printlogo




تولید محتوای مجازی و دیگر راه‌های فرهنگ‌سازی
تولید محتوای مجازی و دیگر راه‌های فرهنگ‌سازی
شناسه خبر : 161466 تاریخ : 1400/6/21 22:07
«حسین جلالی» عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در امر فضای مجازی اگر تولید محتوا صورت نگیرد یا برای افرادی که اقدام به تولید محتوا می کنند، هیچ سهمی در نظر گرفته نشود، طبیعی است که زنجیره ناقصی خواهیم داشت.

تامین نیوز / رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین دیدارشان با رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت سیزدهم در بخشی از بیاناتشان تصریح داشتند که «در مسئله‌ی فرهنگ و رسانه، به گمان بنده، ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. ما مشکل داریم در ساختار فرهنگی کشور و یک حرکت انقلابی لازم است. البتّه حرکت انقلابی یعنی خردمندانه و عاقلانه. معنای انقلابی بودن بی‌هوا حرکت کردن و بی‌حساب حرکت کردن نیست. » {۱}

 
هر چند که محور اصلی این بیانات به دفعات در دولت های گذشته هم تکرار شده اما این امر تاکنون آنگونه که شایسته است،  محقق نشده و انتظار می رود این امر در دولت آیت الله رییسی با جدیت بیشتری پیگیری شود تا افکار عمومی شاهد دستیابی به نتایج ملموسی در این زمینه باشند و صد البته این حرکت انقلابی نباید بدون برنامه ریزی انجام شود و همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بدان اشاره کردند؛ باید از ایده ها و تفکرات جوانان علاقمند و دلسوز برای مقابله با جنگ نرم دشمنان بهره برد چرا که اگر دولت و بخش های فرهنگی آن به این مجموعه‌های جوان و علاقه‌مند کمک کنند، قطعاً کارهای بزرگی انجام خواهد گرفت و قدم های خلاقانه‌ای برداشته می شود.
 
از سویی دیگر مقابله و مبارزه با  فساد اخلاقی و فساد در زمینه‌ فرهنگ که رهبر انقلاب از آن به عنوان آوردگاه حق و باطل نام می برند در این راستا بسیار ضروری است و تجربیات سایر ملل نیز گواه این ادعا است که هر کشور و ملتی که داعیه دلسوزی از فرهنگ و آیین خویش را نداشته  و با بیگانه پرستی  دل به آداب و رسوم سایر فرهنگ ها بسته، پس از چندی شاهد جامعه ای رو به زوال و اضمحلال شده است.
 
شاید نخستین سوالی که در این مقوله به ذهن متبادر شود، این باشد که فرهنگ چیست؟
 
واژه فر به معنای نور و فروغ الهی است و هنگ به معنای تصمیم عزم و اراده است و به معنی دیگر حج به شمار می رود که آن هم به معنی قصد است.
 
وقتی فردی اقدام به حج می کند یعنی قصد رفتن به خانه خدا را دارد و بر همین اساس فرهنگ یعنی قصد سفر نور، یعنی آهنگ نور کردن و رو به سوی نور آوردن است.
 
آدم با فرهنگ یعنی فردی که قصد و اراده کرده تا به سوی خداوند و نور گام بردارد؛ بنابراین در زمینه فرهنگ می توان، دو جامعه را متصور شد که یکی از نور به سمت ظلمت حرکت می کند و دیگری جامعه ای که از ظلمت به سمت نور گام بر می دارد.
 
البته در قرآن کریم نیز در مورد این مطلب اشاراتی شده و در آیه الکرسی و آیات مرتبط با آن آمده است {۲} {۳} «خداوند سرور کسانی است که ایمان آورده‌اند. آنان را از تاریکی ها به سوی روشنایی به در می‌برد. و[لی] کسانی که کفر ورزیده‌اند، سرورانشان [همان عصیانگران] طاغوتند، که آنان را از روشنایی به سوی تاریکی ها به در می‌برند. آنان اهل آتشند که خود، در آن جاودانند. »
 
بر اساس این آیات الهی خداوند دوست و یار کسانی است که ایمان آورده اند و آنان را از ظلمات به سمت نور هدایت می کند و سپس می فرماید کافران را از نور خارج می سازد.
 
منبع: ایرنا
 
این نور فطرت در همه انسان ها است ولی در قیاس به آن نوری که خداوند میخواهد برساند؛ ظلمت است،  اما اگر همان نور اندک فطرت را خاموش کنند یعنی به سمت ظلمات می روند.
 
این دو جامعه را در عالم مجاز شاید بتوان به دو دسته فرهنگ سپیدی و سیاهی تقسیم کرد که هر کدام دارای نشانه هایی است که از آن طرق  میتوان  نوع جامعه را شناخت.
 
