اقتصادی / شناسه خبر: 60628 / تاریخ انتشار : 1395/9/17 17:05
|
دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

وقف، مهمترین نماد مسوولیت اجتماعی است

آثار وقف را در بین تمام ملل دنیا مشاهده می کنیم و یکی از مهمترین آثار اجتماعی وقف، رفع معضلات و آسیب های اجتماعی است.

پایگاه خبری تأمین نیوز/ به گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سیدرضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در همایش ملی یاوران وقف در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب گفت: افرادی که وقف می کنند در جهت توسعه و تعالی قرآن و مسجد و منبر و محراب و خیریه حرکت می کنند.

 
وی افزود: حرکتی جدید در حوزه وقف و با همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری آغاز شده که قدمی مثبت در چشم انداز کلان نظام، سیاست های مقام معظم رهبری و سیاست های برنامه پنجم و ششم در دولت است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سیاست گسترش شرکت های بنیادی دانش بنیان به عنوان محوری اساسی و پایدار است و حرکت وقف میتواند تحولی بزرگ در این زمینه ایجاد کند.
 
وی گفت: واژه وقف و مشتقات آن به معنای امروز گرچه به صراحت در قرآن بیان نشده ولی آیات فراوانی که مردم را به انفاق، ایثار اموال و ... دعوت و عمل به وقف را تایید می کند.
 
صالحی امیری تصریح کرد: یکی از ویژگی های وقف چند بعدی بودن آن است. وقف از نظر ماهیت، اقتصادی است و از لحاظ هدف، اجتماعی و انسانی است و از سویی دیگر انگیزه های واقفان حکایت از اهداف معنوی و تربیتی دارد.
 
وی با بیان اینکه اصل موقوفه کارکرد اقتصادی و اشتغال زایی دارد، ادامه داد: مدیریت وقف باید با افراد دینی، علمی، حقوقی، اقتصادی و فرهنگی باشد و نیازمند مباحث حقوقی و فقهی پر رنگ و تحقیقات بیشتر حقوقی برای حفظ مسایل حقوقی آن است.
 
عضو کابینه تدبیر و امید افزود: وقف نهادی مردم نهاد است و با چهارچوب های دینی، معرفتی و انسانی سر و کار دارد و در هر دولتی حریم آن باید محفوظ بماند و همه فقهای شیعه بر این امر تاکید دارند که نیت واقف را هیچکس نمی تواند تغییر دهد.
 
وی گفت: اگر وقف با حمایت حاکمیت و بدون تصدی گری به سیر خود ادامه دهد بزرگترین یاور دولت در حل مشکلات معیشتی، بهداشت، آسیب های اجتماعی و ... است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مصارف واقفان تا حدودی نگاه واقف را مشخص می کند. وقف در همه عرصه های اجتماعی خود را نشان داده است. یکی از مهمترین آثار اجتماعی وقف، رفع فقر است که عامل بسیاری از مشکلات اجتماعی است.
 
صالحی امیری خاطرنشان کرد: بطور قطع وقف‌نامه‌های ما بیان کننده تاریخ و تمدن این سرزمین است که قبل از اروپا و آمریکا از تمدن و فرهنگ برخوردار بوده است و انگیزه‌های واقفان براساس اعتقاد و نیازهای جامعه متفاوت است.
 
وی با بیان اینکه آثار وقف را در بین تمام ملل دنیا مشاهده می کنیم، گفت: یکی از مهمترین آثار اجتماعی وقف، رفع معضلات و آسیب های اجتماعی است. 
 
صالحی امیری افزود: رهبر معظم انقلاب بارها بر رفع آسیب‌های اجتماعی و اینکه تمام نهادها و ارگان‌ها باید متولی این امر باشند تأکید کرده‌اند، از این رو سازمان اوقاف و امور خیریه می‌تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد.
 
 عضو کابینه دولت یازدهم همچنین با بیان اینکه کارکرد اجتماعی وقف بسیار گسترده و قابل توجه است، ادامه داد: باید درک درستی از وقف داشته باشیم و جامعه از ظرفیت بی‌نظیر وقف آگاه شده و برای تمام نیاز بشری برنامه داشته باشیم.
 
صالحی امیری افزود: فتواهای رهبر فرزانه انقلاب و مراجع تقلید می‌تواند در این عرصه جهان شمول شود و همگان از آن بهره مند شوند. فردی که داوطلبانه برای حل مشکلات جامعه مال خود را وقف می‌کند مهمترین نماد مسئولیت اجتماعی است. 
 
وی گفت: وقف می‌تواند زمینه‌ کارساز برای حل آسیب‌های اجتماعی باشد. وقف نیازهای معیشتی را تأمین و روابط انسانی را تقویت می‌کند.
captcha
صدای مشاور
سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان ۱۲۰ درصد افزایش یافت

سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان ۱۲۰ درصد افزایش یافت

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از افزایش ۸۰ درصدی سقف تعهدات و افزایش ۱۲۰درصدی سهم این سازمان در بیمه تکمیلی بازنشستگان خبر داد.

پیشخوان روزنامه ها
معرفی کتاب
نظرسنجی
logo-samandehi

آمار سایت

بازدید امروز : 9

بازدید دیروز : 25

بازدید ماهانه : 758

افراد آنلاین : 0

آمار کل سایت : 1300181