printlogo




انتخابات 96 و چرایی مشارکت حداکثری
انتخابات 96 و چرایی مشارکت حداکثری
شناسه خبر : 70940 تاریخ : 1396/2/25 18:03
مشارکت قاطبه مردم ایران پای صندوق های رای در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم گذشته از پاسخ شایسته به خواست رهبری و دعوت رییس جمهوری، ضرورت خود را در ارتباط مستقیم با سرنوشت ایرانیان می نمایاند.

تامین نیوز / صندوق های رای در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در انتظار حدود 55 میلیون ایرانی است تا منتخبان خود را برای مدیریت کلان کشور و اداره امور شهری برگزینند. 

دکتر «حسن روحانی» رییس جمهوری در دیدار با جوانان و نخبگان استان سمنان انتخابات را حادثه سرنوشت‌ساز در کشور دانست و به لزوم تشویق مردم به حضور ‏حداکثری پای صندوق آرا اشاره کرد.
به گفته روحانی باید مشارکت انتخاباتی حداکثری و حتی بیش از سال 92 باشد و هیچ کس نباید اجازه یابد که در انتخابات پیش‌رو، ملت را از رفتن به پای ‏صندوق‌های رای مایوس کند.
رییس جمهوری در جلسه نخست شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال نو نیز یکی از مهمترین اهداف اصلی و همگانی کشور را تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات و رقابتی پرشور و اخلاقی دانست تا همچنان موجب افتخار بیشتر جمهوری اسلامی و تثبیت هر چه بیشتر سرمایه اجتماعی باشد.
مشارکت همگانی در انتخابات، یکی از اصلی ترین خواست های رهبری در وعده گاه بیست و نهم اردیبهشت ماه پیش رو است چنانکه رهبر انقلاب در نخستین روز امسال در سخنرانی حرم مطهر رضوی، انتخابات را «رکن مردم‌سالاری دینی»، «باعث فخر و مایه‌ عزت و آبروی بیشتر ملت ایران» و «پدیده‌ای اقتدارآفرین» خوانده و بیان داشتند که ملت باید واقعا در انتخابات بدرخشد. رهبر انقلاب اسلامی، شرکت عمومی و حضور همه‌ واجدان شرایط را در روز رای‌گیری، خواسته‌ اصلی و مهم خود اعلام و تاکید کردند: همه وارد شوند و انتخابات پرشوری را رقم بزنند.
افزون بر دعوت بزرگان نظام به مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو، بایسته های دیگری در این زمینه وجود دارد که عبارتند از؛
1- حضور در انتخابات به عنوان اصلی ترین عرصه فعالیت سیاسی در نظام های مردمسالار علاوه بر حقی در اختیار شهروندان برای تعیین سرنوشت، موید مشروعیت این نظام ها است و افزایش شمار رای دهندگان نسبت مستقیمی با میزان مقبولیت و مشروعیت دستگاه حاکم دارد. به این ترتیب آمار بالای رای دهندگان می تواند مهمترین نشانه مشروعیت و به تبع آن حمایت آنان از نظام سیاسی کشور باشد. روحانی در سخنان تازه خود اظهار داشت: همه بدانیم اساس انتخابات برای استحکام نظام و جمهوری اسلامی ایران است، اگر انتخاباتی نبود، نظام ‏ما به این پایداری و استواری کنونی نبود.‏
2- مشارکت حداکثری شهروندان پای صندوق های رای به معنای اعتماد آنان به نظام سیاسی است زیرا به طور عقلایی شهروندان تنها در صورتی حاضر به تکرار رفتار مشارکت جویانه می شوند که نتیجه حضور پای صندوق های رای و انتخاب خود را ببینند. از جمله می توان به خواست مردم در انتخابات اخیر (سال های 92 و 94) اشاره کرد که برآمده از مطالبه آنان برای تغییر در دستگاه اجرایی و قانونگذاری بود. در پاسخ به این اعتماد بود که دولت یازدهم با تحول در سیاستگذاری و برنامه ریزی به ویژه در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی کوشید زمینه مشارکت عمومی را حفظ کرده و گسترش دهد.
3- در کنار اعتماد به عنوان عنصر قوام بخش انسجام جامعه، امید عنصری دوام بخش برای حیات اجتماعی است. برخورداری از حق تعیین سرنوشت برای تک تک مردم، داشته و سرمایه ای است تا در عرصه هایی چون انتخابات برای بیان مطالبات خود و پیگیری آن از این سرمایه بهره جویند. به این ترتیب، امید به تغییر سرنوشت به شکلی همگانی سرمایه اجتماعی گرانبها و بی بدیل به شمار می آید. در همین ارتباط، رییس جمهوری در سخنان اخیر خود هوشمندی مردم در رفتار انتخاباتی آنان در انتخابات پیشین (اسفندماه 94) را به معنای امید جامعه به آینده است.
4- همچنان که اشاره شد انتخابات تریبونی برای بیان خواست عمومی یک ملت است. از دید صاحبنظران، عقب نشستن قدرت های جهانی در برابر ایران، رفع تنگناهای بین المللی، لغو تحریم و قطعنامه های ضدایرانی، پایان تهدیدها و تن دادن به حقوق هسته ای ایران هر چند به واسطه سیاست تعامل سازنده و تنش زدای دولت یازدهم و تکاپوی دیپلمات ها کارآزموده کشور حاصل شد اما این موفقیت ناشی از پیام قاطع مردم در انتخابات خردادماه 92 بود که نشان از همراهی و حمایت مردم از نظام جمهوری اسلامی ایران داشت. در وضعیت پرچالش کنونی در منطقه و تداوم دشمنی های بین المللی باز هم مشارکت حداکثری ضرورتی انکارناپذیر به شمار می آید و انتظار می رود مردم پرشورتر از انتخابات پیشین، خواست و پیام ملی و جهانی خود را آشکارا اعلام دارند.
منبع: ایرنا
لینک خبر : http://taminnews.ir/News/70940.html