یکی از نشانه های جوامع سپیدی یا الهی آن است که افراد فرهنگی آنها از جمله مهمترین افراد به شمار می روند؛  جامعه ای که مقام یک فرد دارا و ثروتمند بالاتر از یک دانشمند باشد این یعنی هنوز روی به عالم معنی پیدا نکرده است و هنوز هم قصه علم بهتر است یا ثروت در دایره تکرار قرار دارد.
 
تصمیم‌های فرهنگی در اتاق‌های شیشه‌ای 
 
حجت‌الاسلام حسین جلالی عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا اظهار داشت: واکاوی و داده پردازی در مسائل فرهنگی دیگر به عنوان یک مطلب عامیانه عرفی همچون گذشته نیست و نیازمند ورود جدی متخصصان و تحصیلکرده های این حوزه است. همانگونه که زنجیره مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به یکدیگر متصل هستند قطعا باید به همان میزان در سیاستگذاری بنیادین و تحولی فرهنگی این پازل ، نباید به صورت خرد و جزیی دیده شود بلکه بایستی به صورت کلی و کلان بدان پرداخت.
 
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی افزود: نمی توان مساله فرهنگ را مطرح کرد اما به مباحثی همچون کاهش جمعیت، قانونمند ساختن فضای مجازی، گردشگری، خدمات رفاهی و غیره نپرداخت؛ به عنوان مثال وقتی سخن از کتابخوانی و افزایش سرانه نرخ مطالعاتی می شود، باید علاوه بر فراهم ساختن زیرساخت ها، کتاب هایی منتشر شود که ذائقه تمامی مخاطبان را دربر گیرد و صد البته قیمت مناسبی هم داشته باشد.
 
وی با تاکید بر اینکه نیازمند تحولات بنیادین و اساسی هستیم، خاطرنشان کرد: در امر فضای مجازی اگر تولید محتوا صورت نگیرد و یا برای افرادی که اقدام به تولید محتوا می کنند، هیچ سهمی در نظر گرفته نشود؛ طبیعی است که زنجیره ناقصی خواهیم داشت.
 
جلالی ادامه داد: اگر بحث پوشش اسلامی را مطرح ولی لباس ملی تعریف نشود؛ معلوم است که یک جای کار می لنگد چرا که اغلب کشورها دارای لباس ملی متناسب با هویت دینی و تاریخی خودشان هستند اما جمهوری اسلامی ایران جزوء کشورهایی است که هنوز در این زمینه اقدام مناسب و مطلوبی نداشته است.
 
وی تصریح کرد: لباس ملی پرچم و هویت یک جامعه و کشور است و مگر می شود بعد از این همه سال هنوز یک لباس ملی نداشته باشیم. متاسفانه در امر پوشش اسلامی، تعریف دقیق و مشخصی از لباس ملی و صنفی نداریم.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هر چند که فرهنگ زیربنا و اقتصاد و سیاست روبنای جوامع به شمار می رود اما این مولفه ها بدون ارتباط و جدا از یکدیگر که نیستند؛ بنابراین باید شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه های فرهنگی اهتمام بیشتری برای همکاری با سایر حوزه ها داشته باشند.
 
وی گفت: انسجام و ارتباط وسیع بین سایر بخش ها همچون سیاست و اقتصاد با مقوله فرهنگی باید به صورت جدی در نظر گرفته شود چرا که هم اکنون در بسیاری از مسائل همانند مسکن، کشاورزی، ورزش، جوانان و غیره دارای پیوست های فرهنگی هستیم اما در عمل به صورت جزیره ای عمل کرده و انسجام و وحدتی مابین آنها دیده نمی شود.
 
عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین نیازمند نیازسنجی فرهنگی در تمامی مولفه ها و شاخصه های کشور هستیم چر که نمی توان پشت اتاق های شیشه ای تصمیمات فرهنگی گرفت و باید با ورود به بطن جامعه از نیازهای واقعی شناخت حاصل کرد.
 
وی ادامه داد: بایستی مسوولان فرهنگی متناسب با نیازهای جامعه حرکت کنند البته این امر به قول معروف نان به نرخ روز خوردن نیست، بلکه منظور پیاده سازی قوانینی است که در بطن جامعه قابل اجرا و عملیاتی باشد.
 
