ورزشی / شناسه خبر: 161423 / تاریخ انتشار : 1400/5/3 14:38
|

سایتی برای شفاف‌سازی بازار نقل‌وانتقالات بازیکنان

مصاحبه‌های بازیکنان استقلال علیه مدیریت باشگاه بعد از پیروزی در «شهرآورد» گمانه‌زنی‌های مختلفی را تقویت کرده و اینکه همگی با یک سناریو و هدف مشخص، مطالبی را بیان کرده‌اند.

تامین نیوز / البته به جز این‌ مساله، پرداخت پاداش از سوی سرمربی تیم هم بحث‌های زیادی را مطرح کرده است.

 
تا پیش از «شهرآورد»، فرهاد مجیدی مبلغ یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان به بازیکنان استقلال پاداش داده بود و با ۵۰ میلیون تومان پاداشی که برای هر نفر بابت پیروزی در «شهرآورد» در نظر گرفته بازیکنان استقلال تا کنون حدود ۲ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان گرفته‌اند.
 
ابتدا عنوان شد که مجیدی این پاداش‌ها را از جیب خود می‌پردازد. حتی در برهه‌ای شایعه فروش ملک برای تامین بودجه مربوط به این پاداش‌ها مطرح شد، هرچند فرزاد مجیدی برادر سرمربی استقلال این موضوع را تکذیب کرد.
 
فرهاد مجیدی در نشست خبری بعد از «شهرآورد» گفت، برخی هواداران متمول استقلال و آن‌هایی که اهل خودنمایی و حضور در اینستاگرام نیستند به او در پرداخت این پاداش‌ها کمک می‌کنند.  
 
حرفه‌ای و قانونی؟!
صحت و سقم این سخنان درباره پول‌های پرداختی جای بررسی دارد و این‌که سرمربی با دریافت پول از هواداران متمول و پرداخت پاداش، کار حرفه‌ای و قانونی انجام می‌دهد؟
 
مگر باشگاه مدیرعامل ندارد؟ مگر باشگاه مسئول مالی ندارد؟ اصلاً باشگاه استقلال بزرگ‌تر ندارد که به سرمربی تیم بگوید وظیفه شما مسائل فنی تیم بوده و اگر قرار است پاداشی به بازیکنان داده شود باید به‌صورت قانونی و از طریق امور مالی باشگاه پرداخت شود.
 
با پول‌هایی که در این شرایط اقتصادی، بازیکنان استقلال دریافت کردند، چرا اعتصاب؟ مصاحبه‌ تند مجیدی برای چه بود؟   
 
بسیاری از بازیکنان شاغل در لیگ برتر کشور در حد و اندازه‌های پولی که دریافت می‌کنند بازی نمی‌کنند؛ باید در این زمینه یک راهکاری پیدا کرد تا قیمت بازیکنان بی‌جهت بالا نرود و مانند آنچه در فصل اخیر در باشگاه‌ استقلال رخ داده و بازیکن‌ها باوجود داشتن قرارداد قبلی قرارداد خود تغییر داده‌اند و اکنون باشگاه در پرداخت آن دچار مشکل شده شاهد نباشیم.  
 
فوتبال صنعتی سودآور
فوتبال، ورزشی است که با گسترش خود اکنون یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در جهان لقب گرفته و در کشور ما نیز به بخشی از جامعه تبدیل شده و روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
 
به همین دلیل، توجه مسئولان و مدیران سازمان‌های ورزشی به این زمینه ضروری است. امروزه فوتبال به صنعتی سودآور تبدیل شده که به دلیل علاقه زیاد مردم به آن همیشه مورد توجه رسانه‌ها، مشاغل و سایر صاحبان صنایع بوده است. باشگاه‌هایی که روی فوتبال تمرکز دارند باید درآمدزایی کنند تا بتوانند همه هزینه‌های لازم و اجتناب‌ناپذیر این ورزش محبوب را تامین کنند.  
 
تجاری‌سازی ورزش
هزینه‌های عمده و عمومی تیم‌های فوتبال شامل حقوق و پاداش بازیکنان، هزینه‌های نقل‌وانتقال بازیکنان به سایر باشگاه‌ها، هزینه‌های مدیریت نیروی انسانی، ایجاد و نگهداری از امکانات ورزشی، هزینه‌های سفر، بیمه، مالیات و هزینه‌های اداری و خدماتی است.
 
با این حال، هزینه‌های اصلی مرتبط با باشگاه‌های فوتبال را می‌توان تجارت میلیاردی قرارداد بازیکنان در فصل نقل‌وانتقالات دانست. به نظر می‌رسد باید مشارکت دولت، روابط عمومی، توسعه ظرفیت ملی از عوامل مهم استراتژیک برای تجاری سازی ورزش باشد.  
 
