دکتر حریرچی قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نه بیست و هفتم منابع سازمان تامین اجتماعی که باید صرف درمان بیمه شدگان شود، در حسابی مجزا نگهداری خواهد شد.
تامین نیوز / به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیست و پنجمین نشست خبری سخنگو که در ستاد مرکزی وزارتخانه برگزار شد، از دستور کتبی رئیس جمهور درباره منابع سهم درمان بیمه کارگران و بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی خبر داد و گفت: پیش از این رئیس جمهور دستورات شفاهی مبنی بر اینکه 9 بیست و هفتم منابع سازمان تامین اجتماعی (سهم درمان کارگران) در حسابی مستقل باشد، داده بودند تا این منابع قابل نظارت مستقیم باشد. در این راستا روز گذشته رئیس جمهور دستور کتبی دادند تا این موضوع محقق شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه، پیرو دستور رییس جمهوری این منابع توسط نهاد ریاست جمهوری مورد نظارت قرار می گیرد و به این ترتیب انتظار می رود حق بیمه درمان کارگران به طور کامل و به موقع در حوزه سلامت و برای کارگران هزینه شود.
معاون کل وزارت بهداشت افزود: سازمان بیمه سلامت توانست 1250 میلیارد تومان از اوراق قرضه را به صورت نقدی در حسابهای وزارت بهداشت منتقل کند. همچنین حدود 1640 میلیارد تومان نیز اوراق به ما داده شده است که البته تبدیل به پول شدن این بخش مقداری زمان میبرد.
دکتر حریرچی خاطرنشان کرد: در مجموع با این دو پولی که تازه به وزارت بهداشت آمده میزان مطالبات ما از بیمهها به رقم حدود 10هزار میلیارد تومان خواهد رسید. به این ترتیب اگر بخواهیم مطالباتمان را از بیمهها به ماه کامل حساب کنیم، مطالباتمان از آنها به دی ماه سال گذشته میرسد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما تکلیفمان را در مورد بیمهها ادا کردهایم و خیلی هم مایل نیستیم که به این مباحث ادامه دهیم چرا که صرف نظر از مقامات ارشد وزارت رفاه و بیمهها، عدهای دنبال آن هستند تا با پاسخگویی به سوالات ما، خودشان را مطرح کنند.
سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه، ما مجبور بودیم در سطح رسانه اطلاع رسانی داشته باشیم، گفت: این موضوع هم ناشی از تکلیف قانونی، شرعی و ملیمان بود چرا که ما متولی تامین مستقیم یا غیرمستقیم خدمات سلامت برای مردم هستیم. اگر بیمارستان یا داروخانهای ضربه بخورد و نتواند کار کند بی تردید دودش به چشم مردم میرود. از طرفی هم مهمترین پروژه اجتماعی دولت باید با قوت به کار خود ادامه میداد. بر همین اساس مجبور بودیم که مسائل را در رسانه مطرح کنیم. از طرفی هم هزینهها برای ارائه کنندگان خدمات به جای غیر قابل تحمل رسیده بود.
به گفته دکتر حریرچی، اوراق قرضه که از طرف سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت میآید به هیچ وجه به ارائه کنندگان فردی خدمات قابل پرداخت نیست و ما روشهایی را برای هزینه کرد آنها در نظر گرفتهایم.
معاون کل وزارت بهداشت درباره مباحث مطرح شده مبنی بر 9500میلیارد تومانی که وزارت بهداشت باید از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به بیمه سلامت پرداخت میکرده، گفت: بخشی از اعتبارات مربوط به یک درصد مالیات بر ارزش افزوده طبق قانون، برای مصارف عمرانی است که به سازمان بیمه سلامت نمیرسد، بخشی از آن هم برای بهداشت است. درباره درمان 370میلیارد تومان از این محل در نظر گرفته شده بود که از آنجا که در راستای توافق، هزینه نکردند، پس گرفته شده و به حساب وزارت بهداشت بازگشت.
دکتر حریرچی در ادامه به اقدامات علمی و همچنین همکاریهای بین بخشی صورت گرفته درباره مباحث مطرح مبنی بر بارش بارانهای اسیدی در اهواز و افزایش مراجعات بیمارستانی پس از این بارانها اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این زمینه بسیار خوب کار کرد و توانست مشارکت جلب کند. از چند سال گذشته شاهدیم که با بارش اولین باران در اهواز تعداد مراجعات به بیمارستانها به ویژه مراجعات تنفسی افزایش مییابد. به طوری که در سالهای 92 تا 94 با بارش اولین باران حدود 56 هزار نفر به اورژانسها در این شهر مراجعه کردند که 26 هزار نفر آنها مربوط به سال 94 بوده است. طبق مطالعاتی که صورت گرفت این مراجعان کسانی بودند که آسم یا زمینه آلرژیک داشتهاند.