اقدام جهادی برای بازگرداندن فرهنگ به ریل انقلاب 
 
سعید قاسمی فعال سیاسی و فرهنگی نیز در همین زمینه به ایرنا گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ طی سنوات گذشته جمله معروفی دارند مبنی بر اینکه "در عرصه‌ی فرهنگ، به معنای واقعیِ کلمه، احساس نگرانی میکنم و حقیقتاً دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغه‌هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصفِ شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرّع کند. " {۴}
 
وی افزود: واقعیت آن است که آن چه که هم اکنون در جامعه وجود دارد به هیچ وجه با شعائر انقلاب اسلامی و منش و رفتار بزرگانمان همچون امام خمینی (ره)، حضرت آیت الله خامنه ای، شهید مطهری، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و غیره همخوانی و همگرایی ندارد.
 
قاسمی ادامه داد: دورانی هم که در مقطع هشت سال جنگ تحمیلی، فرهنگ ایثار،  شهادت، حجاب، اخلاق، احترام به بزرگان و غیره شکل گرفت، تمامی آنها دوباره به دلیل آنکه غرب و جبهه استکبار برای مقابله با آن سرمایه گذاری و برنامه ریزی کرده بود، از بین رفت.
 
وی اظهار داشت: متاسفانه تکنولوژی غربی همچون فضای مجازی روز به روز به این هجمه ها دامن زد و هنوز هم شاهد برنامه ریزی های گسترده دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه ایجاد ناهنجاری های فرهنگی هستیم.
 
این فعال سیاسی و فرهنگی خاطرنشان کرد: در دولت های گذشته هم به مقوله بسیار مهم فرهنگ توجه جدی صورت نگرفت، به گونه ای که گاهی از آنان می پرسیدم  «أَیْنَ تَذْهَبُونَ؟» {۵}
 
وی با بیان اینکه مقوله فرهنگ توسط تکنوکرات ها در کشور شخم زده شد، اظهار داشت : هنگامی که در دولت گذشته حقوق و مزایا را برای قشر خاص و سفارش شده،  افزایش دادند، در واقع بالانس و میزان جامعه را بهم ریختند.
 
قاسمی با بیان اینکه در زمینه فرهنگ خسارات فراوانی داشته ایم، گفت : بازسازی این امر و آوردن آن روی ریل قطار انقلاب حداقل نیازمند یک دهه فعالیت جهادی است.
 
وی با بیان اینکه پر کردن چاله های کنده شده بسیار سخت و دشوار خواهد بود، افزود : با وجود خوشبینیم به نظام و آینده آن، اما بعید می دانم طی چند سال آینده دستاوردهای  بزرگی در این مسیر به دست آید؛ هر چند که نبودن افراد دو تابعیتی در تیم آیت الله رییسی اقدامی ارزشمند و توفیق مبارکی است.
 
این فعال فرهنگی اظهار داشت : واقعیت آن است که کمتر کسی یافت می شود تا شهامت اراده آن اقدام انقلابی و فولادی مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی را داشته باشد و بتواند در وزارتخانه ها و نهادهای دولتی آن را محقق سازد.
 
وی گفت : شهامتی که بتواند عوامل نفوذی تخریب های گذشته را کن فیکون کند و نه تنها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بلکه در سایر وزارتخانه ها و نهادهای دولتی پاکسازی انقلابی صورت گیرد.
 
وی افزود : فرهنگ تافته جدا بافته ای از دیگر مقوله ها نیست و اتفاقا ایرانیان نشان داده اند که جزء با اخلاق ترین و با فرهنگ ترین مردمان جهان هستند اما وقتی مسوولی را می بیند کلید استخر فرح در بین اعضای تیمش دست به دست میشود، دلسرد می شوند.
 
قاسمی ادامه داد : برای دولت آیت الله رییسی دعا می کنم تا بتواند مقابل علف های هرزی که ۴۰ سال است، ریشه دوانده اند و از نهال هایی همچون محسن حججی ها بزرگتر بوده و اجازه رشد و نمو به آنان را نمی دهند، مقابله کند.
 
وی یادآور شد : این زالو صفتان دست پرورده جبهه غربی، عبری و عربی در فرهنگ نئولیبرالیستی  رشد کرده اند و برای نابودی آنان پنجه های بسیار قوی می طلبد.
 
وی در ادامه با اشاره به مقوله جوانگرایی اظهار داشت : هنوز هم تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه در حد شعار در دولت‌ها باقی مانده است و مسوولان در هراس هستند که کارها را به امثال حسن باقری ها و یا قاسم سلیمانی های زمانه بسپارند.
 
۱ ) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=۴۸۵۸۸
 
۲) آیه ۲۵۵ سوره بقره 
 
۳) آیه های ۲۵۶ و ۲۵۷ سوره بقره
 
۴) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=۱۲۸۹۳
 
۵) آیه ۲۶ سورة التکویر 
 
«أَیْنَ تَذْهَبُونَ؟»: کجا می‌روید؟ یعنی جز راه قرآن، هرکجا بروید بیراهه است.
لینک خبر : http://taminnews.ir/News/161466.html