و باعث شد تا حسن روحانی به عنوان یک سیاست مدار میانه رو ظاهر شود و آرای اصلاح طلبان را به دست آورد.
الجزیره نوشت: وقتی روحانی به قدرت رسید، رابطه ایران با کشورهای عرب به دلیل حمایت نظام ایران از بشار اسد رئیس جمهور سوریه در حال گذر از مرحله تنش بود و این امید وجود داشت که روحانی بتواند در جهت دستیابی به راه حلی برای بحران سوریه نقش ایفا کند.
این رسانه قطری درادامه افزود:طی سالیان گذشته شاهد وخامت در روابط ایران با کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای خلیج (فارس) از جمله عربستان بودیم که در نتیجه آن به دنبال حمله علیه سفارت عربستان روابط دیپلماتیک میان ریاض وتهران قطع شد وسفارتخانه های شماری از کشورهای عربی در تهران بسته شد. برای اولین بار در تاریخ سازمان همکاری اسلامی بیانیه ای علیه ایران صادر شد و رئیس جمهوری ایران نیز در اعتراض، اجلاس سران در استانبول را در سال 2016 ترک کرد.
این رسانه قطری افزود: هر چند ایران در آخرین سال دوران ریاست جمهوری روحانی شاهد رشد اقتصادی به میزان 6.6 درصد بود اما این رشد و توسعه به دلیل افزایش صادرات نفت پس از توافق هسته ای روی داد و سهم بخش غیرنفتی از این رشد و توسعه فقط 0.8 درصد بود. 
الجزیره اضافه کرد: منتقدان روحانی معتقدند عامل اصلی مشکلات اقتصادی آن است که دولت بر سیاست خارجه تمرکز یافت و پس از گذشت دو سال از امضای توافق هسته ای کشور شاهد گشایش در اوضاع اقتصادی نبوده است در حالی که هواداران رئیس جمهور روحانی، این امر را نشات گرفته از کاهش قیمت نفت و فساد مالی می دانند. 
 
 
*** خبرگزاری فرانسه: اصولگرایان در نهایت به استفاده از شبکه‌های اجتماعی روی آوردند 
خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: تندروها و محافظه کاران (اصولگرایان) در ایران پس از مواجهه با موضوعات جدید در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، به شبکه های اجتماعی پیوسته اند. 
دراین گزارش آمده است: محافظه کاران (اصولگرایان) پس از یکسری شکست های تلخ انتخاباتی، با تاخیر به استفاده از شبکه های اجتماعی در رقابتهای انتخاباتی روی آورده اند؛ فضایی که مدتهاست تحت تسلط اصلاح طلبان بوده است.انتشار پیام در شبکه های اجتماعی در ایران جای خود را به فعالیتهای انتخاباتی خیابانی داده است. استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان راهی سرنوشت ساز برای جلب حامیان و حمله به مخالفان تبدیل شده است؛ حتی اگر استفاده از برخی از این شبکه های اجتماعی از جمله توییتر در ایران ممنوع باشد. 
این رسانه فرانسوی اضافه کرد: «محمد باقر قالیباف» شهردار تندرو ایران از توییتر و تلگرام استفاده کرده تا اسنادی را علیه رقبایش منتشر و آنها را به فساد متهم کند. زمانیکه حسن روحانی چند روز پیش، از محل حادثه فروریختن معدنی در شمال ایران بازدید کرد؛ محافظه کاران (اصولگرایان) ویدئویی را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند که وی با اعتراض برخی ها مواجه شده است. 
درادامه این گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است: گردهمایی های ابراهیم رئیسی دیگر نامزد محافظه کاران (اصولگرایان) در انتخابات ایران نیز به صورت زنده از اینستاگرام پخش شده است. 
خبرگزاری فرانسه ادامه داد: این یک تغییر چشمگیر در کشوری است که محافظه کاران (اصولگرایان) سابقا به ممنوعیت استفاده از توییتر، فیس بوک و یوتیوب احترام می گذاشتند که در نتیجه اصلاح طلبان در شبکه های اجتماعی به تنهایی آزاد بودند. فیلتر این شبکه های اجتماعی به زمان انتخابات سال 1388ایران برمی گردد. جایی که حامیان اصلاحات از توییتر و فیس بوک به طور گسترده ای برای سازماندهی اعتراض هایشان استفاده می کردند.
