تامین نیوز / به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از ایرنا «سید رضا صالحی امیری» امروز در نشستی با مدیران و معاونین خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با بیان این مطلب افزود: تقدیر از تلاشها و زحمات مدیران از وظایف ما است و موضع همه ما در این جمع دفاع از هویت سازمان بزرگ و مهم خبرگزاری است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید گفت: اگر هر سازمانی خود را نقد نکند به انحراف کشیده میشود بنابراین نقد خود، منجر به پالایش دستگاه میشود و انجام این امر برای هر سازمانی ضروری است.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر اقدامات خوب و مطلوبی در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی صورت گرفته اما باید بدانیم که بین ساختار رسمی و غیررسمی تمایزهایی وجود دارد. در ساختار رسمی مرزها دقیقاً رعایت میشود.
صالحی امیری گفت: امروز جامعه ایران دچار بداخلاقی، شایعهپراکنی، انتقامجویی و ... شده و اینگونه رفتارها خریدار دارد، اما نباید در هیچ شرایطی وارد چنین بازاری شد و به تخریب دیگران پرداخت.
دولت یازدهم برای رسیدن به اهداف خود از مقدسات سوءاستفاده نمیکند
عضو کابینه تدبیر و امید افزود: دولت یازدهم برای رسیدن به اهداف خود از مقدسات سوءاستفاده نمیکند. این دولت زمینی است نه آسمانی. دولت آسمانی از مقدسات بهعنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود استفاده میکند درحالیکه دولت زمینی با مردم شفاف و صادق است.
وی با اشاره بر لزوم برخی تغییرات در روند فعالیتهای سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ادامه داد: این سازمان نیازمند تحول در ساختار، هدف، مخاطب و اولویتسنجی موضوعات است.
صالحی امیری گفت: اگر در هر سازمانی تحول در درون اتفاق نیافتد آن سازمان دچار ایستایی و واماندگی میشود. امروزه دوره رقابت است و باید در مسیر رقابت حرکت کرد، در غیر این صورت دچار تأخر و واماندگی میشویم. اگر در این رقابت سرعت، جهش و نگاه خود را تغییر ندهیم در این رقابت جا میمانیم و دیده نمیشویم.
وی مقاومت در برابر تغییر را از ویژگیهای سازمانهای رسمی برشمرد و ادامه داد: مرجعیت رسانه نیز از موضوعاتی است که باید از سوی مخاطب به وجود آید. مرجعیت یک امر دستوری نیست بلکه نفوذ معنوی و ذهنی است که در ذهنیت مخاطب ایجاد میشود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مرجعیت نسل جدید امروزه دستخوش تغییر شده بنابراین باید مهمترین هدفگذاری اجتماعی شدن باشد.
وی مواجهه با مجموعه تحولات فضای مجازی و دیجیتالی را ضروری دانست و تصریح کرد: در شرایط کنونی جهان، باید مرجعیت شبکههای اجتماعی و مجازی را بپذیریم و بر روی آن سرمایهگذاری کنیم. حدود ٤٠ میلیون نفر در ایران از شبکههای اجتماعی و مجازی استفاده میکنند و نمیتوان نقش این شبکهها را در انتقال اخبار و اطلاعات انکار کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با ضرورت سرمایهگذاری روی مصرفکنندگان رسانه گفت: در کشور بیش از ١٢ هزار ناشر و ١٠ هزار چاپخانه وجود دارد درحالیکه کمتر از سه هزار کتابفروشی داریم. نقطه هدف تولید کتاب، کتابفروشی است و ناشری که تولید نکند و اثرش مصرف نشود دچار مشکل میشود. بنابراین باید بر روی طبقه مصرفکننده سرمایهگذاری کرد.
دفاع از دولت در فعالیت رسانهای باید عقلانی باشد
صالحی امیری تصریح کرد: دفاع از دولت در فعالیت رسانهای باید عقلانی باشد زیرا دفاع غیرعقلانی دستوری است و شأن یک صاحب رسانه کار دستوری نیست. دفاع عقلانی رویکرد دقیق و تحلیل و اقناع گرانه اتفاقات است. انتظار دولت و رییس جمهوری هم در فعالیت رسانهای دفاع از دولت بهصورت شفاف، عقلانی و محکم است.
وی حرفهای شدن در فعالیت رسانهای را از دیگر ضروریات برشمرد و ادامه داد: حرفهای شدن سیستم، باید بهعنوان یک باور درونی در سازمان تبدیل شود زیرا سازمان حرفهای دچار بحران نمیشود و از مرزهای اخلاقی عبور نمیکند. سازمان حرفهای هدف را گم نمیکند و دچار احساسات لحظهای نمیشود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر وجود نظام سنجش و پایش افزود: از طریق نظام سنجش و پایش، اولویتهای کشور مشخص میشود و تولید بر اساس این نظام شکل میگیرد. از این طریق میتوان نسبت به نیازهای جامعه آشنایی یافت و متوجه نیازهای جامعه مصرف شد. بنابراین اولویتسنجی یک ضرورت دائمی است.
وی اعتمادسازی را از دیگر ضروریات دانست و تأکید کرد: سرمایه اجتماعی سازمان اعتمادسازی است. امروزه دوران تکصدایی تمامشده و در فضایی زیست میکنیم که دیگران صدایی بلند دارند، بنابراین باید در فضای چندصدایی خود را نشان داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر مخاطب یک رسانه از آن روی برگرداند دیگر به دست آوردن دوباره آن کار آسانی نیست. وقتی مخاطب مهاجرت کند بازگشتش سخت است. اعتمادسازی نکتهای است که باید به آن توجه کرد.