علاقه اقتصادی قابل توجه
ورزشکاران حرفه‌ای حقوق بالایی دریافت می‌کنند، این حقوق معمولاً از طریق فروش بلیت، حق پخش تلویزیونی و حمایت شرکت‌ها تامین می‌شود. ارکان ورزش حرفه‌ای ورزشکاران، مربیان و باشگاه‌ها و منابع مالی ورزش‌های حرفه‌ای شامل فروش بلیت و تبلیغات مسابقات، کمک‌های مردمی، انتقال بازیکنان، حق پخش تلویزیونی، حق عضویت، کمک‌های دولتی، حامیان مالی، مالیات و معافیت‌های مالیاتی است. با توجه به این مهم فوتبال اکنون مالک تمام عوامل لازم برای «صنعت» بودن است. فوتبال یک تجارت در حال رشد است و علاقه اقتصادی قابل توجهی را در میان طیف گسترده‌ای از مصرف‌کنندگان و سهامداران ایجاد می‌کند. کدام‌یک از این موارد در فوتبال ما وجود دارد؟
 
ایجاد یک وب سایت بازار نقل‌وانتقالات
با توجه به این‌که سالیانه مبالغ بسیار زیادی در صنعت فوتبال برای انتقال بازیکنانی که با ارزش‌ترین منابع مالی و سرمایه‌ای یک باشگاه هستند هزینه می‌شود، بنابراین مساله اصلی در این زمینه توانایی پیش‌بینی ارزش هر بازیکن در بازار نقل‌وانتقالات با استفاده از تکنیک‌ها و مدل‌های ارزیابی است که براساس جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات از منابع مختلف امکان‌پذیر خواهد بود.
 
یکی از این منابع ایجاد یک وب سایت بازار نقل‌وانتقالات است که قضاوت در مورد ارزش بازیکنان در بازار را کنترل می‌کند و براساس همان اطلاعات درج شده در این وب سایت، دقیق‌ترین اطلاعات در مورد بازیکنان مهم و اصلی ثبت شده و از طرف دیگر با توجه به این‌که ارزش مادی بازیکنان حرفه‌ای فوتبال برای باشگاه‌ها بسیار اقتصادی است، از دیدگاه کارشناسان سود می‌برند و ارزش آن‌ها را براساس تجزیه و تحلیل این داده‌ها در بازار ارزیابی می‌کنند.  
 
پیش‌بینی ارزش بازار بازیکنان
به نظر می‌رسد پیش‌بینی ارزش بازیکنان در بازار به‌عنوان یک دارایی واقعی می‌تواند در مجموع صنعت فوتبال و سرمایه‌گذاری برای همه افراد این ورزش موثر باشد. از این رو، قیمت یک عنصر بسیار حیاتی و تاثیرگذار در پیش‌بینی ارزش بازار بازیکنان فوتبال است.
 
بازیکنان فوتبال مهم‌ترین و گران‌ترین دارایی باشگاه‌های ورزشی هستند و در بازارهای مرتبط، مبالغ زیادی به آن‌ها پرداخت می‌شود، بنابراین لازم است عواملی که ارزش بازیکنان را در بازار نقل‌وانتقالات پیش‌بینی می‌کنند، شناسایی و روش مناسب را انتخاب کنید.
 
در واقع شناختن پیش‌بینی‌هایی که می‌توانند بر میزان و ارزیابی بازیکنان به‌دلیل جهانی شدن اقتصاد فوتبال و عمومیت این ورزش در ایران تاثیر بگذارد، موضوع بسیار مهمی است.
 
توسعه اقتصادی صنعت فوتبال
دراین میان، باید به این نکته مهم توجه کرد که به‌دلیل نوپا بودن صنعت فوتبال حرفه‌ای در ایران، توسعه اقتصادی صنعت فوتبال به شدت نیازمند تحقیقات علمی منظم است.
 
با انجام چنین تحقیقاتی می‌توان به سیاست‌گذاران دولتی و غیردولتی پیشنهادهایی داد تا آن‌ها بتوانند با تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر تحقیق، گام‌های اساسی برای توسعه اقتصادی صنعت فوتبال ایران بردارند. از طرف دیگر، یکی از عوامل موثر در فوتبال، رشد روزافزون پدیده دلالی در فوتبال ایران است که به جرات می‌توان گفت رشد آن از پیشرفت فنی فوتبال و حتی اجزای فوتبال فراتر رفته است.  
 
با توجه به این مسایل، نه تنها چنین تحقیقی ضروری بوده، بلکه طراحی الگوی مناسب در زمینه نقل‌وانتقالات فوتبالیست‌های لیگ برتر، می‌تواند گامی مهم در این راستا باشد. با ایجاد چنین الگویی می‌توان جلوی بسیاری از اتفاقات از جمله پرداخت پاداش توسط یک مربی به بازیکن‌ها و افزایش قیمت بی‌جهت بازیکن‌ها و ... را گرفت.
 
منبع: ایرنا
captcha
صدای مشاور
سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان ۱۲۰ درصد افزایش یافت

سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان ۱۲۰ درصد افزایش یافت

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از افزایش ۸۰ درصدی سقف تعهدات و افزایش ۱۲۰درصدی سهم این سازمان در بیمه تکمیلی بازنشستگان خبر داد.

پیشخوان روزنامه ها
معرفی کتاب
نظرسنجی
logo-samandehi

آمار سایت

بازدید امروز : 11

بازدید دیروز : 21

بازدید ماهانه : 11

افراد آنلاین : 0

آمار کل سایت : 1299434