درپایان گزارش خبرگزاری فرانسه عنوان شد: اصلاح طلبان همچنین به نفع بردن از شبکه های اجتماعی پیش از انتخابات ادامه می دهند. زمانی که قالیباف اعلام کرد که وی از تقویت جایگاه زنان در مسئولیت ها در محل کار حمایت می کند؛ منتقدان وی اسنادی را علیه وی منتشر کردند. 
این رسانه فرانسوی اضافه کرد: فعالیت ها در شبکه اجتماعی در حالی پیش از انتخابات افزایش یافته که اخیرا مدیران چند کانال تلگرامی اصلاح طلب بازداشت شدند. به رغم انتقادها از دستگیری این افراد از سوی حسن روحانی و یک قانونگذار ایرانی، شش نفر از این افراد همچنان در زندان به سر می برند. 
 
*** خبرگزاری آنسا: کسی جرات پیش بینی انتخابات ایران را ندارد 
خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا) در گزارشی از تهران درباره انتخابات ایران با عنوان «در بازار تهران میان امید و ناامیدی» نوشت: «کمتر از یک هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری در ایران، علائم زیادی از تبلیغات انتخاباتی در خیابان های تهران محسوس نیست. اعلامیه هایی با چهره خندان حسن روحانی رئیس جمهوری و بیلبوردهایی با تصاویر سایر نامزدها با لبخندی مختصر دیده می شوند. در این فضا، با اینکه رقابت انتخاباتی باید میان روحانی اعتدال گرای اصلاح طلب و ابراهیم رئیسی اصولگرا محدود باشد اما کسی جرات پیش بینی نتیجه انتخابات را نمی کند.» 
آنسا افزود: «در انتخابات سال 2013 نیز پیش بینی سخت بود. اما چند روز قبل از برگزاری انتخابات، بازار تجریش در شمال تهران ناگهان به رنگ بنفش درآمد رنگی که روحانی برای تبلیغات خود برگزیده بود درمیان مردم نیزجمع آوری نظرات سیاسی کارساده ای نیست .اکثرا با یک لبخند از ما فاصله می گیرند. یک خانم چادری دستانش را بلند کرد و گفت هنوز نمی دانم به چه کسی رای دهم. همه وعده می دهند .... و دور شد. 
خبرگزاری ایتالیا تصریح کرد: دختر دانشجویی بنام فاطمه نزدیک شد و گفت روحانی برای ایران کارهای زیادی انجام داد و کشور را از انزوا خارج کرد و می توان به آینده با آرامش و آزادی بیشتر نسبت به دوره والدین ما نگاه کرد. بازگشت به عقب اشتباه بزرگی است. آرش نیز پشت دکه میوه فروشی خود گفت چهار سال خوب داشتیم، احساس تغییرات بزرگ و توجه بیشتری کردیم و گردشگران زیادی را دیدیم و این یقینا علامت خوبی برای اقتصاد است. 
این رسانه ایتالیایی افزود: احمد که یک مغازه فرش در بازار دارد، نظری متفاوت داشت. وی با سنت اصولگرای بازاری گفت که به وعده ها احترام گذاشته نشد و اقای روحانی فریب امریکایی ها و غربی ها را خورد بدون اینکه چیزی برای ایران بیاورد. او گفت که به قالیباف رای می دهد، فردی که برای شهر ما فعالیت زیادی کرده و می داند چگونه کشور را اداره کند. 
 
***گلف نیوز: چرا جامعه جهانی نظاره گر انتخابات ریاست جمهوری ایران است 
پایگاه اینترنتی «گلف نیوز» در مطلبی عنوان کرد: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران در حال ساماندهی آمادگی های نهایی برای انتخابات روز جمعه هستند؛ انتخاباتی که می تواند به طور گسترده ای معنا و مفهوم مهم و قابل توجهی برای ایران و جهان داشته باشد. 
به گزارش ایرنا، دراین گزارش به قلم «اندرو هاموند» آمده است: در کانون این رقابت انتخاباتی دیدگاههای متفاوتی در مورد دستاورد حسن روحانی رئیس جمهوری فعلی ایران قرار داشته است. 
