سیاسی / شناسه خبر: 161380 / تاریخ انتشار : 1400/4/19 17:15
|
دبیرکل حزب سبز ایران در گفت‌وگو با ایرنا مطرح کرد؛

شایسته‌سالاری پیش‌نیاز دولت فراجناحی

حسین کنعانی‌مقدم درباره ایده دولت ائتلافی اظهار داشت: رئیسی گفته‌ است ما می‌خواهیم دولت فراجناحی تشکیل دهیم. پس باید شایسته‌سالاری را مدنظر قرار دهند و هر فردی برای هر پستی که در نظر گرفته می‌شود شایسته و لایق باشد و بحث جناحی و گروهی افراد در نظر گرفته نشود.

تامین نیوز / طی فرصت تبلیغات انتخاباتی، آیت الله رئیسی در چندین برنامه تلویزیونی شرکت و با برگزاری جلسات و گردهمایی‌های مختلف، وعده‌هایی را مطرح کرد. همچنین در سه مناظره ای که برگزار شد وعده های دیگر داده شد که نشان می دهد که او در پی استفاده از همه ظرفیت‌های کشور و نیروهای کارآمد و اجماع‌سازی است و می خواهد فراجناحی عمل کند. حال که به روزهای انتقال دولت نزدیک می شویم چگونگی عمل به این وعده ها به عنوان یک پرسش مطرح است. اینکه ارتباط دولت با احزاب چگونه خواهد بود؟ در تشکیل کابینه از اعضای چه گروه ها و جناح هایی استفاده می شود؟ و ... با توجه به این پرسش ها پژوهشگر ایرنا گفت و گویی با «حسین کنعانی مقدم» دبیر کل حزب سبز ایران انجام داده است که در ادامه می خوانیم:

هیات دولت تابلویی از وعده های آقای رئیسی است
 
کنعانی مقدم در خصوص شعارهای رئیس جمهور منتخب در ارتباط با تشکیل دولت سیزدهم گفت: قطعاً هیات دولت تابلویی از وعده هایی خواهد بود که آقای رئیسی در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و بعد از آن داده است. به نحوی که هر کدام از وزیرهای منتخب او قطعه ای از یک پازل تصویری است که دولت آقای رئیسی را تشکیل خواهد داد. قاعده دولت مردمی این است که همه مردم احساس کنند نماینده ای یا کسی که نسبت به مطالبات مردم به آنها نزدیک تر است در هیات دولت حضور داشته باشد. بنابراین در چنین شرایطی هیات دولت باید به عنوان تابلویی باشد که مطالبات همه سلیقه ها، همه اقوام، همه قشرها و ... را در بر بگیرد در غیر این صورت شعارهایی که آقای رئیسی داده اند بر زمین خواهد ماند و عملی نمی شود.
 
اگر دولت سیزدهم به احزاب توجه کند مطالبات مردم به دولت منتقل می‌شود
 
دبیر کل حزب سبز ایران در پاسخ به این سوال که احزاب سیاسی کشور چه نقشی در منتقل کردن مطالبه های مردم به دولت آینده دارند؟ اظهار داشت: اگر دولت آینده به احزاب توجه داشته باشد احزاب هم ساختارشان به نحوی باشد که اراده سیاسی یک ملت را به نمایش بگذارند، قطعاً مطالبات مردم به دولت انتقال پیدا می کند و دولت هم این مطالبات را اجرا می کند. در غیر این صورت اگر حتی احزاب با خودشان هم انسجام نداشته باشند باعث می شود تا اراده سیاسی شکل نگیرد و مطالبات مردم بر روی زمین بماند.
 
شایسته‌سالاری پیش‌نیاز دولت فراجناحی 
 
در دولت جدید باید میان احزاب گفت و گو برقرار شود
 
کنعانی مقدم در مورد وظیفه احزاب سیاسی در دولت سیزدهم خاطرنشان ساخت: احزاب باید دست به یک اقدام حماسی بزنند و آن اقدام هم گفت و گو است. من به عنوان دبیر کل حزب سبز ایران بارها در جلسه های مختلف اعلام کرده ام ما چندین سال است که در بحث مذاکرات هسته ای وارد گفت و گو شده ایم اما در داخل کشور گفت و گو در سطح ملی ایجاد نمی کنیم. قاعدتاً ما باید به دنبال این باشیم تا گفت و گو میان احزاب بیشتر شود تا به رفع اختلاف ها کمک کند. این امر باعث می شود تا در جامعه وحدت و انسجام ملی شکل بگیرد که این اتفاق مهمترین عامل برای ما در مقابله با تهدیدها و تحریم های خارجی است.
 
سه قوه در کنار یکدیگر می‌توانند به حل مشکلات کشور کمک کنند
 
دبیر کل حزب سبز ایران در پاسخ به این سوال که قوه مقننه و قضاییه چگونه می توانند در کنار قوه مجریه به حل مشکلات کشور کمک کنند؟ گفت: طبق قانونی اساسی قوا سه‌گانه از یکدیگر مستقل هستند اما هم افزایی، همدلی و همکاری قوا قطعاً یکی از مطالبات جدی قانون اساسی و مقام معظم رهبری است. به همین دلیل قوا سه‌گانه باید در کنار یکدیگر این وحدت و همدلی را داشته باشند تا مشکلات کشور حل شود. در غیر این صورت نزاع و کشمکش قوا باعث تضعیف نظام می شود.
 
در هیات دولت بحث جناحی و گروهی مطرح نشود
 
کنعانی مقدم بیان داشت: تا الان که آقای رئیسی گفته اند که ما می خواهیم دولت فراجناحی تشکیل دهیم و یکی از معنی های دولت فراجناحی هم این است که شایسته سالاری را مدنظر قرار دهند و هر فردی برای هر پستی که در نظر گرفته می شود شایسته و لایق باشد و بحث جناحی و گروهی افراد در نظر گرفته نشود.
 
خدمت در هر کدام از قوا شرایط و ملزومات خاص خود را دارد
 
دبیر کل حزب سبز ایران در پایان در خصوص تجربه آقای رئیسی در قوه قضاییه و بهره مندی از آن در قوه مجریه یادآور شد: قوه مجریه ساختاری متفاوت با قوه قضاییه دارد. در قوه قضاییه خود قضات در رای دادن های خود مستقل عمل می کنند اما ساختار نظام اجرایی کشور اینگونه نیست و همه ارکان نظام اجرایی کشور مراتب خودشان را دارند و تابع قوانین و مقرراتی هستند که مجلس تصویب می کند. به همین دلیل شرایط قوه مجریه خیلی سخت تر و پیچیده تر از قوه قضاییه است و به همین دلیل هم نباید هیچ گونه مشابهت سازی میان قوا سه‌گانه با یکدیگر داشته باشیم.
 
منبع» ایرنا
captcha
صدای مشاور
سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان ۱۲۰ درصد افزایش یافت

سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان ۱۲۰ درصد افزایش یافت

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از افزایش ۸۰ درصدی سقف تعهدات و افزایش ۱۲۰درصدی سهم این سازمان در بیمه تکمیلی بازنشستگان خبر داد.

پیشخوان روزنامه ها
معرفی کتاب
نظرسنجی
logo-samandehi

آمار سایت

بازدید امروز : 7

بازدید دیروز : 24

بازدید ماهانه : 421

افراد آنلاین : 0

آمار کل سایت : 1299844