printlogo




ذائقه رسانه‌ای مردم از هیجان به سمت تامل رفته است
ذائقه رسانه‌ای مردم از هیجان به سمت تامل رفته است
شناسه خبر : 161186 تاریخ : 1398/5/17 08:00
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مردم امروز از نظر مصرف رسانه‌ای با چندسال گذشته تفاوت پیدا کرده‌اند، گفت: در فضای ٩٢ تا به امروز با یک سرعت قابل توجهی منابع رسانه‌ای تکثر یافته است،

تامین نیوز /به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار با اشاره به فضای رسانه‌ای کشور در سال‌های گذشته اظهار داشت: در فضای ٩٢ تا به امروز با یک سرعت قابل توجهی منابع رسانه‌ای تکثر یافته است، درواقع از یک دوره اغتشاش مفهومی در رسانه به یک دوره تا حدودی متعادل‌تر نزدیک‌تر شده ایم.

وی ادامه داد: مردم ما در این ترکیب‌سازی بسیار متنوع، از یک اغتشاش مفهومی و هیجان‌زدگی به یک دوره تحول رسیدند، یعنی احساس می‌کنند این منابع متعدد رسانه‌ای می‌تواند علامت سوال برای آنها ایجاد کند، اگر ما در شش سال گذشته شاهد هستیم که یک کانال قدرت تاثیرگذاری هیجانی دارد این موضوع دیگر در سال‌های بین ٩٧ تا ٩٨ وجود ندارد و شاهد روند رو به کاهش آن هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: امروز مردم از تکثر رسانه‌ای به سمت ترکیب‌سازی حرکت می‌کنند تا هیجان‌زدگی رسانه‌ای پیدا نکنند، درواقع مردم به نحوی در این ترکیب نوعی از اقدامات و عملیات خودشان را با تامل بیشتر دنبال می‌کنند و ما می‌توانیم از این شرایط به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

صالحی یادآور شد: تاملات جامعه ایرانی در این تکثر منابع رسانه‌ای ارتقا یافته است، اتفاقا این دوره می‌تواند نگاهی را برای رسانه حرفه‌ای ما ایجاد کند، امروز با جامعه‌ای مواجه هستیم که مصرف رسانه‌ای آن افزایش یافته است، منابع رسانه‌ای آن متکثر شده و اینگونه نیست که یک کانال بروی ذهن جامعه ایرانی تاثیر بگذارد.

وی افزود: اگر به گذشته رسانه‌های مطرح کشور نظر کنیم در می یابیم که عده‌ای به یک مجموعه و عده‌ای به مجموعه دیگر علاقه نشان می‌دادند، اما در حال حاضر در فضای متکثر رسانه‌ای همه مردم موارد مختلف را می‌خوانند، اینکه همه مردم همه چیز را می‌خوانند یک اتفاق بزرگ در مصرف رسانه‌ای است، در کشورهای توسعه‌یافته به موجب علایق مردم هرکسی یک رسانه خاص را مطالعه می‌کند، اما در جامعه ایرانی همه مردم همه چیز را می‌خوانند و می‌بینند و جامعه‌ای که با چنین شرایطی روبرو است اتفاق بزرگی در آن به وجود آمده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی چنین اتفاق بزرگی در جامعه ایرانی رخ داده است که یک فرد همه چیز را در دو الی سه ساعت می‌خواند و می‌بیند قطعا می‌تواند مقدمه‌ای برای شکل‌گیری رسانه‌های حرفه‌ای رسمی باشد، اتفاقا این دوره‌ یک فرصت است زیرا ما از دوره اغتشاش رسانه‌ای سال‌های ٩٥ و ٩٦ عبور کرده و در یک دوره تامل رسانه‌ای قرار گرفته ایم.

صالحی بیان کرد: امروز دیگر یک فیلم و عکس در فضای مجازی هیجان ایجاد نمی‌کند در حالی که در گذشته به این شکل نبود زیرا افرادی که آن را می‌بینند و می‌خوانند یک علامت سوال دارند و به سراغ رسانه‌های دیگر هم می‌روند تا صحت موضوع را رصد کنند، پالایش‌گری و غربال‌گری شروع شده است و این اتفاق عصر رسانه‌های بعد از این دوره است، به نظر می‌آید رسانه‌های حرفه‌ای جدید رسانه‌های کثرت خبر نیستند چون مردم از اخبار به اعتبار مطالعه سایر رسانه‌ها شفافیت پیدا می‌کنند.

 

رسانه‌های جدید رسانه‌های کشف حقیقت هستند

وی ابراز داشت: رسانه‌های جدید رسانه‌های کشف حقیقت هستند و اینکه بین خبرهای متنوع و متناقض کشف حقیقت صورت می‌گیرد از مزیت‌های عصر رسانه‌ای جدید است، امروز با مردم جدیدی روبرو هستیم مردمی که شش سال پیش نداشته‌ایم ولی امروز این مردم همه چیز را می‌بینند و می‌خوانند، دیگر نمی‌توان به راحتی از مردم چیزی را پنهان کرد و یا چیزی را از آنها مخفی نگه داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این فرصت رسانه‌ای که امروز از فضای رسانه‌های متکثر پیدا کرده‌ایم و از فضای اغتشاش به تامل قدم برداشته‌ایم دوره‌ زایش رسانه‌های حرفه‌ای است، البته متناسب با این بستر رسانه‌های حرفه‌ای جدید می‌توانند شکل بگیرند و اگر بخواهند بمانند حتما راه خود را پیدا می‌کنند زیرا رسانه‌های ما در این جامعه زندگی می‌کنند و راه خود را پیدا خواهند کرد.

لینک خبر : http://taminnews.ir/News/161186.html