این رسانه نوشت: حسن روحانی به عنوان یک گزینه مطلوب میانه رو درعرصه بین المللی دیده می شود اما حضور مجدد وی در سمت ریاست جمهوری تضمین نیست. اگر روحانی بتواند در دور اول آراء مورد نظر را بدست بیاورد پیروزخواهد شد اما اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، مخالفان محافظه کار (اصولگرا) بیشتری ممکن است به صف مخالفان بپیوندند. این انتخابات فقط به این دلیل مهم نیست که رئیس جمهوری آینده ایران و مسیر آتی این کشور در سالهای آینده مشخص می شود. 
گلف نیوز افزود:درحالیکه دیدگاه حسن روحانی مبنی بر تعامل گسترده تر با غرب در کانون بحث های انتخاباتی بوده است، سرنوشت وی ممکن است بیشتر در گرو تلقی عمومی نسبت به وضعیت اقتصادی باشد. به رغم یکسری اقدامات دولت روحانی در حوزه اقتصاد، بخش های صنعتی کلیدی در رکود هستند. برخی از موارد مثبت اقتصادی ناشی از لغو تحریم های اقتصادی تحت الشعاع کاهش بهای نفت قرار گرفته است. 
این رسانه افزود: حسن روحانی همچنین با انتقادها در مورد نرخ بیکاری بالا روبرو است. نرخ بیکاری سال گذشته به 12.4 درصد افزایش یافت. رقبای اصلی حسن روحانی وعده داده اند در صورتی که در انتخابات پیروز شوند، پنج میلیون شغل در دور اول ریاست جمهوری ایجاد کنند که وعده ای غیرواقع بینانه است.در کانون بحث ها در مورد اقتصاد ایران این بوده است که برخی از محافظه کاران (اصولگرایان) می گویند روحانی بسیار زیاد بر اجرا شدن سرمایه گذاری های خارجی تکیه کرده است. رئیس جمهوری ایران به دنبال جذب حدود 140 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی برای مدرن کردن بخش های نفت و گاز، حمل ونقل و ارتباطات است. سال گذشته اتاق بازرگانی ایران برآورد کرد که این کشور فقط 13 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرده است. در حالیکه این میزان بالاتر از آمار سه میلیارد دلار در سال 2015 است اما همچنان با انتظارات دولت روحانی در جذب سرمایه گذاری خارجی بسیار فاصله دارد. 
در این گزارش آمده است: با انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا، خطرات بزرگتری در مورد آینده توافق هسته ای وجود دارد. در حالیکه واشنگتن در نهایت شاید به طور یک جانبه توافق هسته ای را کنار نگذارد، اما می تواند همچنان با فشارآوردن به کشورهای غربی در عدم انجام فعالیت تجاری با ایران، این توافق را تضعیف کند. خصومت فزاینده تیم ترامپ، هدف حسن روحانی برای تعامل جهانی گسترده تر و ایجاد روابط نزدیک تر با غرب را پیچیده می کند. روحانی امیدوار است که سیاست های تعامل گرای بیشتر، سرمایه گذاری های خارجی، لینک های تجاری و روابط دیپلماتیک را افزایش خواهد داد. با این حال محافظه کاران (اصولگرایان) در ایران به شدت مخالف تغییرات بنیادین در اصول سیاست خارجی این کشور هستند. 
در پایان مطلب این گزارش آمده است: در کل انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه در ایران دستور کار این کشور را نه فقط برای چهار سال آینده بلکه برای دهه آتی یا بیشتر از آن تعیین می کند. 
 
*** روزنامه پاکستانی: قهرمانان واقعی تجمعات انتخاباتی روحانی 
روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» در گزارشی از به نقل از خبرگزاری فرانسه درباره انتخابات ریاست جمهوری در ایران نوشت: تجمع 20 هزار نفر طرفداران روحانی در روز شنبه گذشته در استادیومی در غرب تهران ممکن است برای حمایت از این نامزد انتخابات برگزار شده باشد اما واضح بود که قهرمانان اصلی و مورد نظر حامیان روحانی، کسانی هستند که نام شان در این سالن فریاد زده می شد. 
این روزنامه در شماره روز دوشنبه خود نوشت: حامیان روحانی در تجمع حمایت از وی باصدای بلند و بارها نام نخست وزیر سابق و رئیس مجلس ششم را فریاد زدند. 