وی با بیان اینکه در چهار سال اخیر مورد فوتی به دلیل بارندگیها نداشتهایم ادامه داد: به دنبال اقدامات انجام شده مراجعات امسال به دنبال اولین بارش پاییزی در اهواز نسبت به سال های گذشته 88.5 درصد کاهش یافته است.
معاون کل وزارت بهداشت در ادامه صحبتهایش میزان هزینههای حکومتی حوزه سلامت (GGHE) در کشورهای مختلف را مورد اشاره قرار داد و گفت: این هزینهها شامل هزینههایی است که دولت داخلی، دولتهای محلی و بیمهها در حوزه سلامت انجام میدهند. کشور ما در میان 195 کشور دنیا در سالهای قبل از طرح تحول سلامت، در این حوزه صد و پنجاه و سومین کشور در دنیا بود، حال سوال این است که هزینه دولت و بیمهها در حوزه سلامت بیشتر شود خوب است یا بد؟
سخنگوی وزارت بهداشت، متوسط هزینههای سلامت در دنیا را 9.5 درصد و در کشور ما 6.5 تا 7.5 درصد اعلام کرد و گفت: در سال 90 دولت و بیمهها مجموعا 35درصد از کل هزینههای سلامت را پرداخت کردهاند. در سال 92 این رقم به 40درصد رسیده و در سال 93 و پس از اجرای طرح تحول سلامت این رقم 51درصد شده است.
وی در این باره ادامه داد: در طرح تحول سلامت دسترسی مردم به خدمات حوزه سلامت افزایش یافت اما ما خدمات مازاد را کنترل کردیم. با افزایش سهم بیمه و دولت در پرداخت هزینههای سلامت (از 40درصد به 50درصد) سهم جیب مردم در پرداخت این هزینهها کاهش یافت. به این ترتیب برای اولین بار است که طی 20 سال گذشته توانستهایم میزان پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت را طی یک سال از حدود 58 درصد به 40 درصد کاهش دهیم.
دکتر حریرچی کاهش پرداختی از جیب مردم را دستاورد بزرگی دانست و افزود: هیچ کشوری نتوانسته در فاصله زمانی یک ساله به آن دست یابد و این مهم با همکاری دولت، مجلس و وزارت بهداشت محقق شد و توانست طی یک سال پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت را به 40 درصد کاهش دهد. این موضوع به معنی آن است که تعداد زیادی از بیماران به دلیل هزینههای سلامت زیر خط فقر نیفتاده و دچار هزینههای کمرشکن سلامت نشدهاند.
معاون کل وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بیمارستانهای فرسوده گفت: وزارت بهداشت در سال 92 و 93 مطالعات وسیعی در این زمینه انجام داده است. به این ترتیب تمام تختهای بیمارستانی موجود به لحاظ استحکام بررسی شدند که تعدادی از این تختها فاقد ارزش بهسازی لرزهای بودند به این ترتیب تختهایی که ارزش بهسازی دارند به سمت مقاوم سازی پیش میروند اما آنهایی که ارزش بازسازی ندارند جایگزین میشوند.
وی افزود: در مجموع 21هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان دولت تحویل داده میشود. 10 هزار تخت نیز در بیمارستانهای موجود جایگزین خواهند شد.
به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، از بهمن ماه امسال اعتباربخشی جدید در بیمارستانها اجرایی میشود و ایمنی بیمار نقش مهمی در این اعتباربخشیها خواهد داشت و به عنوان شرط لازم قرار داده شده است.
وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه برخی عنوان کردهاند که طرح تحول سلامت باید ابتدا به صورت پایلوت اجرا میشد، گفت: طرح تحول سلامت با توجه به تجربیات و با قطعیت اجرا شد اما اگر منظور آن است که در مسیر اجرا،- درباره بخشهای آن از جمله طراحی و نحوه اجرا و همکاریهای ذینفعان- تجدید نظر صورت گیرد باید بگویم که این مباحث در برخی موارد انجام شده است به طوری که ما برخی بستههای خدمتیمان را به دلیل کاهش قیمت نفت اجرایی نکردیم. بخشی از بستهها هم به دلیل عدم همکاری سایر ذی نفعان آغاز نشد اما مهم آن است که با توجه به عقب افتادگیهای زیاد در حوزه بهداشت و درمان باید تمام انرژیمان برای اجرای موفق طرح تحول سلامت گذاشته شود.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه صحبتهایش افزود: با وجود تمام مشکلاتی که وجود دارد اما در باره آن بستههایی که از اول اجرای طرح اعلام کردیم، به اندازه سر سوزنی از تعهداتمان کاهش ندادهایم. ما بر عهدمان با مردم مبنی بر محافظت مالی از آنها در بیمارستانهای دولتی ایستادهایم و آن را ادامه میدهیم. با کوچکترین تخلفی هم برخورد خواهد شد.
به گفته دکتر حریرچی، کل اعتبارات طرح تحول نظام سلامت 4800میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانهها و حدود 3000 میلیارد تومان از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده بوده است که البته قسمت قابل توجهی از منابع مربوط به هدفمندی یارانهها پرداخت نشده است. همچنین تا همین چند روز پیش مطالباتمان از بیمه ها به 11 میلیارد تومان میرسید. حال سوال آن است که با وجود تمام این مشکلات اعتباری آیا از میزان خدمات ما کاسته شده است؟!
وی ادامه داد: از طرف دیگر روزانه رقمهای چند 10هزار نفری به آمار کسانی که برایشان پرونده الکترونیک سلامت تشکیل میشود، اضافه میشود و مطابق سامانه سیب خدمات بهداشتی را دریافت میکنند. همچنین با توجه به بهبود اعتبارات بیمه سلامت در سال آینده، بستههای جدیدی در قالب طرح تحول نظام سلامت پیشبینی کردهایم و امیدواریم با همراهی سایر دستگاهها بتوانیم اقدامات جدیدمان را در سال 96 آغاز کنیم.
سخنگوی وزارت بهداشت، در پاسخ به سوالی درباره دلیل عدم توزیع شیر در مدارس در سال جاری گفت: امسال هنوز شیر در مدارس توزیع نشده است. با توجه به تاثیرات مثبت شیر در سلامت کودکان، از آموزش پرورش و دستگاههای تامین منابع، به طور جدی پیگیریم که این موضوع انجام شود.
وی درباره بیمه تکمیلی نیز به خبرنگاران گفت: طبق قانون، بیمه تکمیلی نباید از محل منابع دولتی و دستگاهها باشد البته مواردی خلاف این موضوع وجود دارد که از برخی دستگاهها منابعی به این عنوان اختصاص مییابد. طبق قانون بسته بیمه پایه که در کشور ما بسته مناسبی است نباید شامل بیمه تکمیلی شود . بیمه تکمیلی طبق عرف میتواند خدمات اضافه را در بر گیرد که البته این موضوع نیز قاعدتا باید شامل افرادی باشد که نیازمندی بیشتری دارند.
قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه درباره ذکر نشدن برخی از قوانین برنامههای چهارم و پنجم در برنامه ششم گفت: برخی از قوانین ممکن است به قوانین دائمی تبدیل شده باشند و به همین دلیل در برنامه ششم توسعه نیامدهاند البته ما هم ممکن است نظراتی داشته باشیم که از طریق نماینده دولت در مجلس، نظراتمان را منتقل خواهیم کرد. در مجموع اکثر مواردی که مفهوم طرح تحول سلامت در آن وجود داشته است چه به لحاظ منابع و چه به لحاظ اهداف و پوشش یا در قوانین دائمی آمده یا در برنامه ششم توسعه.
دکتر حریرچی در ادامه درباره اخباری مبنی بر فروش نوزاد در بیمارستانها گفت: در این زمینه اقدامات پیشگیرانه بسیار وسیعی از لحاظ شناسایی نوزاد، تحویل به پدر و مادر و نحوه خروج از بیمارستان و... در بیمارستانها وجود دارد. اورژانس اجتماعی هم در این زمینه مطرح است. البته فردی که این اظهارات به نقل از وی عنوان شده خرید و فروش توسط پرسنل بیمارستانها را تکذیب کرده است.
معاون کل وزارت بهداشت همچنین درباره مبحث پارازیتها و تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر سلامت گفت: ما باید اظهاراتمان درباره چنین مسائلی مستند باشد و برای آنکه ببنیم این امواج و از جمله امواج ماهوارهها مضر هستند یا نه باید کار وسیع و طولانی مدتی انجام شود. همچنین در این مسیر باید از فاکتورهای مخدوش کننده اجتناب شود. برای اثبات تاثیر این امواج در سلامت و همچنین بروز بیماریهایی مانند سرطان و ... زمان بسیار طولانی جهت مطالعه نیاز است. ضمن اینکه باید اضافه کرد که اثرات مضر پدیدههای جدید فقط منحصر به سرطان نیست و ممکن است موارد دیگر را هم شامل شود به این منظور هم باید شواهد کافی وجود داشته باشد. در مجموع در این زمینه مطالعه در ایران در حال انجام است تا بتوانیم پس از انجام مطالعات کافی در زمان مقتضی، نتیجه را اعلام کنیم.