این روزنامه پاکستانی ادامه داد: وقتی تصویر این اصلاح طلبان در مانیتور استادیوم ظاهر شد، جمعیت با صدای بلند فریاد کشیدند. 
اکسپرس تریبیون اضافه کرد: طرفداران روحانی در تجمعات حمایت از او، با هم یک جا جمع می شوند و این صحنه، در تجمع های حمایت از نامزدهای محافظه کار (اصولگرا) کمتر دیده می شود. 
 
*** ادامه بازتاب حمایت رئیس دولت اصلاحات از حسن روحانی در رسانه های جهان 
پایگاه اینترنتی روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی عنوان کرد: «حسن روحانی حمایت ارزشمندی برای حضور دوباره در سمت ریاست جمهوری بدست آورد. این حمایت از سوی رئیس جنبش اصلاحات در ایران است. رئیس دولت اصلاحات، روزیکشنبه درپیامی ویدئویی اعلام کرد'ماخواهیم آمدوبه حسن روحانی برای آزادی اندیشه، حاکمیت قانون، حقوق بشر و اجرای عدالت اجتماعی و سیاسی رای می دهیم'.» 
این نشریه آمریکایی افزود: او در انتخابات گذشته نیز از حسن روحانی حمایت کرد و زمینه را برای پیروزی وی هموار کرد. سعید لیلاز یک تحلیل گر اصلاح طلب گفت حسن روحانی یک مقام ناشناخته نیست اما حمایت رئیس دولت اصلاحات می تواند بار دیگر به حسن روحانی در انتخابات کمک کند. 
فایننشال تایمزاضافه کرد:«چالش اصلی اصلاح طلبان متقاعد کردن آنهایی است که به دلیل فقدان تغییرات تصمیم به رای دادن ندارند. طبقه متوسط جامعه ایران به توصیه رئیس دولت اصلاحات درانتخابات پارلمانی سال گذشته گوش داد که این مساله به تسلط تندروها و محافظه کاران در مجلس ایران پایان داد.» 
پایگاه اینترنتی«بیزنس استاندارد»نیزدرگزارشی اعلام کرد رئیس جمهور اصلاح طلب سابق ایران روز یکشنبه در پیامی ویدئویی از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد. او از رای دهندگان در ایران خواست با رای دادنشان منجر به حضور روحانی در دور دوم ریاست جمهوری شوند و در پیام خود عنوان کرد: دولت روحانی به رغم تمامی محدودیت ها مشکلات و انتظارات بالا، موفق بوده است.» 
بیزنس استاندارد افزود: «رئیس دولت اصلاحات، دولت روحانی را به دلیل سیاستهای منجر به کاهش تورم و اتخاذ گام هایی برای مقابله با رکود اقتصادی مورد ستایش قرار داد.» 
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی تصریح کرد: «رئیس جمهور اصلاح طلب سابق ایران از رای دهندگان خواست در انتخابات 29 اردیبهشت به حسن روحانی رای دهند. او از رای دهندگان خواست برای تضمین اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی به روحانی رای دهند.» 
دیگر رسانه های شناخته شده جهان از جمله روزنامه واشنگتن پست،رادیو اروپا آزاد و شبکه العربیه نیز حمایت رئیس دولت اصلاحات از حسن روحانی را بازتاب دادند. 
پایگاه یمنی«أبابیل نت» نیزنوشت:رئیس جمهور پیشین ایران از رای دهندگان ایرانی خواست تا دوباره به حسن روحانی رای بدهند واز سیاست وی برای پایان دادن به انزوای ایران از سایر جهان حمایت کنند. 
أبابیل نت روز دوشنبه افزود: رئیس دولت اصلاحات در یک پیام ویدیویی که در شبکه های اجتماعی پخش شد، خطاب به رای دهندگان گفت که اکنون نوبت شماست تا مجددا به روحانی عزیز رای بدهید، تا امیدواری به آینده ای بهتر بیشتر شود. 
این پایگاه یمنی اضافه کرد: روحانی در دوره اول ریاست جمهوری خود توافق تاریخی هسته ای را با ابر قدرت ها در مقابل کاهش تحریم های اقتصادی امضا کرد؛ اما با اینحال حتی طرفداران روحانی اقرار می کنند که وی در زمینه رفع مشکلات داخلی پیشرفت کمی داشته است.
 
***رسانه عراقی: جهان با شوق و حساسیت منتظر نتایج انتخابات ایران است 
خبرگزاری 'المسله' امروز (دوشنبه) در مصاحبه با چند تن از نمایندگان پارلمان عراق از فراکسیون های مختلف، دیدگاه آنها را درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران و اینکه چه کسی شانس پیروز انتخابات است، جویا شده و تاکید کرده که جهان با شوق و حساسیت منتظر نتایج انتخابات ایران است. 
خبرگزاری المسله در مقدمه گزارش خود آورده است: «جهان با شوق و حساسیت در انتظار نتایج انتخابات ایران است و در این فضای آکنده از انتظار، درها به روی همه احتمالات باز است.» 
به نوشته این خبرگزاری، «شخصیت های سیاسی عراقی از جریان های مختلف، به نقش مثبت ایران در حمایت از عراق در مبارزه با تروریسم اذعان دارند و نخبگان سیاسی در سطح بین المللی، عربی و بومی عراق بر ثابت بودن خط مشی سیاسی ایران در قبال پرونده های داغ منطقه صحه می گذارند.» 
المسله افزوده است: در عین حال این نخبگان سیاسی معتقد هستند که از حیث شخصی، فردی که به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب می شود با توجه به مرجعیت سیاسی که دارد، می تواند در حل جزئیات پرونده های داغ منطقه اثرگذار باشد و همین امر، مساله انتظار را نسبت به نتایج انتخابات ایران، معنی دار کرده است. 
المسله خاطرنشان کرده است: نتایج انتخابات ایران می تواند در تغییر فضای منطقه که از اختلافات و نزاع ها رنج می برد و منجر به بی ثباتی در عراق، سوریه و یمن شده ، اثر تعیین کننده داشته باشد. 
'رزاق الحیدری' نماینده پارلمان عراق از ائتلاف ملی شیعیان این کشور، به نقش مثبت ایران در حمایت از عراق در مبارزه با تروریسم اشاره و پیش بینی کرده که 'حسن روحانی' شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات داشته باشد. 
این نماینده پارلمان عراق با بیان اینکه انتخابات یک مساله داخلی است در عین حال پیش بینی کرده است تبعات انتخابات ایران، برای منطقه آرامش و ثبات را به ارمغان داشته باشد. 
این درحالیست که 'جمیله العبیدی' از فراکسیون 'الوطنیه' به رهبری 'ایاد علاوی' معاون رئیس جمهور عراق نیز پیش بینی کرده است انتخابات ایران، تاثیرات منطقه ای به دنبال داشته باشد. 
این نماینده پارلمان عراق با اشاره به تنش های موجود در منطقه ابراز امیدواری کرده که انتخابات ایران منجر به مهار تنش ها با عربستان سعودی شود. 
دوازدهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران در روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد. 
در این دوره سیدمصطفی آقامیرسلیم، اسحاق جهانگیری، سید ابراهیم رئیسی،حسن روحانی و سیدمصطفی هاشمی طبا با هم به رقابت می پردازند. 
۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزارو ۲۳۴ نفر واجدان شرایط حضور در انتخابات ۲۹ اردیبهشت هستند که از این تعداد ۱ میلیون و ۳۵۰ هزارو ۲۹۴ نفر رأی اولی خواهند بود.
 
*** آسوشیتدپرس: قالیباف با هدف حمایت از رئیسی از ادامه رقابت کنار کشید 
خبرگزاری آسوشیتدپرس درگزارشی به بازتاب انصراف محمد باقر قالیباف از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: یک کاندیدای محافظه کار (اصولگرا) در ایران با هدف حمایت از یک محافظه کاری (اصولگرایی) که در حال به چالش کشیدن حسن روحانی رئیس جمهور میانه رو است، از ادامه رقابت انتخاباتی کنار کشید. 
آسوشیتدپرس تصریح کرد: قالیباف در حال حاضر از ابراهیم رئیسی حمایت می کند. ایرانی ها قرار است روز جمعه برای انتخاب رئیس جمهوری جدید به پای صندوق های رای بروند. با توجه به انصراف قالیباف در حال حاضر پنج نامزد در انتخابات باقی خواهند ماند این در حالی است که برخی از نامزدهای دیگر نیز ممکن است در روزهای آتی از انتخابات کنار بکشند. 
خبرگزاری آسوشیتدپرس درادامه عنوان کرد: از انتخابات روز جمعه به عنوان همه پرسی در مورد توافق هسته ای ایران با قدرتهای جهان یاد می شود. 
پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن پست و شبکه ای بی سی نیوز آمریکا نیز خبر خبرگزاری آسوشیتدپرس را در مورد انصراف قالیباف از انتخابات منتشر کردند.
 
***خبرگزاری فرانسه: قالیباف محافظه کار (اصولگرا) از رقابت ریاست جمهوری کناره گیری کرد 
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: محمد باقر قالیباف شهردار محافظه کار (اصولگرای) تهران روز دوشنبه تنها چند روز پیش از فرارسیدن موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، از این رقابت ها انصراف داد. 
خبرگزاری فرانسه از تهران نوشت: قالیباف با درخواست از حامیانش برای پشتیبانی از ابراهیم رئیسی روحانی و قاضی محافظه کار (اصولگرا) در انتخابات روز جمعه (29 اردییهشت ماه)، گفت: این امر برای حفظ منافع مردم انقلاب و کشور ضروری است. 
این رسانه فرانسوی اضافه کرد:قالیباف دربیانیه مکتوب خود نوشت یک تصمیم اساسی وحیاتی باید برای وحدت جبهه انقلاب گرفته شود.برای دفاع ازاین هدف بزرگ من ازهمه حامیانم درسراسرکشور می خواهم با تمام قوا از موفقیت ابراهیم رئیسی برادر عزیزمان حمایت کنند. 
 
*** بازتاب کناره گیری قالیباف در رسانه های فرانسوی 
رادیو بین المللی فرانسه (RFI) درباره انصراف قالیباف از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری گزارش داد: محمد باقر قالیباف با انتشار بیانیه ای مردم و حامیانش را فراخواند تا در انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ٢٩ اردیبهشت ماه با حمایت از نامزدی حجت الاسلام ابراهیم رئیسی آرای خود را به سود وی در صندوق ها بریزند. 
این رسانه فرانسوی افزود: در بیانیه شهردار تهران آمده است 'آنچه در این مقطع اهمیت دارد و حیاتی است حفظ منافع مردم، کشور و انقلاب است.' او گفته است برای این منظور و به منظور حفظ وحدت در آنچه وی 'جبهه انقلاب' نامیده، 'تصمیمی اساسی و خطیر' گرفته بر این اساس از همه حامیان خود در سراسر کشور می خواهد که برای موفقیت ابراهیم رئیسی و تحقق دولت 'کار و کرامت' او از نامزدی وی در انتخابات پیش رو حمایت کنند. 
شبکه فرانس 24 نیز در این باره گزارش داد: نامزد آتشین زبان انتخابات ایران انصراف داد. محمد باقر قالیباف که در مناظره های انتخاباتی خود همواره در مقابل حسن روحانی رئیس جمهوری ایران می ایستاد، امروز به نفع ابراهیم رئیسی از انتخابات کناره گیری کرد. 
این شبکه فرانسوی افزود: این دوره از انتخابات ایران با توجه به توافق هسته ای و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. 
فرانس 24 اضافه کرد: قالیباف اکنون از نامزدی ابراهیم رئیسی حمایت می کند. مردم ایران روز جمعه برای انتخاب رئیس جمهوری جدید پای صندوق های رای می روند. با کنار رفتن قالیباف، پنج نامزد دیگر به رقابت با یکدیگر می پردازند اگر چه ممکن است در روزهای آتی برخی دیگر هم از دور رقابت کناره گیری کنند. 
این رسانه فرانسوی ادامه داد: این انتخابات به طور گسترده ای به عنوان همه پرسی در خصوص توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی توسط دولت روحانی تلقی می شود. 
شبکه تلویزیونی یورونیوز نیز در این باره گزارش داد: محمدباقر قالیباف، شهردار تهران از رقابت در انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد. قالیباف با انتشار بیانیه‌ای از هوادارانش خواست به ابراهیم رئیسی رای دهند.
منبع: ایرنا
لینک خبر : http://taminnews.ir/News/70939.html